Jump to content

Kan jeg lage større badeplatform på Birchwood 37 TS?


Kjelli

Recommended Posts

Har ikke helt sansen for badeplatformen på båten, den er så liten. På bildet kan dere se at den er ca 60cm dyp, og så skrår båten, slik at det bare er ca 30cm å sette foten på. Bredden er vel ca 280 - 300 cm. I tillegg er der åpning rett under stigen.

Har vurdert å kjøpe King Starbord fra Maritim, men tviler på at det blir fint. Slik som badeplatformen er festet, så vurderer jeg å legg noe oppå, og er det tykt, kan den stikk utforbi, uten å måtte lage ny støtter. Ønsker ikke å måtte lage nye støtter/oppheng, for jeg vil gjøre dette mens båten er på vannet.

Vet en kan støpe en ny selv, men klarer ikke å lage en form til dette.

 

Ønsker synspunkter, forslag på hva jeg kan gjøre, eller ikke bør gjøre.

 

Badepl1.JPG

 

 

Badepl2.JPG

Link to post
Share on other sites

Alt er mulig. Dette vil dreie seg om penger. I prinsippet kan du lage tilleggs plattform av glassbiber, eller av stålrør med teak, eller en kombinasjon. For min egen del tror jeg at jeg ville ha valgt en løsning med tilleggsplattform laget av syrefaste rør og stokker av teak.

Det er flere produsenter i Norge, bl.a. flere i Østfold, som er svært dyktige til å lage modifiseringer av allerede eksisterende plattformer, ut fra hensyn til estetiske verdier.

Men, til syvende og sist vil det nok bli et økonomisk spørsmål. Dersom man ikke kan håndverket selv, er det alltid kostbart med etterinstalasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hva med å berre legge en hel plate oppå den gamle (divinycell bekledd med teak?) som er lengre. Lage en fin avrunding rundt kanten. Kanskje legge på en fenderlist.

 

Eg ville nok forlenget plattformen med glassfiber, men dette blir umulig med båten så lenge båten ligger på vannet...

Link to post
Share on other sites

Hva med å selge de dyre davitene dine, og bygge skikkelig plattform i stedet.

Ser mer moderne ut, plass til jolla og lettere å bruke plattformen...

En venn har sjekket pris på tilsvarende jobb til en 40 foter, ca 100 000,- om det meste settes bort, men bare 30 000,- i matrialer

Link to post
Share on other sites

Og forlenger du den bør du tenke på ekstra støtter skrått ned til skrog da større plattform inviterer til ekstra badegjester og dermed regnestykket kraft x arm. :cryin:

Har ikke tenkt å lage den så stor, har i dag 30cm, når en står der å skal gjøre noe, skal der ikke mye til før en mister balansen. Tenkte at jeg skulle forlenget ut 20-30 cm ekstra, slik at jeg har 50-60cm effektiv bredde, og rett over, uten innsving på midten, ville vært enklere å gå der da.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjelli!

Nå var det Chiefen som gjorde jobben med å lage nytt instrumentbord på Gygra av King Starbord. Materialet er sterkt, dyrt og ganske elastisk, i hvertfall om du ikke skal opp i de aller tykkeste platene. Det er greit å bearbeide med vanlig verktøy ( fres- sag- drill) og vanskelig å lime, krever spesiallim. Skruer vil jeg tro sitter like bra som i treverk. Etter min mening får du bedre og rimeligere resultat på plattformen din med andre løsninger, f eks rør og teak. Enig med deg i at plattformen din med fordel kunne vært noe lenger for å være funksjonell. Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Utfra bildene dine synes jeg tipset du fikk om å kun flytte den plattformen du har lengre ut på vinklene som holder den høres ut som et godt tips. Om det blir 20-30cm glipe mellom akterspeilet på båten og badeplattformen skulle ikke bety noe da dette området grunnet båtens form ikke blir brukt uansett.

 

Og innsvinget med badestigen kommer også 20-30 cm lengre ut og da har du nok flate til å kunne stå/gå forran stigen opp til akterdekket.

Sikkert en billig og god løsning.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, jeg har en båt av samme slag som dette og lurer også på hvordan jeg skal forlenge badeplatformen.

om du kommer på en god løsning så er jeg taknemlig for forslag.

min båt er lys i treverket innvendig og jeg kan ikke finne ut hva slags finer som er brukt. teak er det ikke, har du ide om hva annet som er brukt i disse båtene?

Link to post
Share on other sites

hei, min er fra 85, det er sikkert en av de første av denne modellen.

skulle ha gjort noe med rekkverket også da mitt slutter av midt på sidevinduet.

jeg holder for tiden på med motorene, båten ble nylig kjøpt inn.det var gjennomslag i babord motor.

nå er den nesten klar for start igjen, men det koster mye...

har nok et prosjekt for meg, men alt skulle være iorden ved overtagelse-

skinnet kan bedra.

sitter med egne tanker om platformen, tror at det blir til høsten.

forlenger brakettene med endel cm, bygger ut i midten også.

vet ikke helt enda hvordan det blir men jeg tar nok på land og lager en ramme i alu. såg en annen som gjorde det med en sun.la på finer bak eksisterende platform på alu. ramme. så plastret han oppå og la teak, ble alvorlig fint.

satser på kopiering av det prosjektet.

jeg må lage ny salong oppe også, var borte da jeg overtok.vil gå for en hevet sådan, sett bilder av mange på nettet.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...