Jump to content

Seilbåt i 50 knop


Sylvester

Recommended Posts

Står respekt av den der ja, drøye 47 knop i 25 knops vind...

 

Å nei du OLPI, her i gården så trives vi så godt på sjøen at vi ikke har noe hastverk.. 5-7 knop er fin hastighet det.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

o OLPI tenk på vikepliktsreglerna........

 

när man i snekkefart skall hålla undan för dette "fartsmonstret" :lol::wink:

 

Kan få din båt oppi den farten Gunga, men da må du henge bak i akterstaget mitt, eller legge båten din på

dekk ved siden av jolla mi :lol:

 

Det var Najad 3,7

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye peiling på seilbåt, :blush: men det som slo meg var følgende: HVA er det som lager stabiliteten i lengderetning?? :confused:

Hva vil skje hvis den tipper litt ned med "baugen" i DEN farten??

 

Får meg til å tenke på i yngre dager da jeg seilte joller (også katamarin) hvor jeg hang ut fra båten (bena på utsiden av rellingen) i en trapes festet i masten, og hang parralelt med vannet (såkalt vannrett!). Hva som da skjer når båten kullseiler er jo at båten bråstopper, men det gjør ikke mannskapet! Det blir noen veeeeldig lange stup! :crazy::diving::yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye peiling på seilbåt, :blush: men det som slo meg var følgende: HVA er det som lager stabiliteten i lengderetning?? :confused:

Hva vil skje hvis den tipper litt ned med "baugen" i DEN farten??

 

 

her Marwin kan du se vad som skjer ner lepontonen skär ned i vannet...det er som mouche säger båten bråstopper (det hender efter ca halve filmen....har du otur o det blåser liitt, så slår båten en kullerbytta föröver)

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye peiling på seilbåt, :blush: men det som slo meg var følgende: HVA er det som lager stabiliteten i lengderetning?? :confused:

Hva vil skje hvis den tipper litt ned med "baugen" i DEN farten??

 

Disse styrer den ene foilen aktivt.

En annen måte er at den forreste foilen har en mer agressiv profil en hovedfoilen. Kommer den forreste foilen forhøyt, så staller den og baugen synker. Kommer den for lavt griper den og baugen heves.

Samme prinsipp Burt Rutan har brukt i noen av flyene sine. (Canard).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...