Jump to content

Viftereimer som uler og lukter svidd


Tine IV

Recommended Posts

Hei

Jeg trodde at trusteren og pumpa var levert som et sett, men har kanskje misforstått.

Hvis pumpa er beregnet på å gi olje til ankerwinsj, så har den antakelig et passende trykk. De fleste slike systemer ligger mellom 120 og 170 kg trykk.

Hvis motoren på ankerwinsjen er stor og trenger mange liter olje i minuttet for å levere nok kraft til winsjen, så kan det bli for mye til trusteren.

At hydraulikkpumpen er utstyrt med to reimer tyder på at den er beregnet på høyt trykk og /eller stort volum.

 

Når spaken for trusteren står i nullposisjon så går oljen vanligvis igjennom en kanal i ventilen, og rett tilbake til tank.

Når du betjener ventilen vil all oljen måtte gå igjennom den lille motoren på trusteren. Trusteren går som pokker, men klarer ikke å sluke unna alt da kanaler ol inni motoren er for smått, og det i realiteten er begrenset hvor stort turtall en slik motor fungerer ved.

 

Når pumpa ikke får kvittet seg med olja pga motstanden, så vil trykket øke og pumpa blir for tung å trekke rundt. Da må enten reimene slure eller en evt overtrykksventil åpne (og skrike).

 

Hvis jeg har rett i dette så bør ikke hylingen komme når du kjører winsjen - hvis den er rett tilpasset.

 

For å finne ut av dette er det enkleste å finne data på hvor mye olje pumpa leverer med det aktuelle turtallet og sammenligne det med hvor mye trusteren skal ha.

 

Hvis olja leverer for mye kan du sette en justerbar struping (forbindelse) imellom slangene som går til trusteren (etter ventilen) og justere "lekkasjen" mellom slangene slik at det går passelig mye olje til trusteren. Resten går imellom slangene til retur.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Vær også klar over at en thruster krever langt mer enn f.eks en kraftblokk. Å ha litt mer turtall en tomgang vil sikkert også gi deg litt mer "sprut".

Må jo ha slurra bra detta , da det ikke var forskjell på trykke selv om jeg øka turtallet .Prøvde litt i båsen idag , litt mere turtall og mer fart i trøster .

 

Var en som sa at istedenfor å drive å sette opp turtallet , heller sette på større hjul på pumpa . Kansje ikke bra det heller ? Har sikkert vært bra en gang , ettersom det har stått på båten i så mange år . Vil jo tru at en av eierne hadde gjort noe med det vis det hadde vært tingen. Hvis den ikke piper å tuller mere med meg nu og prøveturen imårra viser at det er full trøkk i trøsteren , så er det bare å ta seg en kaffekopp å kose seg da gjerne med en skvett batterivann oppi. Har gnagd litt for mye på nattesøvnen detta .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at trusteren og pumpa var levert som et sett, men har kanskje misforstått.

Mons

Aner ikke om det er noe sett av noe slag jeg , kan jo være montert det ene først og det andre lenge etterpå . Men som Mons sier så høres forklaringa hans ut som et fasit svar . Kan jo teste vinsjen imårra , så ser jeg ossen den funker i forhold til turtall og alt det andre . Det ser veldig profft å ryddig ut hele opplegget , men behøver ikke være riktig av den grunn .

Har testa vinsjen kun en gang , og det virka som den var meget sinna . Trur den kan dra av det meste bak der vis du ikke er våken når ankret kommer opp .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Trusteren bruker ikke mere olje enn den trenger,den overskytende oljen går enten i bypass via kontoll-ventilen eller via en overløpsventil.... Dvs en pumpe blir aldri for stor i en båt som denne :yesnod:

 

Hvor mange HK er denne trusteren på? Og Hvor mange HK er Volvo`en på?

Er trusteren kraftig nok for deg?For kraftig kanskje?

Hvor har du kjøpt dette fra?Frydenbø Marine?

 

Legger ved et bilde av Hydraulikk-pumpa som drev ene trusteren (250Hk) på en båt jeg monterte motor i for ikke så lenge siden,bare for sammenligning:

 

P1030332.jpg

 

Det er den lille som henger opp til venstre for akslings-flensen :wink:

 

Kanskje lott OT,men det får stå sin prøve :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det skal vere ca 2 cm vandring på reima når den er passe stramm, ein cm opp og ein ned.
Akkurat det er ikke fastsatt. Avhenger av flere faktorer...

 

Redigert... Eller vet du akkurat hva som sitter på dette oppsettet?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe dato på når detta er montert ombord , men ser ut som båten blei bygd slik den er idag ( 1984 mod ) men det kan jo være stein galt tippa . Veit det er en Vetus trøster med dobbel propell , H- pumpe og vinsjen aner jeg ikke stort om .Hakke sett så mange hydrauliske anker vinsjer , men denna ser litt gammal ut kansje . Men er farlig sprek , det er vaffal sikkert . Er noe pappir ombord om Vetus og Servi hydraulikk , Servi er brukt på rattpumper oppe å nede . Og Vetus trøster , kan jo være som Mons trudde . At det er levert ei pakke på hele greia , men hadde kansje vært greit med noen bilder . Vis jeg klarer å huske så lenge , skal det bli tatt bilder av trøster , pumpe og vinsjen . Så kansje det er noen som kjenner igjen det jeg har . Holder på med å prøve og finne han som bygde båten i sin tid også , han har nok svar på mye vil jeg tru.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jada jeg har en vis kansje stor grad av altzheimer , det vil si at jeg glømte bilder og skjekke navn på H-puma osv . Men var sikkert lykkerusen som gjorde det idag , etter div kaffekopper og noen rullingser så fyra jeg det grønne monsteret i kjeller'n og det var tid for en prøvetur . Hadde blitt mørkt alt , blei kansje litt mange kaffe før jeg kom igang . Prøvde litt forsiktig , og som den lille testen i båsen viste så børna den til SB . Den var kjempe rask syntes jeg da , så var det til BB da . Syntes etter noen prøver at den ikke kom rett opp på topp turtall ( trøster ), tok lissom et par sec før det var samme farta den veien . Men er kjempe fornøyd så langt jeg , den har vel øka skyvefarta gått over det dobbelte vil jeg mene .

 

Men kan kansje ta det her med det samme når det gjelder tomgansturtallet på motoren , den ligger på ca 600 odmreininger og detter ned til ca 400 . er ikke sikker på hva turtallet skal være , men vil tippe på rundt 750 og ikke 600 ? Den sliter på det lave turtallet , men setter jeg den opp til ca 700 så går trøster mye bedre og motor sliter ikke så mye .

 

Så da er det bare å finne ut riktig turtall til tomgangen og satse på at det er iorden slik det er nu .

Takker for alle svarene , godt jeg / vi har BP . Alt blir så mye lettere da :rolleyes:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...