Jump to content

Valg av kartplotter- Garmin 4008?


Tore_Tang

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg planlegger å kjøpe kartplotter til min seilbåt i løpet av våren. Foreløpig frister en Garmin 4008 (importert fra USA- ca 14000kr) som er en nyhet denne våren. Stor nok skjerm med 8,5" og kan brukes til nyeste kartbrikker.

 

Øvrig elektronikk i båten er Raymarine og disse er knyttet sammen med seatalk. Hvor mye betyr dette? Finner ikke noe godt alternativ fra Raymarine til sammenlignbare priser. Det er en original SH kartplotter montert inne i båten (uten kart) så GPS signaler finnes ifbm seatalken. Da har jeg ikke så mange andre gode argumenter for å kjøpe en Raymarine.

 

Hva med de ulike karttypene- har bare sett C-map og likte ikke at alle grunner var merket med X og at en måte peke på grunnen og inn i menyen for å sjekke dybden. Hvordan er dette i Bluechart og eventuelt Navionics?

 

Har sett at det reklameres med muligheter for værvarsel rett på plotteren, hva skal til for å få dette til? Andre funksjoner som en bør tenke på?

 

Hva mener dere er gode alternativer i prisklassen?

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg ender på samme valget som deg,kommer til å bestille en 4008 og samtid den nye GMR 18 4kW radaren fra Garmin. Hvorfor jeg velger Garmin er fordi jeg har meget god erfaring med Garmin, hadde en 3010 i gammelbåten og den var helt fantastisk etter mitt syn. Kartene som jeg hadde var den vanlie Blue Chart, kommer til å velge g2 denne gangen.

 

Har i dag en Raymarine C65 eller hva den nå heter, det er den tregste plotteren jeg har sett....liker den overhode ikke.. Men dette med hva en liker er jo selvsagt subjektivt.

 

Legger inn forhåndsbestilling på denne fra uaniten.... hadde den vært kommet ut nå, så hadde den alt vært i kofferten siden jeg er i USA nå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne synes jeg er et godt alternativ (sikle-sikle): http://www.marine.com/product_info.php/products_id/28934

 

Har du allerede GPS-data tilgjengelig på SeaTalk-nettet ditt så greier det seg vel med kun skjermen (+ kart selvsagt). Du får den vel hjem på døra for rundt 19000. Be evt. også om tilbud pa Navionics-brikke, de lå på rundt USD275 for XL3-kart 12G for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Har du Raymarine utstyr fra før ville jeg heller lagt til noen hundre $ og valgt Raymarine E80, den har også 8,5" skjerm.

Dessuten NMEA vinner i år.

Med Navionics Platinum kart, også NMEA vinner i år.

Da får du også mulighet til full PC integrasjon på kartbordet ditt, der du kan styre både kartplotter, radar, ekkolodd etc.

fra PC'n over ethernet.

 

Men du bør i tilfelle vente litt med å kjøpe kartene, det ventes 40% prisreduksjon på Platinum, + at XL3 dekning vissnok

blir til XL9 dekning for samme pris.

 

Sydvestens sammenligning av Raymarines minste modell A65 med Garmins toppmodell 3010 ville jeg ikke tatt seriøst.

Slike sammenligninger blir rett og slett :crazy:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke en sammenligning jolo om du leser hva jeg skrev. Jeg skrev hva jeg hadde i sjarken i dag og at det var noe "dritt" etter mening. De andre Raymarine produktene kan jeg ikke uttale meg om og har heller ikke gjort det siden jeg ikke eier dem eller har benyttet dem. Har ei heller den nye Garmin, men har hatt forgjengeren som jeg var meget godt fonøyd med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Raymarine E 80 er et alternativ men ser ikke hva den gir MEG for 5000 ekstra. Radar og ekkolodd er i utgangspunktet ikke aktuelt til mitt bruk, video inn tror jeg heller aldri vil bli brukt (hva skal det brukes til- ser vel ikke film bak rattet?). Hadde prisen vært tilnæmet den samme hadde jeg muligens kjøpt E80 men har foreløpig ikke noen god grunn for å bruke de 5000 ekstra, men er åpen for gode argumenter.

 

Noen som kjenner forskjeller i kartene Bluechart G2 eller Navionics Platinium?

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

video inn tror jeg heller aldri vil bli brukt (hva skal det brukes til- ser vel ikke film bak rattet?).

Det var ikke video inn jeg snakket om, det har vel de fleste plottere i dag, også Garmin.

Raymarine E-serien har full PC integrasjon over ethernet, det er den store forskjellen.

Men det koster jo pæng da, enig i det.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Raymarine er Sea Talk systemet, så om en holder seg til Raymarine er det greit. Ulempen er at E80 kun har en Nmea 0183 inngang og en utgang. Garmin sin nye 4xxx serie har fire Nmea utganger og to innganger. Dette er greit om skal kommunisere mot andre merker via nmea... For mitt vedkommende så er dette viktig siden VHF'en DSC krever en inngang og en utgang, AIS krever sitt og sikkert mye annet morsomt jeg kan finne på å kjøpe i fremtiden, Autopilot osv.

 

Det er selvsagt fullt mulig å kjøpe seg ut av problemet med antall nema inn/ut ganger hos Raymarine, men det koster da pæng det også...

 

Ulempen slik jeg ser det er at foreløpig så er ikke full pc integrasjon med Garmin tilgjengelig, om dette er noe krav da. Det stiller jo krav til god strømtilgang ombord i seilbåten, i allefall om jerngenoan skal få vile.

 

Garmin sin 4008 ligger i dag på 1650 USD

E80 koster i dag 2350 USD, pluss gps'en til 275 USD, som er drøye 2600 USD, eller ca. 1000 dollar mere for Raymarine sitt produkt. Skal man i tilleg momse dette i kongeriket så blir differansen 1250 USD... Det er mye penger for en "fattig kar" som meg...

 

Priseksemplene er hentet fra samme nettbutikk i unaiten.... Star Mainedepot

 

Om det er verdt det kan ikke jeg uttale meg om siden jeg kjenner begger produktene i detalj.

 

Når det gjelder kartene så blir det vel smaken som avgjør vil jeg tro siden de er skodd om samme lest fra kartverket

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har Raymarine C120 i pod mellom rattene. Tror den blir for stor for Bav 39. Men E/C 80 vil passe i pidestallen.

 

De er helt anderledes en A65, som du har montert. A -serien er vel veldig forenklet. FOr min del sto det mellom

C/E 120. Jeg betalte alt i alt 43`mens E120 hadde kostet en gode del mer. Prisen var ink annt, plotter og låsbar pod ferdig montert. Har Navionics XL3 kart.

 

Har sjekket på plotter, samtidig med papirkart. Eneste feilen jeg har sett så langt, er 3 staker utenfor Orust. De

fantes på plotter ikke på kart og heller ikke i virkeligheten.

 

Jeg valgte Raymarine pga av brukervennligheten. Garmin kjenner jeg ikke til utenom att de selger mye.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Raymarine C 80 er ikke kompatibel med siste generasjon kart fra Navionics (Platinium) og E 80 er for dyr sånn som jeg ser det. Fordelen med Seatalk er at det sans er enklere å benytte eksisterende GPS antenne men på den andre siden er det jo litt sikkerhet i 2 forskjellige systemer... Integrasjon mot PC ser jeg som aktuelt hvis det er enkelt å laste ned værmelding som vises på plotter- ellers bruker jeg pcen ombord til mail, internett (f.eks værmelding) og som DVD spiller for ungene.

 

Jeg heller fortsatt mot Garmin. Kan noen som bruker Bluechart G2 forklare hvordan grunner er merket- bare med x eller med dybdeangivelse?

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...