Jump to content

Maritimt "Wallpaper"


GeirKS

Recommended Posts

Du kan vel lage det selv? Det eneste kravet er at bildet må være i -.bmp format og at størrelsen på bildet matcher oppløsningen på skjermen din. Skulle du ikke ha verktøy slik at du kan lagre som bmp format, kan sikkert noen på forumet hjelpe deg med det. Får du ikke hjelp andre steder, kan du maile det til batdilla@baatplassen.no, så skal jeg konvertere bildet for deg. Dette er slik du gjør det:

 

1) Må ha et bilde du ønsker å bruke.

2) Bildet må være i en størrelse rent fysisk som matcher oppløsningen du bruker på skjermen. F.eks. kjører du 800x600 pixels på skjermen, da må bildet være det også. Og tilsvarende hvis du kjører større oppløsning.

3) Dette bilder legger du i Windows katalogen din i -.bmp format med et passende navn.

4) Bildet skal nå være tilgjengelig blant de andre valgene du har under bakgrunnsbilder/Background og du kan nå legge det inn på vanlig måte.

 

Det er mulig det finnes ferdige bibliotek med maritime motiver, men jeg kan ikke huske å ha sett det i farten. Som en liten trøst, har jeg laget  :eek: en skrivebordsbakgrunn variant av baatplassen logoen :smiley:. Foreløpig er den for 2 oppløsninger - baatplassen800x600.bmp (143kb) og baatplassen1024x768.bmp (215kb). Disse er også lagt ut på vimpelsiden på medlemsområdet og kan også lastes ned derfra. Hvis du ønsker å teste et av disse, høyreklikker du på det bildet som matcher oppløsningen på skjermen din og lagrer bildet under Windows katalogen. Deretter skal det være å finne blant de andre bakgrunnsbildene dine. Det gikk litt fort når jeg laget disse, så de er temmelig enkle. Hvis noen har ideer om hva vi kunne gjort mer ut av bakgrunnen, tar jeg gjerne imot tips. Eller det aller beste, varianter som er ferdig "customiserte".

 

Det fine ved å lage bakgrunnsbildet selv, er at da kan du f.eks. ha bilde av båten din, et fint bilde fra en tur med båten, et naturbilde som du er spesielt fornøyd med, osv. Hvis noen har egne bakgrunnsbilder som de synes er fine og som de vil dele med andre, send dem til batdilla@baatplassen.no så skal jeg legge dem ut på medlemssidene så kan vi sammen bygge opp et fint bibliotek av bakgrunnsbilder.

 

Tillegg: I ettertid har det kommet fram opplysninger som kan tyde på at også -.jpg formatet kan brukes som bakgrunnsbilder. Fordelen med -.jpg formatet er at filene blir mindre enn -.bmp formatet. Her er 2 versjoner i -.jpg format baatplassen800x600.jpg (17kb) og baatplassen1024x768.jpg (20kb).

Link to post
Share on other sites

Du kan vel lage det selv? Det eneste kravet er at bildet må være i -.bmp format og at størrelsen på bildet matcher oppløsningen på skjermen din. Skulle du ikke ha verktøy slik at du kan lagre som bmp format, kan sikkert noen på forumet hjelpe deg med det. Får du ikke hjelp andre steder, kan du maile det til batdilla@baatplassen.no, så skal jeg konvertere bildet for deg. Dette er slik du gjør det:

 

Det er mulig det finnes ferdige bibliotek med maritime motiver, men jeg kan ikke huske å ha sett det i farten. Som en liten trøst, har jeg laget  :eek: en skrivebordsbakgrunn variant av baatplassen logoen :smiley:. Foreløpig er den for 2 oppløsninger - 800x600 og 1024x768. Disse er også lagt ut på vimpelsiden på medlemsområdet og kan også lastes ned derfra. Hvis du ønsker å teste et av disse, høyreklikker du på det bildet som matcher oppløsningen på skjermen din og lagrer bildet under Windows katalogen. Deretter skal det være å finne blant de andre bakgrunnsbildene dine. Det gikk litt fort når jeg laget disse, så de er temmelig enkle. Hvis noen har ideer om hva vi kunne gjort mer ut av bakgrunnen, tar jeg gjerne imot tips. Eller det aller beste, varianter som er ferdig "customiserte".

De fleste maskiner kan bruke et .jpg bilde som bakgrunnsbilde, det har stor fordel med hensyn på filstørrelsen. eks båtplasslogen til Batdilla blir redusert fra 2,3 MB til 20 KB når en konverterer fra bmp til jpg . En kan også redusere bmp fila til 200KB ved å forandre encodinga.

hvis du vill Batdilla kan jeg sende deg de reduserte filene.

Link to post
Share on other sites

De fleste maskiner kan bruke et .jpg bilde som bakgrunnsbilde, det har stor fordel med hensyn på filstørrelsen. eks båtplasslogen til Batdilla blir redusert fra 2,3 MB til 20 KB når en konverterer fra bmp til jpg . En kan også redusere bmp fila til 200KB ved å forandre encodinga.

hvis du vill Batdilla kan jeg sende deg de reduserte filene.

Var ikke klar over at også -.jpg kan brukes. Trodde det bare var -.bmp som gjaldt. Dette med encoding og -.bmp har også gått meg hus forbi. Bruker formatet så sjelden at jeg aldri har satt meg noe særlig inn i det. Men har du filene klare og kan maile dem over, er det suverent det. Driver egentlig med noe annet selv, så litt hjelp er fint. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er masser av plasser der du kan laste ned flåtte bilder av seilbåter :smiley:. De fleste av de virkeligen gode bilder må man desverre ofte betale for å laste ned i full størrelse!

 

:eek: Her er en link for et site som jeg syntes hadde en del flotte bilder, men ikke gratis!

http://www.shorelines.co.uk/racing1.shtml

 

Dersom du går på f.eks. www.yahoo.com og skriver inn "sailing pictures" i søkefeltet vil de komme opp en masse siter!

 

Lykke til del gjerne sitene med oss andre dersom du kommer bort i noen virkeligen gode!

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at også -.jpg kan brukes. Trodde det bare var -.bmp som gjaldt. Dette med encoding og -.bmp har også gått meg hus forbi. Bruker formatet så sjelden at jeg aldri har satt meg noe særlig inn i det. Men har du filene klare og kan maile dem over, er det suverent det. Driver egentlig med noe annet selv, så litt hjelp er fint. :smiley:

...hmmm.....jeg tror andre format også kan brukes, det er vel avhengig av programvaren du har. Selv hadde jeg et bilde jeg likte i .tif format på 12 MB som wallpaper. Jeg har en meget god skjerm, og det var en ren nytelse å få med all skarphet, fargenyanser etc.. Du vet, når man har brukt en 85 mm vidvinkel og kan se vindusprosser på ca. 4 km's hold, da er detaljene tilstede  (Nikon -selvfølgelig! :eek:)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har linker til maritme desktop wallpapers?

 

Kunne tenkt meg en J-båt eller noe annet spektakulært som bakgrunnsbilde nå i mørketiden.

Her er kanskje noe som til nød går an:

 

http://www.maloyachts.se/mixedfun/index.htm

http://www.hallberg-rassy.se/download.shtml

 

Screensaver med slidshow, og wallpaper.

 

Tok en titt på hjemmesidene til Sweedenyachts, Nautor, Hinkley, X-yachts - men fant ikke noe der. Prøvde å søke på *J-boat* på Google, deretter *wallpaper* ved å søke i det jeg først fikk opp. Fikk en del oppslag, men du må nok lete litt selv. Men denne metoden kan gi deg det du er ute etter. Får du tak i et bilde du liker, skal det gå å få det opp som wallpaper så sannt du har programvare på maskinen din som støtter formatet.

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tok en titt på hjemmesidene til Sweedenyachts, Nautor, Hinkley, X-yachts - men fant ikke noe der. Prøvde å søke på *J-boat* på Google, deretter *wallpaper* ved å søke i det jeg først fikk opp. Fikk en del oppslag, men du må nok lete litt selv. Men denne metoden kan gi deg det du er ute etter. Får du tak i et bilde du liker, skal det gå å få det opp som wallpaper så sannt du har programvare på maskinen din som støtter formatet.

 

J-båt heter vel J-class på oversjøisk, jeg har allerede googlet etter "desktop wallpaper sailing" og "desktop wallpaper j-class".

 

Det er liksom et stort bilde jeg er på jakt etter....

 

Skal sjekke litt på vor-sidene...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke å gjøre det verre enn det er...hvis du finner et bilde kan du klikke med høyre museknapp og velge "Bruk som bakgrunn"...

 

Funker i IE 5, 5.5 og 6 så vidt jeg vet...i hvert fall de 2 siste...

 

Men det er klart...man skal jo ha et bilde allikevel da...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...