Jump to content

Hjelp, fersking med muggsopp problemer

stsorb

Recommended Posts

Billigste lufttørrer jeg fant på nettet kostet ca. 2500 på elkjøp.. Vurderer en slik når båten er lagt til havn, men i opplag uten strøm fungerer dette dårlig..

dom billigaste brukar ligga runt 1000 kr..........men dom kräver ju ström :wink:

(og er överlägsna torrbollar!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

God ide`. Løper til biltema i morgen.. Billigste lufttørrer jeg fant på nettet kostet ca. 2500 på elkjøp.. Vurderer en slik når båten er lagt til havn, men i opplag uten strøm fungerer dette dårlig.. Da er det godt å høre at biltema har billige alternativer :smiley: Takk for innspillet.

Du finner et godt alternativ hos Clas Olson. Her får du en avfukter, med uttak for slange til 1295,-. Fikk selv en slik til jul og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med den :yesnod:

Tepperenser! Såpen man bruker til denne inneholder noe som fjerner mugglukt, brukte dette på mine puter med stor suksess! Før tepperenseren luktet de såpass at det var utrivelig i båten, etter rens er de helt luktfrie. Dette er nå nesten to år siden, og mugglukten har ikke kommet tilbake!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har tidligere år vært nøye med lufting i båten. Flere luker har stått åpne og dette har fungert bra. I høst har imidlertid været vært ekstremt fuktig. Dette har satt sitt preg på innemiljøet i båten. Et fint fuktlag på alt av interiør. Forstod at dette ville medføre pest og plage om jeg ikke fort som f... fant på noe lurt :crazy: Nå har jeg derfor endret strategi. Alle luker og ventiler er lukket. Har lagt ut tre bokser med fuktslukere (Biltema-variant). Resultatet har ikke latt vente på seg. I starten var det MYE vann i boksene og jeg måtte tømme disse ofte. Byttet til nye poser etter ca 1 1/2 måned. Ikke på langt nær så mye vann i boksene nå, og fuktigheten inne har gått MERKBART ned. Tror ikke det er overhengende fare for svartsopp lengre nå, men jeg følger nøye med på dette :smash:

Ps koster 1200 til 1500 for en med mulighet til å sette slange på for å slippe å tømme tanken hele tiden.

MVH

Catano

Luftavfuktere virker normalt ikke når temp nærmer seg frysepunktet. Kjøp strøsalt (kjøpes i sekker hos Felleskjøpet) og heng dette opp i nylonstrømper over en bøtte, så blir der tørrere.

Varme i båten hjelper også, ikke mye varme nødvendigvis, men litt, slik at der blir overtrykk inne i båten.

Jeg bruker lufttørker som er basert på regenererbar silica gel, og som virker ned mot -20 Celsius. Dette er det eneste som virker i båt/utebod. Selv har jeg en Elkjøp avfukter i garasjen. Når jeg nå kom hjem fra ferie, var den en eneste stor is-klump. Så kondenseringsavfuktere (1500kr og oppover) virker ikke i en kald båt. I min båt er alle luker skalket, og fuktigheten holdes på 45% (også i motor-rom). Men prisen er fra 12000kr og oppover. Så det kommer an på hvor mye man vil betale for å bevare investeringen sin på flere hundre tusen (eller milioner). Mange båtfolk er ikke flinke nok her. Mye varme virker, meget god utlufting virker, tørrboller virker ikke godt nok!

I min båt er alle luker skalket, og fuktigheten holdes på 45% (også i motor-rom).

Dette høres nesten usansynlig og utrolig ut!!!

Det er tørrere enn jeg klarer å holde hjemme istua!!!!

Sist jeg så på hygrometeret sto det på 75% (båten ligger ute)!

Jeg har to stk. ventiler ala Electrolux som står åpne.

Hva kan man regne som grensen for "uskadelig" fuktighet i en båt ???

I min båt er alle luker skalket, og fuktigheten holdes på 45% (også i motor-rom).

Fuktigheten i båten din er da så høy at jeg sterkt vil anbefale deg å iverkesette noen tiltak. Skalk alle luker og ventiler. Sett inn flere fuktslukere. Mål fuktigheten på nytt etter et par dager.

hej rogeri

litt svårt o ge ett kort svar på det,

les dom lenker till SXK, som jag la ut, så finner du svaret.........

Takker Gunga!

Av det som står om mögel/mugg i denne linken, har jeg vel egentlig ikke noe å frykte,

når fuktigheten ute er normalt rundt 90%, blir det vanskelig å holde den særlig lavere i båten uten at det blir tilført varmluft eller el. fukt fjerner.

Har også nå satt inn en Törrboll og vil følge med inneklimaet fremover!! :yesnod:

For dere som har strøm,kjøp et par varmerør og plasser på steder i båten hvor kondens gjerne danner seg,varmesirkulasjon gjør underverker.Jeg har et Hylite rør i hvert skrog på min katamaran og det blir bedre miljø ombord med en gang.

De er så tynne og tar så lite plass så de kan ligge hele året og brukes på fuktige og kalde steder om sommeren ,det kan jo bli surt på den tiden også. Billige er de også.

:yesnod::yesnod:

:fishing:

Dette høres nesten usansynlig og utrolig ut!!!

Det er tørrere enn jeg klarer å holde hjemme istua!!!!

Hva kan man regne som grensen for "uskadelig" fuktighet i en båt ???

Båten ligger i Bergen for demonstrasjon hvis noen vil se på avfukteranlegget (sentralanlegg som krever 230V).

Temperaturen inne i båten er omtrent den samme som ute, det er ingen oppvarming av luften inne i båten. Alle puter og dyner overvintrer i båten normalt (men er nå tatt ut pga verkstedopphold). I fjor hadde jeg en skål med sukker som stod på siden av vasken inne i båten fra sommeren var slutt til neste sesong. Sukkeret var ikke klumpet seg etter 6mnd i forlatt båt uten noe som helst form for ventilasjon.

All fukt med høyere verdier enn 48% er skadelig dersom tilhøvene ellers er tilstede (stillestående luft, grobunn for sopp, metall som kan korrodere eller treverk som mørkner).

i vår båt husker jeg ikke hvordan ventilasjon vi har men den står bare på om natten. jeg bor 100m fra opplagsplassen så jeg kan holde et godt øye med båten!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

er ombord og skejkker litt om dagen. har litt dårlig ventilasjon så prøver å bruke den mist mulig til jeg får byttet den

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...