Jump to content

Garnere med finer, eller listverk ?


Suzuki

Recommended Posts

Leste en artikkel for en tid tilbake, om garnering innvendig i båt. Der ble det limt fast stående ribber, og deretter lagt liggende strimlet finer for å få en mer hyggelig atmosfære ombord ( ikke skumplast eller skrogbekledde vegger )

 

Er det noen som har gjordt noe sånt ? Man må vel skjære "listene" i ulik tykkelse vil jeg tro ? Ettersom høyden er ulik i for og akterkant av f.eks stikkøya ? Eller beregner man et gjennomsnitt ? Sager man alle listene / bordene like brede, eller sager man de nederste ? Øverste ?

 

Synes det så veldig bra ut med trevegger framfor den kjiipe skumplasten som båten er kledd med innvendig, men er usikker på åssen man bør angripe akkurat dette..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lister: Du starter oppunder dekk og bøyer listene nedover i h.h.t. dekkets krumming, slik at alle listene blir parallelle. Den nederste 'lista' kan være et bord som formskjæres etter buen i lista over og etter dørken/benke/eller-hva-det-nå-er under. De stående profilene mellom skuteside og garnering kan du bare lime fast med eks. Tech 7 eller lignede. Du får et par dager med masse ugreie i båten mens limet tørker. Vårjobb.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forpiggen hos meg er det lagt lister. De ligger paralelt med undersiden av dekk, og alle listene er like brede hele veien.Eegentlig er det en hylle hele veien langs "taket" og listene ligger an mot den. Ned mot køyebunnen er listene skråskjært/kortet inn så de passer. Dette området blir uansett skjult av madrassen, så det er ikke så kritisk med finnish i enden. Personlig syns jeg det blir minst visuelt "rot" hvis alle listene ligger i samme retning.

 

Listene er ca 30-35 mm brede og ser ut som de er skåret ut av en 4 mm kryssfinerplate. De er skrudd fast i loddrette staver som er laget i det samme materialet. Disse er limt direkte til skroget. I mellom disse stavene er det lagt isolasjon (lukket celleplast) De vannrette listene ligger kant i kant, men de er slipt eller skåret litt skrått så man ser en tydelig stripe mellom hver list. Fordelen med å skru er at det kan demonteres enkelt hvis det skulle være nødvendig. Ulempen er at du må ha noe å skru i. 4 mm er i tynneste laget, men man vil jo ta så lite av køyebredden som mulig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

altså; man starter med f.eks 5cm " strimler" og siste " strimmel " tilpasses og tilkuttes ? Alt monteres horisontalt, med unntak av de stående " lektene "som det skal skrus fast til.. ?

 

Bør alt lakkes før det monteres tro ?

 

Suzuki

Dette var en interessant idè!

 

Jeg tror det vil være lurt å lakke kryssfinerstrimlene 2-3 strøk før montering, på begge sider og på kantene, for å forsegle mot fuktinntrengning. Når det så er montert må det lakkes enda noen strøk.

 

Men det er vel ikke lett å bøye strimlene særlig mye i "høykantretningen", så dersom den øvre kanten er mye buet, må nok også øverste strimmel formskjæres litt etter dekket eller "taket"(?)

 

Redigert: Her er et bildeutsnitt som viser prinsippet (ikke min båt...):

Panelutsnitt.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg gått i gang med å garnere skutesiden, ville jeg tatt meg bryet med å isolere bakom med det samme. Med garnering alene blir det nok fremdeles kondens mot skrogsiden. Med isolasjon i tillegg kan man unngå kondensen helt. Se hvordan det er gjort i IW 31 Stormy. Det er visstnok brukt billige liggeunderlag - ikke noe dyrt fra båtutstyrsbutikken. Hva med heltre eik (ferdig lakkert?) til garneringen?

 

31005.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg gått i gang med å garnere skutesiden, ville jeg tatt meg bryet med å isolere bakom med det samme. Med garnering alene blir det nok fremdeles kondens mot skrogsiden. Med isolasjon i tillegg kan man unngå kondensen helt. Se hvordan det er gjort i W 31 Stormy. Det er visstnok brukt billige liggeunderlag - ikke noe dyrt fra båtutstyrsbutikken. Hva med heltre eik (ferdig lakkert?) til garneringen?

 

Navnbroder Harald har et bra opplegg. Personlig ville jeg brukt heltre til garnering. Lakkert før montering. Isolasjon på skutesiden er et krav, hvis ikke det er et isolert laminat. Eik (beiset med UV) er bra. Treverket i Hulda blir eik/ask, ser fint ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...