Jump to content

Brannslukkere i båten

Onkel Donald

Recommended Posts

God dag godt folk!

I forbindelse med oppussingen i båten tenkte jeg å gå gjennom brannvernet i båten. Jeg overtok båten i fjor og fikk et par gode måneder før vinteropplaget. Det står to brannslukkere ombord; et standard 5KG pulverapparat og et 5KG halonapparat. Det siste er koblet slik at det går slanger fra apparatet ned i motorrommet.

Spørsmål 1.

Må jeg bytte ut det gamle pulverapparatet eller kan jeg levere det inn og fylle på med nytt pulver?

Spørsmål 2.

Halon ble såvidt jeg vet forbudt i 1994, hva med dette apparatet, kan jeg få kjøpt et tilsvarende apparat?

Antar at det er noen her på forumet som har gode råd :smiley:

O.Donald.

halon.JPG

Har selv halon i min båt. Hos meg er dette montert som et automatisk slukkeanlegg for motorrom med en grønn indikator lampe på instrumentpanelet som indikerer at systemet er operativt. Sjekket litt rundt og fikk tilbakemelding fra ei som drev med CE-merking av importerte båter at du normalt fikk dette godkjent den dag i dag dersom det var originalt montert i båten.

Dette ifbm IMCI godkjenning av CE merkingen av båten

Alternativt kan du skifte til FIREBOY-XINTEX eller tilsvarende.

15403-01.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Pulverapparatet kan du levere inn og få det sjekket. Vanligvis ikke nødvendig å skifte pulveret.

Pulverapparater er blitt så billig at det trolig koster mere å få det kontrolert enn det som er prisen på et nytt ! Med tanke på "griseriet" med pulver er det også verd å vurdere skum som alternativ da prisene her også begynner å bli overkommelige nå.

Se f.eks tilbudene fra Mekk (nederst på siden)

http://www.mekk.no/comweb.asp?ID=6&seg...=4&session=

Redigert av bergen (see edit history)
Tar jeg ikke helt feil så betalte jeg 225 kroner for sjekk av 2stk 6 kilo,1 stk 2 kg og 1 stk 1 kg pulverapparat rett før jul.

Var det kontroll eller service du hadde? Kontroll skal man ha hvert 5. år og den er langt mindre omfattende en service som man skal ha hert 10. år. Service er sjelden økonomisk lønsom med tanke på de prisene det er på nye aparater.

Obs. hvis båten brukes i yrkestraffikk er det andre krav til kontroll intervaller.

:confused:

Har fastmontert automatisk halonanlegg (med rør til motorrom) i båten hvor flasken er tom. Skjønner at det er umulig å få fyllt den opp med halon igjen. Har derfor 2 stk pulverapparater i båten, et lite og et stort.

Men; Er det slik at det er påkrevd med automatisk brannslukkeranlegg i båt med innenbordsmotor? I og med at jeg har et tomt originalmontert halonanlegg, må jeg i så fall da erstatte dette med et nytt automatisk slukkesystem til motoren?

:Men; Er det slik at det er påkrevd med automatisk brannslukkeranlegg i båt med innenbordsmotor? I og med at jeg har et tomt originalmontert halonanlegg, må jeg i så fall da erstatte dette med et nytt automatisk slukkesystem til motoren?

Her i følge maritim.no:

ISO 9094-1 (for båter under 15 meter) stiller følgende krav:

- Effekt opp til 120 kw skal har løst eller fast branslukkeranlegg

- Effekt over 120 kw skal har fast brannslukkeranlegg

Det vil si at skille går akkuratt på en AQAD40B på 165HK, denne ligger på litt over 120kW.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

En brannteknisk spesialist jeg var i kontakt med sa at Halongass var det aller beste slokningsmediet som finnes. Det skal etter hva jeg har hørt fortsatt benyttes i luftfarten, dog med dispansjon pga klimagassproblemet. I mitt tilfelle hvor jeg kan velge mellom en livsfarlig bensinbrann eller en klimagasstrussel velger jeg det siste. Litt enkelt sagt antar jeg at brannavgassene fra 30 fot glassfiber og 500 liter bensin også er en utfordring for miljøet.

Konklusjon; behold halonanlegget. Hvis det tømmes så får du problemer med å fylle det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...