whatever Startet 29.Januar.2007 Del på Facebook Startet 29.Januar.2007 Leste et gammelt BM her om dagen, og der står det at varmtvannstank koblet til en sjøvannskjølt motor bare er å glemme. Dette fordi man ikke får mer en 70 grader C. Stemmer det at man ikke kan ha VV tilkoblet sjøvannskjølt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Det er kjølevannet som varmer varmtvannet i tanken din. Kjølevannstemperaturen på en sjøvannskjølt motor er lavere enn på en ferskvannskjølt motor. 70 grader har jeg hørt før. Så du får nok ikke så varmt vann som med en ferskvannskjølt motor. På den andre siden så brenner de fleste mennesker seg på ca 60 grader varmt vann - så varmt vann får dere jo. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Det tar m.a.o. bare lengre tid å varme opp tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Ikke sikkert det tar lengre tid å varme opp til maks temperatur, men du får ikke så varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 ..... Dette fordi man ikke får mer en 70 grader C........ Glem 70 grader. Kanskje noen klarer å få det til ved hjelp av en kalkulator og et regnestykke eller masse mikkmakk. Termostaten i en sjøvanskjølt motor åpner vel rett over eller rundt 50 grader! Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 hmm... er det noen som har VV-tank på sjøvannskjølt motor her? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Tåler innmaten til en vv-berder varmt saltvann i lengden? Ville ikke satset på det ... Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 (redigert) Jeg har VV-tank på sjøvannskjølt motor. Vannet blir varmt nok i massevis, etter 1 times kjøretur. Mer enn varmt nok til mitt bruk. Dusjing og oppvask. Redigert 1.Februar.2007 av searay270-1998 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Båten og VV-tanken er nå 9 år gammel. Enig i at det kan bli problemer med rust, men så langt har det fungert ypperlig. Noen som vet hvor lenge en slik vv-tank kan holde, før saltvannet tar knekken på den? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Båten og VV-tanken er nå 9 år gammel. Enig i at det kan bli problemer med rust, men så langt har det fungert ypperlig. Noen som vet hvor lenge en slik vv-tank kan holde, før saltvannet tar knekken på den? Hvilken type motor har du i Searay en ? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Har selv en varmtvannstank på sjøvanskjølt V8´er. 1 times kjøring og massevis av mer enn varmt nok vann. Ser ikke noe som helst problem med å montere dette på saltvannskjølt motor og hadde gjort det samme igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Er det enkelt å montere? Mente du måtte ha lukket kjølesystem for å få dette til? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Er det mulig at det finnes spesielle VVB for bruk med direkte sjøvannskjøling (med varmevekslersløyfe i korrosjonsbestandig legering)? Ser f.eks. at Isotemp har 316 rustfritt stål i varmevekslerkretsen. Disse burde da vare en stund, om ikke evig. Mange amerikanske day/weekendcruisere har jo det meste av utstyr, inkludert VV, samt sjøvannskjølt bensinmotor - og det finnes tross alt en del flere amerikanere enn nordmenn.. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Amerikanske båter har som regel vvbereder som varmes med strøm 110v Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 går helt fint det, termostat på sjøvannskjølte motorer åpner på 68 grader C , dett for ikke og skille ut saltet i vannet. blir plenty varmt nok etter kort tid og vil holde bra tempratur i 2 døgn etter en tur. fleste USA båter har og en slik oppvarmings sløyfe på varmtvanns tank for tilkopling av sirkulasjon fra motor. beste er og ha varmeveksler med termostat på 82 grader c , bra for motor og hever verdi på båten ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Hei, på de fleste sjøvannskjølte motorer åpner termostaten på 54 grader C, og du får da ikke noe varmere vann enn dette i tanken, men det er jo bedre enn bare kaldt vann fra kranene. Du må imidlertid ha en tank med rustfri motorsløyfe sånn som Isotemp-tankene som ble nevnt over. disse har jo 220V varme element også, og gir deg dermed godt og varmt vann når du ligger på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Jeg har en mercruiser V8 7,4 L MPI. Og som det ble nevnt ovenfor, jeg kan varme vannet med 220V landstrøm også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.