Formula Startet 29.Januar.2007 Del på Facebook Startet 29.Januar.2007 Jeg har en Formula 28 med en nokså ny Steyr 256 og et Bravo III aggregat. På denne installasjonen er det hjelpeservo. Problemet er bare at jeg syns det er liten hjelp i servoen! Jeg drar og sliter i rattet, spesielt ved lav fart......! Hva kan jeg gjøre for å få bedre effekt av servoen? Noen som har noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Det er vanlig teleflexstyring fra rattet til drevet. Servoen på drevet forsterker bare dine utslag fra rattet. Ta av teleflexen ved drevet, er den like hard? Hvis kjempelett så er det noe galt med servopumpa. Som regel høy summelyd hvis denne er gåen. Hender også at servoventilen har rustet fast hvis vann i olja tidl. Ta av servoenheten på drevet, kan du svinge lett for hånd....mange synder med smøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Hei Har vært eier av Bravo III og Mercruiser med servo. Den var så lett at jeg kunne svinge med lillefingeren. Var riktignok hydraulisk overføring fra styreposisjonen til drevet. Er den liket tung å svinge om motoren går eller er stoppet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Formula Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Det er ikke forskjell på å svinge om motoren går eller ikke. Har hydraulisk styring fra rattet og ned til aggregatet. Byttet fra Teleflex i fjor. Hadde blandt annet problemer med mye krefter som kom tilbake til rattet. Det problemet er selvsagt borte nå som jeg har hydraulisk, men likefult er det altfor tungt å svinge. Aggregatet kan jeg lett svinge fra side til side dersom jeg kobler vekk styresylinderen fra den hydrauliske styringa. Jeg har hatt dette problemet siden motor og aggregat var nytt i 2005. Leverandøren hadde ikke noen forslag til hva jeg kunne gjøre og bortforklarte det som jeg opplevde som et problem. Lite trolig at noe har rustet fast, men kanskje det er en ventil som henger? Hvor finner jeg i tilfelle denne? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Nå har ikke jeg vært så mye borti bravo3 eller bravo1, regner med det er samme servo på de to drevene. Det jeg vet er at en kompis av meg kjører bravo1 med teleflex og servo og der kan vi snu på rattet med lillefingeren. Er det ikke to slanger på servoen som som kansje kan byttes om? Mener å huske det var to slanger som gikk inn på cobra(volvo DP-S) drevet som jeg demonterte i fra båten min. Hvis disse på en eller annen måte er byttet om driver du og servoen kansje og jobber hver deres vei. Du svinger styrbord og servoen vil babord. Mener å huske disse to slangene var forskjellig dimensjonert og ikke kunne byttes om på cobra drevet, men de kan jo kansje forveksles på servopumpen som sitter på maskinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Formula Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Det er jo en mulighet for at det er noe der. Skal ta kontakt nå med leverandøren av motoren for å få et koblingsskjema for servoen. Du har rett mht. dimensjonene på slangene. De var forskjellige og skulle ikke kunne byttes om. Men det kan jo være at de er montert feil på servopumpen? Jeg har vært borti hjelpeservoer på traktorer. Der kunne man stille dem inn slik at man fikk den hjelpen man trengte. Vet du om det er noen form for justering på båten til kameraten din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Sjekk filarkivet. Lastet opp ett greit skjema. Den ene slangen er trykk, den andre er retur. Legg merke til ventilen i underkant av pumpen. Trykket skal være 1150-1250PSI hvis ikke slipper den igjennom for mye olje eller pumpa er sliten. Trykket måles på returuttaket på sylinder. Du kan balansere styringen bak dekselet på styresylinderen (der hvor slangene kommer inn) Dette hjelper bare hvis rattet går av seg selv til ene eller andre siden..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.