Jump to content

Båtutleie i Norge - noen med erfaringer?


bjoris

Recommended Posts

Vi er 2-3 stk som har begynt å snakke litt om å kjøpe seilbåt for utleie. Vi ser for oss en nyere brukt seilbåt (f.eks Bav 36, 3 kabiner) eller liknende. Siden vi må få noen "blå" tall i bunnen tror jeg ikke vi kan satse på en ny og betale dyrt for alt utstyret som forventes i en utleiebåt...

 

Vi har ikke tenkt å bli rike, men er fornøyd om vi hadde holdt utgiftene og litt til. Ergo gratis båt som vi da kan bruke litt selv, innimellom. Personlig ser jeg for meg at jeg hadde beholdt Yamarinen og ergo ville vi slik ha tilgang på en større turbåt inni mellom og dermed også fått nytte de fordelen vi er så fornøyd med på Yamarinen...

 

Det er sikkert noen av dere som finansierer båtene delvis/helt slik. Hvilke erfaringer har dere, er det en realistisk idè og ikke minst hvordan går det med båt og utstyr ved utleie. Blir det mye slitasje/grunnberøringer etc slik at det bare blir pes?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere leid ut seilbåt i mange år. Jeg leide ut gjennom et utleiefirma for å ha mest mulig utleie og minst mulig administrasjon. Firmaet tok fett betalt for dette, men det var leietaker som måtte betale. Jeg fikk omtrent det samme som jeg kunne oppnå privat.

 

Ved utleie et par helger og et par uker om sommeren satt jeg igjen med ca 30 000 kr i året.

 

Det var litt plunder og heft, f.eks. at folk ikke kom selv om de hadde sagt de skulle leie båten. Det hendte til og med at folk kom for å ha båten en helg hvor jeg skulle bruke den selv - firmaet hadde glemt å gi beskjed.

 

Det ble noen små skrammer og litt slitasje, men ikke noe alvorlig. Jeg tok en tilleggsforsikring, men fikk aldri bruk for den.

 

Alt i alt dekket dette alle utgifter med båten - og mer til. Jeg fikk også mindre dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde tid til å bruke båten så mye selv.

 

En annen positiv side av dette, var at det var helt nødvendig å holde båten ship-shape. Det var da både gode grunner og økonomisk grunnlag for å skifte ut ting som var slitent.

 

De siste årene er det blitt solgt veldig mange seilbåten med leieavtaler fra leverandør. Leveradørene av både Bavaria og Jeanneau har drevet mye med dette. Det kan ha medført at markedet for utleie er annerledes i dag enn da jeg drev med dette for 5-6 år siden.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Skal sette meg ned å lage et prosjekt med tanker over disse tingene. Min utfordring er at jeg må ha 2-3 kompanjonger for å få til dette. Klare retningslinjer mtp administrasjon, vedlikehold og egenbruk av båten må være på plass, men jeg kjenner de aktuelle godt og jeg vet at vi kan få til noe slikt med svært liten økonomisk risiko. Det vil bli noe arbeid og antakelig vil brorparten falle på meg, men så lenge dette er avtalt så bør det være mulig å få til.

 

Vel, vi må fintenke... Hvilken båttype er rett?

 

Jeg ser for meg at sett fra et kostnad/leigeinntekts forhold tror jeg en båt som er stor nok til å ha 3 fungerende kabiner er lettest å få inntjening på...

 

Fant denne drømmen på nettet... 1 mill i Norge ca og komplett utstyrt for utleie...?

 

Oceanis 393

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal leie ut gjennom et firma, så bør båten være mindre enn 5 år gammel. Da er det best å kjøpe en fabrikkny båt. Leier du ut selv er ikke det så viktig bare den er i topp stand. Da kan du hente hjem en charterbåt f.eks fra hellas eller tyrkia og leie den ut her. Du finner flest brukte charterbåter her: http://www.yachtworld.com/index.html.uk

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gamle tråder blir som nye....

 

Vurderer å leie ut båten vår noen uker til neste år, da vi ikke er hjemme og kan benytte den selv disse ukene. Dette må skje gjennom firma, da vi ikke har mulighet til å ta overlevering osv. selv. Er det noen som har konkret erfaring med utleie gjennom firma? Noen anbefalinger? Hva med f.eks. Maritm utleie?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...