Jump to content

Frostvæske - Hvordan måle frysepunkt?


Goddis77

Recommended Posts

Javel, og hvor nøyaktig trenger man å måle?

 

Helt absolutt enig. Men etter å ha skiftet et pumpehus til 12000kr,fant jeg ut at det var bedre å satse på en som viste den frostvæskekonsentrasjonen som faktisk ER i blandingne, istedetfor noe sånn ca i området omtrent der.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

problemet er at for MYE frostvæske også gir dårligere kuldeegenskaper. Faktisk blir den raskere dårlig ved overdosering, enn ved underdosering.

 

Så dårlige som de billig greiene er,kan man like gjerne si man starter med rent vann. Og dosere derfra. Da er kanskje vitsen borte?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Selges det ikke ferdig blandet? så slipper man å måle og blande å herje.. bare fylle på?

 

Hvis kjølesystemet ditt inneholder X liter med frostvæske med konsentrasjonen Y, hvor mange liter ferdigblandet frostvæske med konsentrasjonen 50% må du tilsette for at den skal holde -20 grader ?

Den ferdigblandete holder -35 grader.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tanken min var: Hvis man solgte ferdig blandet frostvæske istedet for konsentrat så ville man aldri behøve å bekymre seg for hvilket blandingsforhold som var i systemet nå, og hvor mye man skulle tilsette av det ene og det andre.

 

Da fyllte man på... på lik linje med bensin/diesel eller olje...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det skader i hvert fall ikke å kjøre rundt med frysepunkt på 20 til 30 kalde. På kannen med frostvæske skal det finnes en graf som viser hvor langt ned man kan få frysepunktet i forhold til blandingsforhold. Har man for mye frostvæske i kjølevannet stiger faktisk frysepunktet igjen, ren frostvæske til vinterkonservering er av den grunn bad news.

Frostvæsken skal også virke korrosjonshindrende i kjølevannsystemet, av den grunn ville ikke jeg kjørt rundt med en blanding som kun tåler 5 kalde.

 

Sitter i kontrollrommet på båten jeg er maskinist på nå og har en kjekk sak i skrivebodet. En slik målekikkert som er nevnt tidligere her i denne tråden. Denne kan måle syrevekt på batterier, frostvæske og spylervæske. Tre forskjellige skalaer inni den når jeg smugkikker i hullet... :wink:

Tror jeg må spørre skipshandleren hva en slik sak koster, kjekt å ha sak....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...