Jump to content

Hvor høy kan båten være på lastebilen ?


Tine IV

Recommended Posts

Hakke funnet det rette svaret enda ,tenkte kansje at dere har svaret ? Sitter å diskuterer her og litt seint å ringe rundt , så tenkte det at sikkert flere her som har sendt / henta båt på bil . Da jeg har solgt snekka ferdig levert Mjøsa , så har jeg fått et problem så klart . Flaxa mi er på topp den , hadde jo vært 10x bedre å solgt med avslag enn med kontrakt på ferdig levert . Men men det går jo , bare det at det kan bli litt jobb . Masta må sikkert av / legges ned , men han luringen som monterte den i sin tid har satt kabel igjennomføringa forran feste . Slik at masta ikke bare er til og ta av , mest sannsynlig må det kuttes div kabler . Men så endelig til spørsmålet , hvor høy kan båten være ? Mener tuneller er 4 m 20 cm høye , så hvor høy kan da båten være før det sier bang ? Kan jo nesten stå under HT og den stikker ca 90 cm og det er jo litt fra dørk til vannlinje + masta på ca meter'n og bilen.

Kansje dere lokal kjente fra Oslo og opp til Hamar eller Gjøvik ( til nød Minesund ) veit om det er veier å ta uten underganger og tuneller ? Men tipper det er dårlig greier , men hadde jo vært tingen det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det med ca 4,20 (tror det er litt mer langs E6) meter under broer og tunneller. På en "båttransportbil" blir kjølen liggende ca meteren over bakken.

 

Det er fraktet båter på over 50 fot til Mjøsa, så dette blir neppe noen stor utfordring. Er båten din unormalt høy må du bare bruke en transportør med lav svanehenger.

 

Dette ordner seg!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Lastebil er vel ca 1,2 m på lasteplanet og med max høyde på 4,5 m så har du 3,3m disponibelt. Tar du den på en lavbygd (svane) henger så er den ca 90cm på lasteplanet og da har du 3,6 m disponibelt, men du får sikkert rimeligere pris hvis du bruker lastebil.

 

Tunneller og underganger overlater du til transportøren :cheers:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Her er det ikke mye fredags fyll og flott er det :wink: Svarene kommer jo tvert , BP er tingen . Ikke rart jeg skryter av BP til alle . Ikke redd for at ikke jeg skal få levert skuta , var en i havna som henta en i Gjøvik før jul ( 880 Viksund) og betalte 6000- uten kvitering . Det som gnager topplokket er denna masta som sikkert må legges ned . Men det var dissa kablene da , kjipt å kutte dem . Men kjøper går vel med på det håper jeg , vis det er eneste løsning . Kan også ( fått lov av kjøper ) gå med båten til Oslo , og ta den på bil derfra og opp til Minesund ( hørt pris på 2000-). Har fort spart noen tusen på en kosetur til tigerstaden da , ikkeno hast detta . Det som er litt fint at det ikke haster , han vil helst ha den når isen har gått på kulpen der oppe . Eller vis det blir problemer i havna her med plass , da må den bare opp . Så jeg har jo en fordel der at det ikke haster , kansje jeg kunne finne en bil som tar en retur last .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III!

 

Går det ikke å skru løs kablene der de er terminert i lanterner o.s.v. i masta i stedet for å kutte kablene, eller eventuelt legge masta ned forover med kablene tilkoblet, og surre den fast på HT-taket?

 

Jeg tviler forøvrig på at høyden på ekvipasjen kan være noe stort problem på den veistrekningen. Det er vel alternative ruter utenom de fleste av tunnelene? Ta et mål fra vannlinjen og til mastetoppen, slik at du har det på blokka di når du kontakter transportører, så får du svaret på strak arm! Disse gutta vet hva de driver med! :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmm, nu veit ikke æ ka du meine med generell høyde på 4 meter??? De fleste vogntog med skap er ca 4-4.10 meter i dag, det er vel kommet en lov som sier hvor høyt de kan bygges.

 

Men når det gjelder høyder i tunneller og under ledningsstrekk f. eks skal det være merket om det er under 4.50 meter. Har kjørt en del spesialtransport sjøl, både lang, bred og høy.

 

Men uansett så er dette noe som den som skal transportere kan og som han/hun tar seg av. Når båten er på bilen er det transportørens ansvar resten.

Link to post
Share on other sites

allt under 4,50 skall merkes.........

 

en 'normal' nybyggd bru/tunnel bruker ligge runt 4,70-4,80 för att klare ett par lag extra asfalt utan att man måste frese för att legge ny asfalt........men garanterad höjd er 4,50 om det ikke er merkt lavare

 

det finns spesial båttrailers der kjölen bare ligger noen dm fra asfalten

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...