Jump to content

Vedlikehold gamle motorer


Bertinius

Recommended Posts

:confused: Hei, har akkurat anskaffet meg ny båt. Med den fulgte "brukerveiledning" og "deleliste", dette er en FM 7-9hk bensin motor. Jeg lurer på om det finnes noe litteratur om vedlikehold av maskiner av denne typen, har sjekket biblioteket her i byen, uten resultat.

En motor jeg hadde før, Marna 8-12 hk, hadde jeg en verksteds-håndbok, kan noen si hvor jeg får det til denne? Har prøvd på nettet

Link to post
Share on other sites

Hei Bertinius!

Er det denne her du mener? FM 8-12 fra 1963

https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/seeya.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":seeya:" border="0" alt="seeya.gif" /> :cool::wink:).

 

Hvor gammel er motoren din? - produksjonsåret er støpt inn i veivhusgodset på babordsiden, under dynamo / magneten.

Har du magnettenning (lager gniststrøm selv) på din eller fordeler? Hvilken type vannpumpe er det på din? Tannhjulspumpe eller impeller? Er motoren din utstyrt med dynastart eller må du sveive herligheten i gang? Solex-forgasser?  :wink:

Har selv prøvd å oppdrive verkstedshåndbok, uten resultat.

mange hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

:wink: Hei, har akkurat anskaffet meg ny båt. Med den fulgte "brukerveiledning" og "deleliste", dette er en FM 7-9hk bensin motor. Jeg lurer på om det finnes noe litteratur om vedlikehold av maskiner av denne typen, har sjekket biblioteket her i byen, uten resultat.

En motor jeg hadde før, Marna 8-12 hk, hadde jeg en verksteds-håndbok, kan noen si hvor jeg får det til denne? Har prøvd på nettet

Ta kontakt med Gokstad Kystlag, de har nesten helt sikkert manualen til din motor.  Motor og dokumentaskjon samlingen på nett: http://www.gkl.bibsyst.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...