Strilen Startet 29.Januar.2007 Del på Facebook Startet 29.Januar.2007 En 230 HK dieselmotor med 700 timer bak seg. Er det noe å satse på ? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Kanskje Denne motoren har et noe frynsete rykte pga havari som sansynligvis skyldes vanskligheter med å få skiftet all oljen ifm oljeskift kombinert med at olje til stempelkjøledysene tilføres FØR oljefilter. Resultat: Tette dyser og dårlig kjøling av stemplene. Slik jeg har forstått det, oppstår de fleste havariene rundt 400-600 driftstimer. Dersom motoren har gått vel 700 timer er det godt mulig at denne motoren ikke er i faresonen. På senere modeller og på KAD 43 ble stempelkjølingen bygget om til oljeuttak etter filter. Dette er en "enkel sak" til ca 4000,-. Dersom motoren er bygget om og godt vedlikeholdt, hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med en slik motor ( har to selv som er ombygget ) Tips: Ved årlig oljeskift er det viktig å få opp mest mulig olje gjennom peilepinnen. Vacuum pumpe med tynt sugerør er bra for å få ut de siste literene. Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Hei. Takk for godt svar. dette skal jeg se nærmere på. Er nybegynner, og har ikke så mye greie på dette, så jeg setter meg så godt inn i denne motoren som eg kan, bl.a. via dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Det ligger noen tråder her ang kad42 Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Flott. tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Velkommen til Båtplassen Strilen Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 (redigert) Så vidt jeg vet er vel KAD42 på 216 hk, men 43 var på 218 eller? Ellers bør en være ytterst varsom vedkjøp av KAD42. Spørsmålet er også hva slags båt den står i/skal inn i, planende eller ikke, og vekt/belastning her har mye å si. Ikke sikkert en med 700 timer bak seg er ute av faresonen.....det kommer an på bruken/vedlikeholdet/belastningen, etter min erfaring. Velkommen til deg! Jeg fikk sent i går kveld melding om at du hadde lagt meg til din venneliste.......men det må ha oppstått en feil et sted. Kan gjerne være det men.... Redigert 30.Januar.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Tips: Ved årlig oljeskift er det viktig å få opp mest mulig olje gjennom peilepinnen. Hvorfor mener du dette er viktig? Vennligst underbygg. Ref forøvrig innlegg av Motordoktoren som har kjørt 600 000 km på bilen sin uten oljeskift. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 nimbuster: La deg, (og enkelte) til i vennelisten p.g.a. navnet (og kunnskaper ?). Lurer også på en Nimbus. Nova 92 mod. 26 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Nimbuster m.fl. : Var kanskje litt kjapp med å sette folk på vennelisten, er akkurat begynt her. Så jeg håper ikke jeg har fornærmet noen.... 216 HK ? Motoren er opplyst å levere 230 HK.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ang. modifisert oljedistribusjon så se innlegg 143 her. Står også noe i innlegg 105. Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ingar: Takk. Allerede i ferd med å innhente motornummer... Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Skjekket her? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Nimbus Nova 92 mod, 26 fot, VP 42 KAD som er skiftet topp på og oppgradert (?), i relativt god stand, fin båt, 700 timer. Hvor mye er den verd......? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 (redigert) Veldig vanskelig og si. Rundt 400? (Finn = 479). Nimbus er jo veldig dyre.. Redigert 30.Januar.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Blue Dragon : Seriøst ? Selger skal ha 475 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Måtte redigere lit ja, leste først 22' Sitér dette innlegget Link to post
Strilen Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ok, takk. Den båten du refererer til på Finn er båten vi snakker om. Synes også det er mye penger for en relativt "enkel" båt..... Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Hvorfor mener du dette er viktig? Vennligst underbygg. Ref forøvrig innlegg av Motordoktoren som har kjørt 600 000 km på bilen sin uten oljeskift. Vel, i og med at mulig årsak til nevnte problemer med denne motoren kan være tette stempelkjølingsdyser er det nærliggende å tro at dette kan ha noe med koks og avleiringer i gammel olje. Etter hva som sies er problemet eliminert med ombygging, hvor oljedistribusjon til stempelkjølingsdyser er etter filteret. Ergo må vel problemet være relatert til partikler i oljen Dersom man aldri får opp den siste delen av gammel olje ifm oljeskift vil det over tid samles avleiringer i sumpen. Under gange vil oljesirkulasjonen medføre at avleiringer setter seg i nevnte dyser - dersom oljedistribusjonen ikke er bygget om ( KAD 42 ). Årlig oljeskift er blandt annet anbefalt av motorprodusentene grunnet at oljen opptar svovel fra forbrenning, noe som medfører at denne kan bli korrosiv ovenfor metaller i lagre dersom oljen kommer i kontakt med vann. f.eks fra innvendig kondens ifm lengre tids lagring. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Nimbuster m.fl. : Var kanskje litt kjapp med å sette folk på vennelisten, er akkurat begynt her. Så jeg håper ikke jeg har fornærmet noen....216 HK ? Motoren er opplyst å levere 230 HK.... 230 hk er vel Volvo Penta Hk`er d da , de pleier å gjøre slikt....spesielt på yrkessiden Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 230 hk er vel Volvo Penta Hk`er d da , de pleier å gjøre slikt....spesielt på yrkessiden 230 på veiv, 216 på propellen (DP-E). Senere 218 på propellen av en eller annen grunn - muligens forbedring av drev med mindre tap. Det er da tap i drivlinja, også på "yrkessiden"? Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 230 på veiv, 216 på propellen (DP-E). Senere 218 på propellen av en eller annen grunn - muligens forbedring av drev med mindre tap. Det er da tap i drivlinja, også på "yrkessiden"? Joda det er det,men alle installasjoner er forskjellige med hensyn på tap i drivlinjen og dette er forskjellig i fra båt til båt. Det jeg tenker på er måten VP oppgir effekten sin på...de bruker som regel å oppgi den i "B" ytelse mens Motorene vi leverer oppgis i "A" ytelse,dvs kontinuerlig drift. Power category A: Net brake fuel stop power for continuous operation unlimited time, SCFN or ICFN to ISO 3046.(Dette er effekten vi oppgirpå vårt Motormerke) Power category B: Net brake fuel stop power for continuous operation, overloadable by 10% for one hour within an operating period of 12 hours. SCFN or ICFN to ISO 3046.(Dette er effekten VP og en del andre Motormerker oppgir,dvs 10% over den kontinuerlige effekten ) Smarte karer dette,og det verste er at de fleste lar seg lure av dette Håper dette var forståelig og at du forstår hvorfor jeg kalte det "VP-HK",uansett ha en fortsatt flott kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Effektene omtalt her var for drev, og der varierer nok tapet i drivlinja lite eller ingenting. VP opererer med andre tall for TAMD42 (dvs. aksling-installasjon) uten at jeg husker disse. Forskjellen som ble diskutert gjaldt vel forskjellen på effekt på veiv og propell, og ikke hvilken driftsrating den er oppgitt etter. Avhengig av modell oppgir VP så vidt jeg kan se effekt etter ulike standarder - at en "pleasure-craft"-motor oppgis med "pleasure-craft"-rating er vel forsåvidt ikke unaturlig. I en planende båt er det f.eks. interessant å vite hvor mye effekt en har for å komme opp i plan, selv om det er fullstendig uaktuelt å ta ut hele effekten når båten er kommet i plan. For en deplasementsbåt derimot er nok "A"-ratingen mer interessant. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Effektene omtalt her var for drev, og der varierer nok tapet i drivlinja lite eller ingenting. VP opererer med andre tall for TAMD42 (dvs. aksling-installasjon) uten at jeg husker disse. Forskjellen som ble diskutert gjaldt vel forskjellen på effekt på veiv og propell, og ikke hvilken driftsrating den er oppgitt etter. Avhengig av modell oppgir VP så vidt jeg kan se effekt etter ulike standarder - at en "pleasure-craft"-motor oppgis med "pleasure-craft"-rating er vel forsåvidt ikke unaturlig. I en planende båt er det f.eks. interessant å vite hvor mye effekt en har for å komme opp i plan, selv om det er fullstendig uaktuelt å ta ut hele effekten når båten er kommet i plan. For en deplasementsbåt derimot er nok "A"-ratingen mer interessant. Ja sorry,glemte jo at dette dreide seg om "Leketøys-Båter" Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ja sorry,glemte jo at dette dreide seg om "Leketøys-Båter" Ja de faller nok i samme kategorien som denne: Zodiac 730 SRMN Suzuki DF-250 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.