Jump to content

ventiler for økt luftstrøm


Bitteliten

Recommended Posts

Vi skal sette inn en ekstra ventil i stikkabinen vår slik at vi får bedre luftgjennomstrømming. Ventilen skal være ut mot cockpit.

På bildet vil det si høyre side - over den ryggstøtten - opp mot taket. På bildet ser det ut som om det er speil her - men det er bare gjennskinn i lakken.

37_gallery13.jpg

Innsiden i kabinen er høyglanslakkert kirsebærtre.

 

Her er et bilde jeg tok i dag der ventilplasseringen angis sånn noenlunde.

 

stikkabin_-_der_hvor_ventilen_skal_voere.jpg

 

Jeg ser etter en ventil som passer inn i stil og som gir mest mulig luftgjennomstrømning. Egentlig ville jeg hatt et tilsvarende som skrogvinduene - men det er det desverre ikke plass til

(bildet under viser et slikt skrogvindu - de lages av Weberg spesielt for Windy)

37_gallery14.jpg

 

Jeg har kikket på ventiler på Maritim.no, men ikke funnet noe jeg liker. Noen som har tips eller råd å komme med?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy foreslår en av to ventiler de har på lager - eller å finne noe jeg liker. De de har på lager liker jeg ikke :smiley:

Seatronic har ingenting på web ihvertfall, og jeg vil ikke ha noe "kina ræl" ombord (vet at Seatronic har mye bra - men ikke alt :wink: )

 

Her er en jeg fant på Flak, men jeg vet ikke helt.

 

15364_l.jpg

 

ca 22 mm lang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne så jo unektelig penere ut enn den rektangulære lufteristen som er avbildet litt lenger opp.

 

I dette interiøret bør du jo ha noe som følger opp de myke linjene som ellers preger cabinen.

Får du denne ventilen med lett sotet glass, ville det vel bli "bærre lækkert" :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria har jo dette orginalt :wink:, brukes veldig ofte og fungerer bra. Men viktig at det blir visuelt pent.

Det er faktisk best event å få lånt begge alt, sette de på alt.sted hvor den skal plasseres å se.

 

Men ikke bruk for mye fugemasse, for da kan bli tatt for :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

så det er ikke sikkert det er bra nok til en Windy :wink:

Blir nok ikke helt samme schtyle det nei :wink:

I følge Windy er det ikke plass til de std vinduene som båten leveres med i skroget - tror det er noen mm for lavt der. Derfor leter jeg etter en del alternativer. Rutgerson har 10 sider i sin katalog -burde vel finne noe der -bortsett fra at låsene er i plast - og jeg vil gjerne ha de i rustfritt

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ganske stor forskjell på luftgjennomstrømningen via en rist og en luke.

Når dette gjelder en sovekabin, er det vel en fordel at du får maks effekt ut av arealet på luken?

 

Tror jeg personlig hadde foretrukket en løsning i likhet med luken som kan åpnes/ lukkes som du har

avbildet over, hvor du kan få maks åpning, men også mulighet for å stenge.

Designmessig synes jeg også at dette blir et diskret og naturlig element på veggen i forhold til en helblank greie

i et ellers nydelig treinteriør.

Men nå er vi jo inne på smak & behag ... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

.

Designmessig synes jeg også at dette blir et diskret og naturlig element på veggen i forhold til en helblank greie

i et ellers nydelig treinteriør.

Ja, og for meg er det noe av det viktigste - så lenge ungene har nok luft da :smiley: har ikke lyst på noen jalla løsning

 

Denne er en mulighet - fra Rutgerson - i syrefast

Icon.jpg

195 mm høy

 

eller denne

Icon.gif

om den over blir for høy. Er ikke så veldig farlig med fasongen egentlig - lukene i dekket er Rudgerson og det vil jo harmonere noe med de.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...