Jump to content

gjør-det-selv duppeditter


bliss X

Recommended Posts

Tenkte å starte en egen tråd om gjør-det-selv duppeditter. Tanken med denne tråden er at man kan legge inn beskrivelser av "lavbudsjett" elektronikk konstruksjoner man har konstruert, eller kjenner til.

 

Først ut er min GSM alarm - steg 1 som jeg monterete tidligere i vinter, etter grundige kjøkkenbenk tester.

Alarmen skal etterhvert bygges ut med flere funksjoner, men hensikten med denne alarmen slik den nå fungerer er å overvåke de to viktigste tingene når man ligger på sjøen om vinteren med varme ombord: Bortfall av landstrøm, og lekkasje.

 

"Gjør-det-selv" komponenten i denne løsningen er den boksen på tegningen som heter strømforsyning og landstrømdetektor.

Når bryter står i Av posisjon, fungerer den som en vanilg stømforsyning, men når den er slått på, så måler den batterispenningen, og gir alarm hvis spenningen faller ned på vanlig hvilespenning. Den sier også fra når spenningen stiger over hvilespenning igjen.

 

Fordeler framfor å detektere direkte på 220v:

 

- Alarmen går ikke umiddelbart ved bortfall av landstrøm. Det tar gjerne 10 - 15 minutter før spenningen synker. Dermed slipper man alarmer som følge av at strømmen på land skulle falle ut for en kortere periode.

 

- Man slipper å ha noe adapter eller andre "ikke maritime" komponenter koblet direkte til landstrøm.

- Alarmen vil også gå dersom f.eks laderen skulle ta kvelden.

- Konstruksjonen kan og brukes til å overvåke lading fra dynamo.

 

alarm.jpg

 

PS: Jeg håper vi kan holde oss til temaet i dene tråden. Hvem blir nestemann?

Link to post
Share on other sites

"Gjør-det-selv" komponenten i denne løsningen er den boksen på tegningen som heter strømforsyning og landstrømdetektor
Hei.

 

Men skal andre ha noen nytte av dette opplegget, trenger vi mer innfo om denne "Gjør-det-selv" komponenten. Kanskje det er andre enn deg Lasse som også er "gjør det selv" folk? Å konstruere en enhet som gir signal ved en viss spenning er jo ikke særlig komplisert, men hva med et ferdig koblingsskjema?

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å kjøpe en slik sentral å sette på hytta.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg en slags kobling ombord som varslet vha en lampe om lensepumpe hadde vært i bruk når jeg ikke var tilstede. jeg er nokså ofte i båten. Skulle tro jeg må ha et rele som slår seg på elektronisk, men som må slås av manuelt.

 

Noen som vet mere om slike releer, og om dem finnes?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å kjøpe en slik sentral å sette på hytta.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg en slags kobling ombord som varslet vha en lampe om lensepumpe hadde vært i bruk når jeg ikke var tilstede. jeg er nokså ofte i båten. Skulle tro jeg må ha et rele som slår seg på elektronisk, men som må slås av manuelt.

 

Noen som vet mere om slike releer, og om dem finnes?

Her kan du sikkert bruke en vanlig kontaktor med holdekontakt...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å kjøpe en slik sentral å sette på hytta.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg en slags kobling ombord som varslet vha en lampe om lensepumpe hadde vært i bruk når jeg ikke var tilstede. jeg er nokså ofte i båten. Skulle tro jeg må ha et rele som slår seg på elektronisk, men som må slås av manuelt.

 

Noen som vet mere om slike releer, og om dem finnes?

Jeg har vært inne på samme tanken. Jeg har bare tenkt å bruke et vanlig "Clas Ohlson-rele" som får styrestrøm fra samme vannføleren som starter lensepumpa. En kontakt på releet lukker da og legger pluss 12V til ei varsellampe og ev. en "buzzer". I denne strømkretsen kobler du så inn en bryter som normalt er lukket (åpner når du trykker på den). Hvis vannføleren starter pumpa, legges samtig releet inn og tenner alarmlampa. Releet vil så holde seg selv operert via sin egen kontakt, selv om vannføleren stanser pumpa, helt til du kommer og trykker på "alarm reset"-knappen, og holdekretsen for releet brytes.

 

Dette var idèen rett ut av hodet, men jeg tror ikke det trengs å gjøres mer avansert. :wink:

 

Redigert: Jo, litt mer avansert må det nok gjøres... Det må nok settes inne en diode et sted i kretsen slik at ikke releet også legger ut +12V til pumpa og holder denne igang helt til du kommer og resetter. Det må kanskje tegnes litt her.... :smiley:

 

Redigert 2: - og her er skjemaet:

 

Lekkasjealarm_-_redusert2.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers kunne jeg tenkt meg en slags kobling ombord som varslet vha en lampe om lensepumpe hadde vært i bruk når jeg ikke var tilstede. jeg er nokså ofte i båten. Skulle tro jeg må ha et rele som slår seg på elektronisk, men som må slås av manuelt.

 

Noen som vet mere om slike releer, og om dem finnes?

 

Kan en timeteller brukes til dette?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mange ganger i gjestehavn har jeg erfart at andre båteiere har koblet seg inn på samme landstrømkurs slik at sikringen i land har gått og at ladingen til mine batterier har stoppet.

 

Jeg har derfor laget en alarm som minner meg om at dette skjer ved at en zzummer gir alarm. Til dette har jeg brukt en vanlig 230volt AC til 12 volt DC batterieliminator koblet på 220volt inntaket. Denne er så koblet til et vanlig NC 12 volt relé som igjen styrer en alarmgiver. Jeg bruker en zummer for 12 volt. Denne giveren kan selvfølgelig erstattes med hva som helst som går på 12 volt (båtens 12 volt). Her kan en velge en beskjeden liten 12 volt lampe, hornet på båten eller en 1000 meter som lyser på stolpen på bryggen og avslører synderen som napper ut din kabel og kobler inn sin egen (gjerne koblet sammen med en sirene)!

 

alarm1gif.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gjør-det-selv-AIS-mottaker er omtalt på hjemmesiden min. Hvem har ikke en utrangert VHF liggende? De aller fleste kan modifiseres med et uttak av mottatte rådata før audioforsterkeren (audioforsterkeren forstyrrer de digitale signalene AIS baseres på). AIS-data mottas på VHF kanalene 87 og 88.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

I påsken ble "pumpevakta" puslet sammen, montert og testet OK- se tegning nedenfor. Den er litt modifisert i forhold til den skissen som står i innlegg #6, ved at alarmlampa og "buzzeren" er skilt. Virkemåten er følgende:

 

Når flottørbryteren til lensepumpa slår inn og pumpa starter, vil "buzzeren" begynne å pipe. Dessuten tennes alarmlampa og relè R aktiveres. "Buzzeren" vil pipe så lenge vannstanden er så høy at flottørbryteren holder pumpa i gang. Når pumpa stanser vil relèet holde seg selv aktivert og dermed gi strøm til alarmlampa. Lampa vil altså fortsette å lyse - som varsel om at pumpa har vært i aksjon - inntil reset-knappen trykkes inn og bryter holdestrømmen til relèet. Jeg ser forøvrig nå at "Claser'n" har røde lysdioder med "innebygd" blinkefunksjon (art.nr. 36-1206), så det spørs nok om ikke lampa vil bli erstattet med en slik (med en passende motstand i serie).

 

pumpevakt_002__red.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som pumpevakt gjør dere det alt for komplisert.

1 blått/rødt blink lys fra Clasen

 

Denne treng en + og - , på min båt går det + fra nivåvakt til lensepumpen.

Denne klipper dere og kobler inn + til lyset og fører den til lampen, gi lampen - konstant og dere har lys alarm når pumpen går.

Ønsker man evt oversikt på om alarmen har hvert aktivert siden sist dere sjekket, kobl på en timeteller.

 

Mvh

Catano

Ps hvorfor snør det i Bergen nå, ja kommet 5 cm alleede

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som pumpevakt gjør dere det alt for komplisert.

 

Ps hvorfor snør det i Bergen nå, ja kommet 5 cm alleede

 

Nei, det gjør vi ikke det, så. Hjemmesnekra duppeditter er moro, nemlig! :wink:

 

Også her i indre Østfold måtte båtpussen avbrytes i ettermiddag på grunn av heftig snøvær. Rene julestemninga! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...