Onkel Donald Startet 30.Januar.2007 Del på Facebook Startet 30.Januar.2007 God dag godt folk! I forbindelse med oppussingen i båten tenkte jeg å gå gjennom brannvernet i båten. Jeg overtok båten i fjor og fikk et par gode måneder før vinteropplaget. Det står to brannslukkere ombord; et standard 5KG pulverapparat og et 5KG halonapparat. Det siste er koblet slik at det går slanger fra apparatet ned i motorrommet. Spørsmål 1. Må jeg bytte ut det gamle pulverapparatet eller kan jeg levere det inn og fylle på med nytt pulver? Spørsmål 2. Halon ble såvidt jeg vet forbudt i 1994, hva med dette apparatet, kan jeg få kjøpt et tilsvarende apparat? Antar at det er noen her på forumet som har gode råd O.Donald. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Pulverapparatet kan du levere inn og få det sjekket. Vanligvis ikke nødvendig å skifte pulveret. Halonsaken din er jeg ikke sikker på. Hør med sjappa som sjekker pulverapparatet ditt. Og samtidig så kan du jo sjekke apparatene i heimen også. Leverer inn apparatene til sjekk hvert 2. år. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 (redigert) Har selv halon i min båt. Hos meg er dette montert som et automatisk slukkeanlegg for motorrom med en grønn indikator lampe på instrumentpanelet som indikerer at systemet er operativt. Sjekket litt rundt og fikk tilbakemelding fra ei som drev med CE-merking av importerte båter at du normalt fikk dette godkjent den dag i dag dersom det var originalt montert i båten. Dette ifbm IMCI godkjenning av CE merkingen av båten Alternativt kan du skifte til FIREBOY-XINTEX eller tilsvarende. Redigert 30.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bergen Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 (redigert) Pulverapparatet kan du levere inn og få det sjekket. Vanligvis ikke nødvendig å skifte pulveret. Pulverapparater er blitt så billig at det trolig koster mere å få det kontrolert enn det som er prisen på et nytt ! Med tanke på "griseriet" med pulver er det også verd å vurdere skum som alternativ da prisene her også begynner å bli overkommelige nå. Se f.eks tilbudene fra Mekk (nederst på siden) http://www.mekk.no/comweb.asp?ID=6&seg...=4&session= Redigert 30.Januar.2007 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Tar jeg ikke helt feil så betalte jeg 225 kroner for sjekk av 2stk 6 kilo,1 stk 2 kg og 1 stk 1 kg pulverapparat rett før jul. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Tar jeg ikke helt feil så betalte jeg 225 kroner for sjekk av 2stk 6 kilo,1 stk 2 kg og 1 stk 1 kg pulverapparat rett før jul. Det var jo en svært så overkommlig kostnad ! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Tar jeg ikke helt feil så betalte jeg 225 kroner for sjekk av 2stk 6 kilo,1 stk 2 kg og 1 stk 1 kg pulverapparat rett før jul. Var det kontroll eller service du hadde? Kontroll skal man ha hvert 5. år og den er langt mindre omfattende en service som man skal ha hert 10. år. Service er sjelden økonomisk lønsom med tanke på de prisene det er på nye aparater. Obs. hvis båten brukes i yrkestraffikk er det andre krav til kontroll intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Kontroll tror jeg det var Stålmarken? I grunn er det meg knekkende likegyldig bare "noen" har gjort noe med dem så det er et papir på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Halon skal vel vekk... Mange alternativer finnes, bla... FM 200 FirePro FireTrace CO2 Pyrogen Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Tutti Frutti Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Det er noen bra tips i denne tråden: Brannvarslere, gassvarslere og brannslukking. :)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 "et standard 5KG pulverapparat " finnes det 5 kg pulverapparat ????? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Hallaron Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Kjøpte to nye apprater for å ha i båten. På Mekk betalte jeg 399,- for 9 liters skumapparat og 249,- for 6 kg pulverapparat. Eneste ulempen er at skummapparatet var ganske stort... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Dykker Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Har fastmontert automatisk halonanlegg (med rør til motorrom) i båten hvor flasken er tom. Skjønner at det er umulig å få fyllt den opp med halon igjen. Har derfor 2 stk pulverapparater i båten, et lite og et stort. Men; Er det slik at det er påkrevd med automatisk brannslukkeranlegg i båt med innenbordsmotor? I og med at jeg har et tomt originalmontert halonanlegg, må jeg i så fall da erstatte dette med et nytt automatisk slukkesystem til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 NB! Skummapparat uten tilsetting egner seg dårlig til slukking av bensinbrann. Sitér dette innlegget Ares Link to post
SF Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 (redigert) :Men; Er det slik at det er påkrevd med automatisk brannslukkeranlegg i båt med innenbordsmotor? I og med at jeg har et tomt originalmontert halonanlegg, må jeg i så fall da erstatte dette med et nytt automatisk slukkesystem til motoren? Her i følge maritim.no: ISO 9094-1 (for båter under 15 meter) stiller følgende krav: - Effekt opp til 120 kw skal har løst eller fast branslukkeranlegg - Effekt over 120 kw skal har fast brannslukkeranlegg Det vil si at skille går akkuratt på en AQAD40B på 165HK, denne ligger på litt over 120kW. Redigert 1.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
KVIC Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 En brannteknisk spesialist jeg var i kontakt med sa at Halongass var det aller beste slokningsmediet som finnes. Det skal etter hva jeg har hørt fortsatt benyttes i luftfarten, dog med dispansjon pga klimagassproblemet. I mitt tilfelle hvor jeg kan velge mellom en livsfarlig bensinbrann eller en klimagasstrussel velger jeg det siste. Litt enkelt sagt antar jeg at brannavgassene fra 30 fot glassfiber og 500 liter bensin også er en utfordring for miljøet. Konklusjon; behold halonanlegget. Hvis det tømmes så får du problemer med å fylle det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.