Jump to content

90 eller 110 graders visker motor?


M/B Shanty

Recommended Posts

Skal legge inn bestilling hos maritim.no og vil gjerne ha det riktig :-)

 

 

1 - 90 eller 110 graders visker motor? Hva er forskjellen og hva skal jeg ha????

Skal montere nye visker motorer. Hullene til viskeren er sentrert midt over vinduene.

 

2 - Hvilken størrelse på skroggjennomføring for drivstoff? er 50 mm riktig størrelse i forhold til diesel "Pistolene?

 

3 - Skal ha 2 x 110 amp. forbruksbatterier + ett startbatteri. Hvilken Batteri "switch" bør jeg velge??

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Når det gjelder vindusviskermotorer, så kan du på de litt dyrere modellene (type american bosch) bytte gradetallet enkelt om du skrur av baklokket. På (Taiwan/Kina/Korea) modellene er jeg ikke sikker på om dette går. Jeg tror alle påfyllings stusser passer til "pistolene", det er dimensjonene på slangen som går fra stussen og til tanken som blir angitt i millimeter.

:drink:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder viskerne kan du tenke på om viskerens område danner en 90graders vinkel i forhold til hverandre, altså som en L som er veltet. En 110gr vil ha et litt større armslag.

 

Av batteribryter husker jeg at jeg kjøpte den billige typen først, men måtte bytte den fordi hele festet til kabelskoen knakk da jeg skulle stramme til. Den dyre var av helt annen kvalitet og varer ennå.

 

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg bomma litt da jeg kjøpte meg viskermotor sist, kjøpte 90 graders men hadde fått bedre sikt med en 110 graders. Hvis viskeren er montert midt på ruta som hos meg, og ikke i et hjørne, vil en 110 graders gi et større siktfelt i regnvær. Og det hender det jo at vi har ....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

90 eller 110 grader?

Det vil avhenge mye av formen (høyde/bredde) på vindusglesset og viskerens posisjon i forhold til dette. Jeg ville laget en skisse for å finne ut hva som passer best. Lengden på viskerarmen og viskeren er selvfølgelig også størrelser som må velges riktig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...