Fjord24 Startet 27.Januar.2007 Del på Facebook Startet 27.Januar.2007 Skal bytte propeller for første gang på et Volvo Penta Duopropp drev. Står ikke noe i boka om det er "normale" gjenger, men bolten sitter fast (på den bakre propelen) så jeg tenkte det var best å spørre her før jeg drar i feil rettning. Så spørsmålet er, er det mot klokka på begge propellene? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Ja.....mutter av=mot klokka.Begge mutre. Bare vær obs på at den innerste propellen har en "anleggsring" / "støttering" mot drevet som mest sannsynlig blir med propellen av og må derfor flyttes over til ny propell. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Kotnes Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jeg er en av dem som glemte å sette på ringen innenfor innerste propellen. Resultatet ble at propellen spiste seg innover mot drevet og dermed forsvant sinkanoden først og derreter tetningen rundt akselen og vann begynte å komme inn i drevet. Hadde kjempeflaks i og med at jeg skulle bytte propeller til en mindre type og således så det før drevet havarerte. Skylte gjennom med diesel og monterte ny akseltetningshus og tetninger og sinkanode. Fylte på ny olje og dermed var sesongen reddet til en kostnad av ca 3500. Råflaks spør du meg. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Fjord24 Svart 27.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Skal titte nøye når jeg tar det av. Takk for tips. Hva gjør dere med moment, i den ene manualen er det oppgitt moment, i den andre står det dra til hart. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Hva gjør dere med moment, i den ene manualen er det oppgitt moment, i den andre står det dra til hart. Eg tror det beste er å dra til hart, eit moment på desse spesielle muttrene tror eg blir vanskeligt å få til. Eg pleier å bruke en vannpumpe-tang på den innerste, begge muttrene blir jo låst, men ofte må du skifte låseblekk på den innerste da det knekker. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jeg mener at verkstedhåndboka som ligger i dokumentarkivet spesifiserer et bestemt moment på låseskruen i propellkonen. Det kan være lurt å sjekke hva som står her. Selv praktiserer jeg vannpumpetang på mutteren på fremre propell for deretter å låse denne med èn av låseblekkene. Deretter skrur jeg til selv konen bak bakerste propell med solid kraft, før jeg avslutter med momentnøkkel på låseskruen i senter av propellkonen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jorg-1 Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 ...og noen av disse drevene har ikke låseblikk men en kjempestor "nylock" mutter. En mutter som låser seg selv med en slags "nylonpakning" i mutteren. (VP 290DP-E.) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.