Goddis77 Startet 28.Januar.2007 Del på Facebook Startet 28.Januar.2007 Er det noen måte og måle/sjekke at nivået mellom vann og froskvæske er riktig i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Då måler frysepunktet. en måler koster 30kr på en bilutstyrsbutikk. Eller du kan ta med en prøve til en besinstasjon som kan måle frysepunktet.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Du tar en uten liten prøve, halv desiliter eller så, og tar den med et sted de har frostvæskekikkert. Før var dette bensinstasjonene, nå er det vel et bilverksted eller tilsvarende som kan se på den for deg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Du tar en uten liten prøve, halv desiliter eller så, og tar den med et sted de har frostvæskekikkert. Koster 29 kroner for en slik måler på BilExtra, Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Koster 29 kroner for en slik måler på BilExtra, Jeg tviler på at du noengang har sett en frostvæskekikkert, om du tror den kan produseres og selges for 30 spenn. Disse flottør målerne er desverre ikke nøyaktige nok. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Javel, og hvor nøyaktig trenger man å måle? +-2 grad? 0.5grad? 5 grad? Jeg pleier bar å helle på litt ekstra frostvæske dersom jeg er i tvil (og ikke skal til verkstedet uansett - har bare erfaring med bilen, påhengsmotoren min er vannløs f t ) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Javel, og hvor nøyaktig trenger man å måle? Helt absolutt enig. Men etter å ha skiftet et pumpehus til 12000kr,fant jeg ut at det var bedre å satse på en som viste den frostvæskekonsentrasjonen som faktisk ER i blandingne, istedetfor noe sånn ca i området omtrent der. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Da har du tatt en sjanse med en dårlig måler. Bruker du en billig måler tar du ikke sjanser. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 problemet er at for MYE frostvæske også gir dårligere kuldeegenskaper. Faktisk blir den raskere dårlig ved overdosering, enn ved underdosering. Så dårlige som de billig greiene er,kan man like gjerne si man starter med rent vann. Og dosere derfra. Da er kanskje vitsen borte? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hans-Petter Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 frostvesken blander du 50/50 frostveske og vann.di frostveskemålerene di selger på bilvarehusene er etter min erfaring gode nok .kjøpte en måler som jeg testet opp mot en målekikkert,viste ganske likt Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 har brukt en sånn liten tøff sak som man kan måle syrevekt på akkumulatorer og frostvæske med. målekikkert tror jeg.....tøff sak! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Goddis77 Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Kjøpte meg en slik måler på Autorek her i Bergen. 30kr. Stikker ned og måler i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Jeg har et Leika DC 60 temperatur kompensert hånd-holdt refraktometer tilø måling av frysepunktet. Det er tilstrekkelig med en (gjentar en) dråpe av frostvæsken for å måle frysepunktet. Koster noe mer enn 30 kr - men meget pålitelig, uavhengig av frosvæsketype. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Selges det ikke ferdig blandet? så slipper man å måle og blande å herje.. bare fylle på? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Suzuki Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Selges det ikke ferdig blandet? så slipper man å måle og blande å herje.. bare fylle på? Hvis kjølesystemet ditt inneholder X liter med frostvæske med konsentrasjonen Y, hvor mange liter ferdigblandet frostvæske med konsentrasjonen 50% må du tilsette for at den skal holde -20 grader ? Den ferdigblandete holder -35 grader. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OnkelDonald Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Tanken min var: Hvis man solgte ferdig blandet frostvæske istedet for konsentrat så ville man aldri behøve å bekymre seg for hvilket blandingsforhold som var i systemet nå, og hvor mye man skulle tilsette av det ene og det andre. Da fyllte man på... på lik linje med bensin/diesel eller olje... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Tommy R Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Tror nok det er lurt å skifte kjøleveske ein gang i blant, men det blir det vel ikkje til. Kjølevesken smører systemet og. ( Godt for motor ) Skift kjøleveske, mål opp den nye kjølevesken med antal liter vann, så veit du hva den tåler. Nøyaktigt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Har målt frostvæsken i motoren, og her er resultatet: Ser dette riktig ut? Den står litt skjevt, men en klarer å se hva som står. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 er ikke frysepunktet i væsken der lik null? Jeg tror jeg ville spedd på litt var jeg deg Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Har målt frostvæsken i motoren, og her er resultatet: Ser dette riktig ut? Den står litt skjevt, men en klarer å se hva som står. Synes at det ser ut som rent kildevann i det måleglasset, og da virker jo måleren din å være korrekt..... :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Vet ikke helt hvor lav tempen skal være jeg, men vil si at den viser mellom 0 og -10 Kan sikkert fylle på litt ekstra for sikkerhets skyld, men får ikke sirkulert dette før jeg starter motoren. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Målekikkert er nok det mest nøyaktige,men +\- 2 grader på en billig måler er vel greit nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Det skader i hvert fall ikke å kjøre rundt med frysepunkt på 20 til 30 kalde. På kannen med frostvæske skal det finnes en graf som viser hvor langt ned man kan få frysepunktet i forhold til blandingsforhold. Har man for mye frostvæske i kjølevannet stiger faktisk frysepunktet igjen, ren frostvæske til vinterkonservering er av den grunn bad news. Frostvæsken skal også virke korrosjonshindrende i kjølevannsystemet, av den grunn ville ikke jeg kjørt rundt med en blanding som kun tåler 5 kalde. Sitter i kontrollrommet på båten jeg er maskinist på nå og har en kjekk sak i skrivebodet. En slik målekikkert som er nevnt tidligere her i denne tråden. Denne kan måle syrevekt på batterier, frostvæske og spylervæske. Tre forskjellige skalaer inni den når jeg smugkikker i hullet... Tror jeg må spørre skipshandleren hva en slik sak koster, kjekt å ha sak.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.