Jump to content

plattformkasse


la plancha

Recommended Posts

Jeg har tenkt å lage en kasse i glassfiber til å ha på badeplattformen for oppbevaring av bensinkanne til jolla osv ala den som er på scand baltic hadde da tenkt å lage en form kun til engangsbruk, men ser jo at det i enkelte tråder på her på bp er etterlysninger etter diverse kasser. Hvis det er andre som kan ha interesse av en slik kasse kan jeg jo lage en ordentlig form til kasse og lokk som det går å tilpasse de fleste rette og svakt buede akterspeil ved at bakveggen støpes litt lenger inn enn sidene er lange slik at de kan tilpasses skrogformen.

Link to post
Share on other sites

hva slags materialer bruker du når du lager plugg? hva slags lakk bruker du? Har noe gode råd?

 

Skal lage integrert badeplattform til halcoen, og ser føre meg å lage en form til denne. Hadde selv tenkt å lage denne i kryssfiner for så å få den sprøytelakkert. blir dette sterkt nok tror du, eller må eg legge en par lak med glassfiber på denne?

Link to post
Share on other sites

du kan nok plastre inn en vannfast finerplate uten problemer ( ser jo at det er bannlyst i enkelte tråder men det gjør sikkert 90% av alle norske båtbyggerier) men hvis du skal ha en slett plattform ville jeg tatt en 15 mm xfiner lagt på 2 krakker bak båten for å tegne av buen , satt på en 10 cm høy kant av 3 mm bjørkefiner (lett å bøye ) sparklet og pusset bare hjørnene slik at du får runde kanter , og sprøytet med 2komponent sprøytesparkel. Deretter pusser du hele med 120 papir til den er jevn også 4oo papir. poler forma godt minst tre ganger og bruk slippmiddel. smør med gelkoat og legg 1 lag 450 grm2 matte før du støper den opp til den tykkelsen du vil ha den i. Denne type plattform vil jo trenge 2-3 støtter.

Hvis du vil ha antisklimønster kan du tape en kant f eks 5 cm fra ytterkanten rundt forma før du polerer den og male den med topcoat tilsatt fillite med rulle. la det herde og puss av toppene til passende dybde i antisklimønsteret. Det er viktig å bruke topcoat da den er tilsatt voks. Gelcoat herder ikke helt mot luft og det du støper etterpå vil garantert dra den med seg.

Redigert av la plancha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...