Jump to content

Båtplass i området rundt Trondheim? (Båten er på 8.7x2.35m)


snajdarn

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er en glad seiler som for tiden bor i Bergen, men jeg skall flytte til Trondheim i maj-juni. Er det noen som vet hvordan man kan få seg en båtplass i området runt Trondheim, båten er en Smiling 28, 8.7 * 2.35 meter. Jeg trenger båtplass fra aug-sep og fremover. Takk på forhånd :)

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg kan bli litt vanskelig. Bla. er ventelista til Trondhjem Seilforening på kaiplass lang som et ondt år.

Imidlertid har Trondheim Havn gjesteplasser rett ved siden av Royal Garden Hotel og ved jernbanestasjonen hvor det pr. i dag ligger flere båter på langtidsleie og hvor det bla. bor studenter. Tilkomsten ut av denne havna og til fjorden er imidlertid et puslespill da bare ett løp er åpent for tida på grunn av veiarbeid. Det er flere broer som må åpnes, men alt går an.

 

Hvorvidt det er ledige båtplasser i nabolaget til Trondheim vet jeg lite om, men det er flere her som hører til området og som kanskje vet noe mer eksakt. Mente å se ett sted at Børsa Båtforening har utvidelsesplaner samt at det i retning Værnes er båthavn bla. i Hommelvika.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen!

 

Båtplasser i Trondheim er som nevnt over svært vanskelig for tiden. Generelt er det langt større etterspørsel enn det finnes plasser. I tillegg ligger de fleste plassene innenfor en eller flere lave bruer som gjør det vanskelig med seilbåt. Men får du kontakt med en som ikke bruker plassen sin kan du være heldig å få leid en plass.

 

Når det gjelder gjesteplassene som Trondheim Havn disponerer har jeg hørt rykte om at de vurderer å avvikle eksisterende gjestehavner på Tavern, Skansen og Fosenkaia pga at den spredte plasseringen krever ekstra arbeid ved oppfølgning etc. I stedet skal det, fremdeles i følge ryktene, etableres en større gjestehavn i Ytre Baseng, der hvor hurtigbåtene holder til. Trondheim havn har pleid å tilby "langtidsleie" av gjesteplassene utenfor sesongen, ca fra september til mai.

 

Alternativene utenfor byen finnes riktig nok, men da er ulempen at det blir lenger å reise for å se til båten. Børsa er nevnt (ligger ca 20 minutter med bil unna byen i retning Orkanger), her pågår det for tiden en storstilt utbygging av havna. Se Børsa Båtforenings hjemmesider for flere detaljer. Ellers finnes det havner i Orkanger og Hommelvik. Dersom du tar bryderiet med å krysse fjorden kan det være muligheter i Vannvikan og i Statsbygd.

 

Jeg vet ikke hvilke mål du har med seilingen din. Er det turseiling i skjærgården du søker vil du snart finne ut at Trondheimsfjorden er svært lang, ca 25 nm fra Trondheim og til Agdenes. Enkelte, både med seil- og motorbåt, velger derfor å ha båten liggende i en havn ute på kysten og heller kjøre bil til og fra. Med dette blir tilgangen til skjærgården ute på kysten langt bedre.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Riktig som Brigg påpeker.

Hvis du har liten seilbåt og er vant til skjærgård osv. vil jeg anbefale deg å legg båten på utsiden av Trondheimsfjorden!

Hvis du skal "delta" i seilerlivet rundt foreningen i Tr.heim, vil nærmeste havn med kort ventetid være Børsa. Men DA må du være rask! Riktignok er det storstilt utbygging der nå, men de fleste plassene er allerede opptatt. Du kan ringe Jan på 99509264 og spørre. (Han styrer med plassene...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi var så heldig å få oss en langhelg bare for å se oss omkring i Tr.heim, og jeg legger ved noen bilder fra lørdag 16. sept. -06.

Vi ruslet opp og ned langs Nidelvens bredder og fikk også mange kulinariske og ellers flotte opplevelser blant hyggelige trøndere!

 

Kjempeflott vær og mange båtopplevelser, - og bl.a. her så det ut til å være litt av et båtmiljø:

 

Tr.heim16_sept_06_041.jpg

 

Det lå mest slike eldre flotte båter akkurat her, og det luktet godt av bl.a. tjære, benarolje og amerikansk terpentin!

 

Fikk inntrykk av at mange bor ombord i de større fartøyene, og da vi passerte stedet og snakket med folk, var det middagstid og det luktet liflig både av bl.a. fårikål og ertesuppe i en herlig miks over hele området! :wink:

 

Tr.heim_16_sept_06_042.jpg

 

Kanskje det kan være noe utleimuligheter i dette området, det manglet som sagt ikke på maritimt miljø! :seeya::flag:

 

Ship'o'hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder!. Øverste bilde er tatt ved Kafe Skuret. Her er det store muligheterfor å treffe folk fra veteranbåtmiljøet, disse har mange båter liggende ved denne kaien. Veldig populært på lørdager, og bli ikke overasket om noen drar frem et trekkspill og skaper stemning med noen sjømannsviser. Dette er vel bort i kanskje det lengste du kommer unna det vanlige kjas-og-mas-kafelivet som rår på lørdagene ellers i byen.

 

Ulempen med dette området inne i Kanalen er at man med seilbåt er avhengig av å få åpnet ikke mindre enn fire bruer for å komme ut på fjorden, og tilsvarende for å komme inn igjen. Dette på grunn av at Skansenløpet er stengt grunnet arbeider med ny vei som ikke er ferdig før senhøsten 2008.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei allihopa !

 

og takk for en masse bra svar. Området inne i Kanalen ser ju veldig koseligt ut, men som sagt, att med seilbåt vara avhengig av å få åpnet fire bruer for å komme seg ut på fjorden låter lit mye. På utsidan av Trondheimsfjorden låter som et meget intressant alternativ, vilka havnar finnes det dærute, og hur lang kjøretid kan det vara med bil? Er det Orkanger? Jeg er tyvärr veldig dålig kjent med Trondheim og omgivning, har faktiskt aldrig varit der. Annars så kan ju Børsa vara ett godt alternativ. Jeg ser i alla fall fram emot å få komme opp til Trondheim med seilbåten. Jeg har ju hørt att det er meget fint däruppe!

Link to post
Share on other sites

4 bruer gjelder kun hvis du ligger i indre havnebasseng (Fosenkaia). Å få båtplass der er vanskelig!

Den nord-østre delen av fjorden (fra Tr.heim) kan til tider være temmelig værhardt! MIN oppfatningg er at den sør-vestre delen, (Tr.heim - Orkanger) er mindre "bølgete".

Båthavner i nordvest er Malvik, Hommelvik, Stjørdal.

Børsa ligger i den sør-vestre delen, kort vei fra Trondheim. Båtklubben Terna på Orkanger KAN være et alternativ, men ligger 45 minutter fra byen, og er islagt om vinteren... DET er ikke Børsa eller de andre havnene ut fjorden. Avstanden Børsa - Orkanger er 7,5 Nm. Til Agdenes (ytterst i innløpet til fjorden er 23 Nm (Nærmeste båthavn der er Selva). Til Kongensvoll er det 35 Nm, og til Hestvika på Hitra er det 47 Nm .Til Kristiansund er det 91 Nm; Alt regnet fra Børsa (Legg på 5-7 Nm fra Tr.heim)

Bilvei til Selva er ca. 95 Km. Til Kongensvoll omtrent det samme og til Hestvika ca. 12 mil. (Regn ca 2 timer.) I tillegg kommer avgift på Bomveien til Orkanger (kr. 30) og Hitratunellen (til Hestvika) ca 90 kr. + passasjerer!! HVER VEI!

SÅåhh Det er HELT avhengig av hvordan du bruker båten din, hvor du skal ligge.

Det flotte miljøet avbildet i innlegget over nytes best fra kaia, båten tatt i betraktning.

Børsa er best hvis du skal seile til byen eller være på fjorden, Selva (eller Kongenvoll) er best hvis du skal UT fjorden; Da har du mange seileruter: Stjørna, rundt Brekstad / Ørlandet, øyene Storfosna, Fjellværøy, Hitra osv., eller ned langs kysten (Trondheimsleia) mot Kristiansund osv. Masse små øyer og sund nedover der. Sjøkart over området vil gi deg en pekepinn.

Håper dette gav deg mere info

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Den nord-østre delen av fjorden (fra Tr.heim) kan til tider være temmelig værhardt! MIN oppfatningg er at den sør-vestre delen, (Tr.heim - Orkanger) er mindre "bølgete"

Hver onsdag fra 1700 til 2000 er det vindstille i fjorden utenfor Trondheim. Da er det nemlig regatta. Det kunne blåse hele uka, men på onsdag ettermiddag døde alltid vinden. Slo aldri feil :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Flott info Lars_Herman!! Da skal jeg sannelig legge dorgeturene mine rundt Munkholmen på onsdags ettermiddagene!! :lol::yesnod: :yesnod:

 

Redigert: Og kanskje tjene en slant på å slepe de seilbåtene som ikke har motor, slik at de kommer seg hjem til kveldsnytt? :eek::lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Alt regnet fra Børsa (Legg på 5-7 Nm fra Tr.heim)

Jeg regner 25 Nm fra vår båtplass og til Agdenes, og da har jeg tatt med den ene mila fra båtplassen og ut Nidelva. Så grovt regnet er det samme avstander fra Trondheim og Børsa til de stedene ute på kysten som Marvin har nevnt. 45 Nm til Hitra høres langt ut dersom man tenker en helgetur med seilbåt. Jeg synes det er langt nok selv om vi på godt føre marsjer i over 20 knop.

 

Hver onsdag fra 1700 til 2000 er det vindstille i fjorden utenfor Trondheim. Da er det nemlig regatta. Det kunne blåse hele uka, men på onsdag ettermiddag døde alltid vinden. Slo aldri feil :headbang:

Dersom noen ønsker vind eller bølger på Strindfjorden er det bare å si ifra, så skal jeg ta meg en tur utpå. Når jeg er utpå blåser det nemlig ALLTID.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...