Jump to content

Master 820, finner ingen tilsalgs.


kirkes

Recommended Posts

:flag: Hei.

Hei.

Januar er snart til ende, dagen er blitt 1 ½ time lenger og det merkes. Altså våren nærmer seg og ønske om ny båt har meldt seg. Jeg har vurdert forskjellige typer/merker og kommet fram til at Master 820 kan være båten for oss. Men foreløpig er det ingen tilsalg på Finn. Er det noen på Baatplassen som har tenkt å selge en Master eller kanskje kjenner noen som har tenkt å selge sin Master, så er jeg interessert.

 

Hilsen Kirkes

Link to post
Share on other sites

En pen, velholdt Master 820 i teknisk god stand er nok blant døgnfluene på salgssidene når vårsola begynner å påvirke båtabstinensene der ute. Du bør nok ha evne til å bestemme deg rimelig fort hvis du kommer over et strøkent eksemplar av disse.

En god bekjent har den utskjelte BMW-motoren på 180 hk. Det var vel minst et par år siden den passerte 2500 timer, uten at fastnøkler har vært i nærheten av motoren.

Det forteller iallefall meg at vedlikehold betyr mer enn motormerke når du vurderer kjøp av 10-15 år gamle båter og eldre.

Link to post
Share on other sites

BMW + Mercury = Mercruiser

Noen som kjenner til feil på BMW marine motorer? Jeg vet ikke om noen...men de var std. i bl.a. Birchwodd-båter. Personlig ville jeg foretrekke en BMW foran VP. Det må være en grunn til at VP har verksted i omtrent hver eneste havn? :confused:

 

En bekjent har forresten en Polar Explorer med BMW, og bortsett fra vanlig vedlikehold (vedlikehold er vist ekstra viktig på BMW-motorer) kjenner jeg ikke til at motoren har vært utsatt for mekking.

 

:sailing:

 

 

Edit: Mecury rettet til Mercury & lagt til et utelatt ord...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Master 820,var vi også å så på,men den var ikke så veldig flott i interiøret den gangen,så vi endte opp med en sollux 27 ac.og den hadde også

en BMW180 hk.D636.Vi har vær båtsesong hatt motorkyndige folk til å sjekke motoren,men vi har ennå aldri trengt å ha gjort noe med den.

Det er som med kjerringa,steller man godt med a,så er ho stabil og god. :yesnod:

så har du lyst på en sollux,så er den til salgs,he he.

Fører av Båten

Link to post
Share on other sites

Vi var nære ved å kjøpe en Master 820 for 3 år siden med endte opp med en Nord West 900. Var og kikket på flere stykker. Dette var i agust / september måned. Felles for de båtene vi kikket på var at de var halvfabrikata bygd. Ganske mange av Master 820 ble bygd som halvfabrikata midt på åttitallet ( trenger ikke være negativt ) Kvalitetsmessig skilte det også mye mht vedlikehold, slitasje, oppgraderinger, osv. Vær obs på eventuelle lekkasjer rundt vinduer i forkabin. Vær spesielt oppmerksom med sjekk av det tekniske. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har hørt mye om BMW motoren og særlig at den må ha ettmontert kjøling.

Håper det kommer noen Master 820 til salgs nå utover våren.

Det blir spennende å følge med. Prosessen er viktig

 

Kirkes

 

Hei Kirkes

 

Når det gjelder BMW 180 Hk motoren var problemet KUN at varmeveksleren hadde for liten kapasitet, etter det jeg hørte den gangen fra BMW marine. Dette førte igjen til varmgang og ditto tilhørende problemer. BMW motoren på 165 Hk, hadde ikke dette problemet. Av den grunn, ble vel omtrent alle BMW 180 Hk motorer bygget om, og de som går ( fortsatt ) er garantert ombygget, og som sådan rimelig problemfrie. Denne motoren fikk desverre et ufortjent dårlig rykte på 80 tallet grunnet denne feilkonstruksjonen av varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei, har en Master 820 med Perkins 150 Hk. Båten er 85-mod og en fantastisk båt. Marsjer med 15-16 kt.

Baugthruster, vhf, kartplotter, ekkolodd, dieselvarmer, el.toalett++++

Har vurdert å legge den ut for salg til våren. Den ligger i Øystese-Hardanger. Kunne det være noe ?

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi er lykkelige eiere av en Master 820. Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke kan tenke meg en mer praktisk båt i forhold til størrelsen enn denne. Vi er superfornøyde og skjønner godt at valget deres har falt på denne båttypen. :flag:

 

Det du må passe på, er at du finner en med stor nok motor. Båten går penest i halvplan fra ca 16 knop og oppover. For å få til det med flere ombord og full ferielast bør du ikke ha mindre enn 180 hk, tror jeg.

 

Pass også på at du får en med baugpropell. Båten har mye vindfang og så og si ingen kjøl, så den driver lett av i sidevind.

 

Lykke til med båtjakt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Absolutt et godt valg!

 

Båten er utrolig familievennlig og går godt i sjøen. Har selv hatt et fint eksemplar Master som vi var veldig glad i.

 

Og jeg er enig med de som sier du bør over 180 HK for å få full glede av potensialet i båten. Selv hadde jeg TAMD41 med 200/193 hk, og da var den "sprek".

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei. Har selv Master 820. Er kjempefornøyd med plassutnyttelsen i denne. Men har et problem, den gjør ikke mer enn 11-12 knop på marsj, og maks 17 knop toppfart (tom båt) Har Ford Sabb 180 Hk med PRM-gir. Ser at mange opperer med 16-18 knop marsj på samme motorstørrelse. Er det propell som gjør utslaget ???? Tror jeg har 19x19 tommer på propellen. Noen som har noen erfaringer her? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen på forumet.

 

Kontakt Inter Trading og legg problemstillingen frem for dem.

Office / Kontor:

Inter Trading AS

Engeneveien 22

4817 His

 

Tlf: 37 01 10 12

Mobil:90 12 14 05

Fax: 37 01 10 28

Epost:post@intertrading.no

 

"Daglig leder og eier, Åsmund Mathiassen, var medeier i Master Boat i ti år".

Jeg har kjøpt båt av han og synes han er meget servicevennlig.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Hei. Vi har en Master som vi har hatt i 10 år nå. Super båt som vi er veldig glad i. Vår båt (88mod) er nok dessverre i øvre sjikt hva gjelder pris, Det mye utsyr ombord, Kan nevne: Simad autopilot, kartplotter og vhf, Ilas davitere, defroster+ webasto, 220 V varmtvann, tv, dvd, + masse mer. Det meste er skiftet ombord (bla ny Yanmar 222hk. Vi har såvidt begynt å se oss om etter et annet alternativ (trenger ikke akterkabinen lengre. Om det er av interresse så er det mulig å vurdere denne. Du finner ikke maken ! Ta kontakt på evt på mail. tna@grenlandgroup.com om det er av interresse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg skal selge min Master 820 nå, fordi familien foretrekker ferie i Italia, og da brukes knapt den store båten. Ligger på Finn.no. Men det som er interessant for forumet er en video jeg har lagt ut på www.youtube.com. Søk på Master 820, eller følg denne linken.

 

Alltid kjekt å se en båt i bevegelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...