JuB Startet 26.Januar.2007 Del på Facebook Startet 26.Januar.2007 Hei, har kjøpt meg en 22" tresjekte med en 4-5HK FM-motor, denne er fra 1933 sa tidligere eier. Har ikke fått sjekket mere opp i dette. Så er muligens et samleobjekt? Men har lyst til å få overhalt denne, slik at motoren er 100%, bare hoppe i sjekta å tøffe ut mot skjæra Så jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å overhale FM-motorer, magnet er nyoverhalt, så det er vel nye stempelringer og rens av forgasser som må gjøres. Skal iløpet av helga fått utav motoren av båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Såvidt jeg har skjønt så er det fortsatt deler og hjelp å få til disse fra "kilden" fredriksstad motorfabrik Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JuB Svart 28.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Har idag fått ut motoren, skrudd den fast på en pall, så nå står den tørt i garasjen :) Dusjet hele motoren med diesel og spylte av all dritten, tømt den for olje, dro igjennom hele motoren med diesel, på med ny olje, dro det rundt til det kom olje i motoren igjen. La også forgasseren i en bøtte med diesel, var endel dritt i den, skal blåse den ren med trykkluft om et par dager. Jeg må få sveiset med et stykke med eksos ut fra manifolden, når jeg får tak i dette skal jeg prøve å starte den :D Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 det kan jo hende at motoren er i god stand.... men det er en som har peiling på snekkemotorer som er på sjøen for alle i lillestrøm....... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Gabba III Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Jeg har også en FM fra rundt 1935-1930, og den har gått fint nå i fire sesonger. Jeg vil si at så lenge du har kompresjon i motoren og ikke for mye slark i lagrene er det liten vits i å ta en større overhaling. "If it works, don't fix it" Det som jeg har hatt mest problemer med er forgasseren. Det er viktig at denne er ren og riktig justert. Justeringen må du nok vente med til båten er på sjøen. I tillegg er det viktig å ha got bensintilførsel, pass på å tappe vann og irr fra tanken jevnlig. Jeg har også montert et enkelt bensinfilter på slangen. Fredrikstad Motorfabrikk har deler til motorer, men jeg snakket med dem for et par uker siden og fikk beskjed om at det var begrenset på så gamle motorer. Jeg ville ha en ny sylinder til min, og det hadde de ikke Men de kan kanskje hjelpe deg med manualer og delelister Her er et bilde av motoren min, det er en 3,5- eller 4-hester. https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10444/fm1.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.