Gudrun Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Har du kjøpt standard instrumentene eller virkelig revet i med SCC? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 (redigert) Når du skriver SCC regner jeg med det er Steyr Control Center du snakker om. Nei, jeg har ikke noen plass i dashbordet mitt hvor det passer å sette noe slikt. Ikke vil det ta seg pent ut heller og prisen synes jeg var hårete. I min gamle klassiske daycruiser tror jeg det blir finest med instrumentklokker av den klassiske typen. Satser på svarte VDO OceanLine med kromringer. Platene i dashbordet blir lakket med svart hammerlakk, veldig pent. Redigert 1.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Da er maskinen ankommet, pakket ut og og beskuet. Lekkert spør du meg, gleder meg til å montere den i båten!!! Kvelden har gått med til å nyte noen brune bringebærbrus og studere manualen som fulgte maskinen. En særdeles god motormanual!! Alt som mangler i en Volvo manual finnes i denne manualen. Ting jeg måtte gå til en volvo forhandler å spørre etter står i denne manualen, og det jeg spurte etter ville ikke volvo dele med meg. Maskinen kom med frostvæske i ferskvannsystemet og olje i troa, bare å vri om nøkkelen. Vel, bør vel kansje montere den først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Hvilken info er det som er i Steyr manualen som Volvo ikke har tatt med i sin da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Hvilken info er det som er i Steyr manualen som Volvo ikke har tatt med i sin da ? Hydrox kan sikkert gi deg et detaljert svar, men du kan jo ta en titt selv her. http://www.steyr-motors.com/pdf/english/in...nstallation.pdf http://www.steyr-motors.com/pdf/english/op...ename=om246.pdf http://www.steyr-motors.com/pdf/english/se...01%20Engine.pdf osv osv Komplett, detaljert manual på installasjon, operasjon, detaljert service manual som dekker ALT er tilgjengelig gratis for alle som vill ha. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Må være Tysk denne!! Minner meg mye om Deutz sine manualer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Gratulerer med et godt valg. Steyer fra Univa AS i Arendal er et godt valg Husk en liten ting, hvis du skal bruke sjøvannspumpa til å lense bunnvann med så sørg for at impelleren i pumpa er av nitrilgummi. Neoprenimpeller tåler ikke oljeholdig vann (litt oljeholdig kan det jo bli) og da har du et problem. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Må være Tysk denne!! Minner meg mye om Deutz sine manualer. Nesten, den er Østerriksk Har en i kjelleren selv. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 FLOTTE motorer som forhåpentligvis er med å sette ny standard på hva man kan forvente seg av investerte båtkroner! Alt for lenge har "uferdige produkter" blitt overlevert til båtmarkedet , med de problemer det har påført de nye eiere! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 SF nevner noe av det som står i manualen, men det som slo meg før noe annet var koblingskjema for kabelstokken. Når jeg skulle selge Volvo'en min valgte jeg å rydde opp i kablestokken som var blitt klippet i og herjet med. Dette for å gjøre monteringsjobben litt enklere for kjøper. Men koblingskjema med oversikt over fargene på kablene klarte ikke Volvo fremskaffe. Det er tydelig at denne manualen henvender seg til den proffesjonelle sluttbruker. Til sjøss er det jeg som driver service og vedlikehold på MOB båten og i den sitter det en Volvo 41 maskin. I flere tilfeller har jeg åpnet manualen når jeg lurer på noe, men til nå har jeg aldri funnet svar på det jeg lurer på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Til sjøss er det jeg som driver service og vedlikehold på MOB båten og i den sitter det en Volvo 41 maskin. I flere tilfeller har jeg åpnet manualen når jeg lurer på noe, men til nå har jeg aldri funnet svar på det jeg lurer på. Så du reportasjen i siste Båtmagasinet og om MOB båten de testet der. Gjett hvilken motor riktig, dobbel Steyr 256 installasjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Noen som har erfaring med delepriser på Steyr? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Noen som har erfaring med delepriser på Steyr? Den tid den sorg, aner ikke. Men mye av det elektriske er i fra underleverandører. Kompisen min som har en FNM i båten sin dro kjennsel på en god del. Sikkert hyllevarer om man hendvender seg på rett plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Har kun sjekket hva en vanlig service koster til en 246. Materiell Olje 1000,- Oljefilter 400,- Impeller 320,- Pluss 2 timers arbeid. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Gratulerer med et godt valg. Steyer fra Univa AS i Arendal er et godt valg Husk en liten ting, hvis du skal bruke sjøvannspumpa til å lense bunnvann med så sørg for at impelleren i pumpa er av nitrilgummi. Neoprenimpeller tåler ikke oljeholdig vann (litt oljeholdig kan det jo bli) og da har du et problem. Cirkeline Takk for det!! Blir spennende dette her... Det jeg nevner om lensing med sjøvannspumpen er ment som nødlensing, til vanlig bruk har jeg elektrisk og manuell lensepumpe. Nå er heldigvis mitt maskinrom stort, ikke i lengden men i bredden. Ikke noe problem å holde det rent og pent. Oljen skal etter min mening være inni motoren, kommer det noe i bunn tørker jeg det opp og utbedrer lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Da er service prisen i samme gate som VP service. Betalte 2900 for 1 gangs service på TAMD 31. Penger i dass mener jeg, men det var prisen for å få stempel i bokji. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 (redigert) 1 gangs sjekk SKAL inkludere sjekking av ventilklaringer.. ser ikke det nevnt noe sted her.... er normalt lik = priceo excalato pluss oljesøl i maskinrommet definito... (på slike gammeldagse motorer ;)) ) Redigert 8.Mars.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Nå har ikke jeg tatt med i beregningen at jeg skal ha servicemann ombord til å utføre service. Den biten tar jeg selv. Men dette er det jo dessværre ikke alle som har mulighet til, noen bør ikke og andre tørr ikke. Slik vil det alltid være. Men følger man brukerhåndboken til punkt og prikke så kan de fleste komme langt på vei. Skal man ha servicemann til å stille ventiklaringer så kan man ta av deksler selv og montere dem igjen etterpå. Dette vil føre til kortere besøk av dyrt personell. Spesiellt på maskiner hvor det er en del plukk for å komme til ventilene. Oljesøl i forbinnelse med service er helt normalt. Vil man ha sølet vekk kan man gjøre rent i etterkant selv eller be servicemann gjøre rent etter seg. Sistnevnte må du selvfølgelig betale for, men fullt mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Syns dem fleste opererer med "fastpris" jeg. Sier dem servicen tar 2 timer men dem bruker 1t 45min står regningen på 2 timer. Skrur du av toppdeksel for å spare tid tror jeg ikke det blir billigere forde...... Mulig jeg har feil oppfattning..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Spør man først om pris på en service og deretter spør om det kan gjøres billigere hvis du fjærner og monterer deksler selv vil du vel få svaret. Er svaret at prisen blir den samme så lar du være. På mange motorer tar det like lang eller lengre tid å demontere og montere deksler som tiden det tar å stille over ventilene. Dette bør jo føre til lavere pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakon Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hvordan gikk det med toppfarten på båten? gikk den opp eller ned i forhold til V8? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 37 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.