Jump to content

Hjelp, fersking med muggsopp problemer


stsorb

Recommended Posts

Hei

Dette blir mitt "jomfruinnlegg" på baatplassen, vet ikke om jeg gjør det riktig, men en gang må jo bli den første for alt....

Har vært inne og fulgt med på diverse innlegg i noen uker nå, og må si at jeg allerede er blitt "hekta"..

Er oppvokst med båt, og dette er og har alltid vært min store lidenskap.

 

Jeg var så heldig å endelig få tak i "drømmebåten" min i september 06, en Joda 310.. Fikk et par turer med båten før den ble satt i opplag i en gammel båthall.... Fikk gammel eier til å hjelpe meg med vinterkonservering, teaken ble demontert for oppussing, og jeg regnet med at alt var vel...

 

Tok en tur til båten idag da den er lagret et stykke hjemmefra, og sjokket var rimelig stort da det var svarte prikker på seter og over hele "dashbordet"!

 

Har hatt flere mindre båter tidligere som er blitt lagret i båthus, og aldri opplevd noe lignende......

 

Hva har jeg gjort galt, og hva bruker jeg for å fjerne "dritten"?

Båten ligger med tett kallesje....

 

Noen som kan gi meg noen råd?

 

Og er det noen som har hatt eller har tilsvarende båt med kad44 99 mod. som har råd og vink til ting jeg bør ta hensyn til/passe på, så vil alle meldinger mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet til deg! :sailing:

 

Velkjent problem du har....svart sopp som kommer pga fuktighet i båten.

 

Løsning: Få ned luftfuktigheten

 

Enten via og ha varme på eller og ha godt utluftning i båten der luftfuktigheten ikke blir for høy.

 

Mange tråder om dette her inne, søk litt på sopp, luftfuktighet osv så finner du nok masse intr.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet. Skal søke videre på emner...

 

Da et ikke finnes strøm i hallen, er det vanskelig å få lagt inn varme.. Kjøpte en pakke med bleier og la inn i båten idag da jeg hørte at dette ville ta noe fuktighet.. Mulig jeg bør kjøpe en avfukterboks....

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende ute og dette har ikke vært til å unngå i vinter.

Jeg har tatt alle puter og stoler med meg hjem. Soppen setter seg da bare på lett vaskbare flater. Av en eller annen grunn får jeg det ikke på innsiden av kalesjen.

Har du tilgang på strøm hadde jeg satt inn varme og luftet. Har du ikke tilgang på strøm så luft og legg ut fuktslukere.

 

Og ja, velkommen :-)

 

Redigert: Ser at du ikke har strøm og har lagt ut fugtslukere... da er det bare å passe på at det ikke er helt tett. Er det fuktig i lokalet er det ikke så mye å gjøre.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å fjerne flekkene. Bruk god gammeldags citronsaft, på gul plastflaske eller grønn glasslaske. De vet, slik en som De får i velassorterte boutiquer, slik som de fiiiinere fruer har i sin eftermiddags-the. Brukes ufortynnet på en klut, tørkes over med fuktig klut etterpå. Funker som bare juling.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg leste du ikke hadde strøm der du ligger, men sier det alikevel.

Jeg har testet varme i båten god utluftning men det funker ikke spesielt bra.

Så kjøpte jeg en lufttørker og DETTE fungerer 100% .

Mår jeg i dag tar turen i båten er det helt tørt puter og dyner er tørre og det er deilig å legge seg uten den rå følelsen vi hadde tidligere.

Dette med lufttørker er desidert det beste.

ALLE som har kjøpt en slik etter tipset sier det samme.

jeg tar båt kurs hvor kurs leder er en gammel sjømann som selv har en 37 f seiler, han kjøpte og sa etterpå noe bedre hadde han aldri opplevd.

 

Håper dere følger dette rådet og skriver en tilbakemelding her

Ps koster 1200 til 1500 for en med mulighet til å sette slange på for å slippe å tømme tanken hele tiden.

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det er mange metoder og det er slett ikke sikkert at en metode som passer for en båt, også passer for en annen. Man må muligens prøve og feile før man finner rett metode.

 

I min båt (Fairline Turbo 36) står det tre oljeovner på + eber'en brenner når det er på det kaldeste/mest omskiftelige. Da er det alltid lunt og fint og lite kondens, og alltid behagelig å "komme hjem". Så sitronflasken får stå i fred i påvente av at Quindebestet får servert sin eftermiddags-the. Dette er en stor lukket båt med stort volum, derfor behøves det en del varme;men ventilasjonen er undermåls (engelsk).

 

Forrige båt var en "liten" lukket båt (Viksund 27 Columbi som index eier nå) og denne var alltid uten både varme og fuktslukere. Likevel var den stort sett alltid tørr og fin, takket være to Electrolux-ventiler i salongtaket. Langt tilbake i historien hadde jeg imidlertid en Nidelv 24 som var et HLVT om vinteren, det slo seg overalt både inne og under kalesjen, på tros av fuktslukere en masse.

 

Ergo: Båter er som kvinner, ikke to er like, med unntak for at de alle er like uberegnelige :wink:. Det er bare å finne ut av hva det skal til med DENNE spesielle båten, så går det greit.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Luftavfuktere virker normalt ikke når temp nærmer seg frysepunktet. Kjøp strøsalt (kjøpes i sekker hos Felleskjøpet) og heng dette opp i nylonstrømper over en bøtte, så blir der tørrere.

Varme i båten hjelper også, ikke mye varme nødvendigvis, men litt, slik at der blir overtrykk inne i båten.

 

Føler Skipper Worse overdriver med varmemengde, jeg har lagt ut en selvregulerende varmekabel, som ligge frem og tilbake i båten, totalt 25m kabel som er 10w pr meter, totalt maks 250w.

Det fungerer fint for min del.

Men mistenker Skipper Worse til å bruke båten som kontor sånn ny og ne, så han vil vel ha varme i den :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Torrbollen, evt mengder med Silica Gel :-)

Dashen på 310 tåler litt muggsopp, min var også slik etter uvelkoment besøk i båten. Vasket pent over med Jif universal.

Vår Joda 310 er 98 modell med KAD 44EDC oig duoprop drev. Også vår drømmebåt :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med disse svarte prikkene i min båt og. Den ligger godt innpakket i presenning, kansje litt for godt. Kryper meg en runde inn i båten av og til og tørker vekk slike forekomster av "who knows what" og ingen ting har satt flekker som ikke går vekk. Tror dette går fint så lange man tar det etter hvert og tar en skikkelig oppvask før båten settes ut. Tørre boller har jeg to av og det viker ikke som om det er veldig fuktig i båten.

Gleder meg til neste vinter, da har jeg naust med strøm å sette båten i. Men aller mest gleder jeg meg til å sette båten ut for sesongen.

Link to post
Share on other sites

"Torrbollen, evt mengder med Silica Gel :-)"

 

Ikke helt med på hva dette er, men som "fersking" har jeg nok mye å lære....

Godt å se at det er andre i forumet med samme "skute".. Håper på mange erfaringsutvekslinger i sesongen som kommer :cheers: !

 

Bare gå i båtbutikken så har de mange av dem, "fuktslukere"

har brukt disse i mange år, når lufta er av den fuktige typen.

Bare husk å tømme beholder for vann, eller henge de opp over vasken og la vann renne ut den veien.

Luftavfuktere (el) kan også sette oppe over vasken og vannet renner rett ut i sluken.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

stsorb!

Biltemas tørrballer til 30-40 kroner er et utmerket hjelpemiddel mot fukt og derpå følgende svartmugg. Fungerer ihvertfall fint i Gygra. Har en bolle i hvert rom ombord. Billige refillposer fåes også. Løp pg kjøp!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

God ide`. Løper til biltema i morgen.. Billigste lufttørrer jeg fant på nettet kostet ca. 2500 på elkjøp.. Vurderer en slik når båten er lagt til havn, men i opplag uten strøm fungerer dette dårlig.. Da er det godt å høre at biltema har billige alternativer :smiley: Takk for innspillet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...