Cumulus Startet 31.Januar.2007 Del på Facebook Startet 31.Januar.2007 Hei, jeg har en rorkult autopilot type Raytheon ST2000 i seilbåten. Vindinstrumentet er av typen Silva Nexus. Kan disse to kobles mot hverandre slik at autopiloten styrer etter vindvinkel heller enn kompassretning ? Innbiller meg at en slik funksjon er fordelaktig ved lengre strekninger, eller ? Jeg har ikke manualer til instrumentene som kunne gi svar.. Mvh Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Manualer finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Har ST2000 selv, men ikke vindinstrument... Raymarine har pdf-manualer til gamle og nye instrumenter. Manualen til ST2000 finner du her: http://www.raymarine.com/raymarine/Submitt...ilot/ST2000.pdf Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Silva Nexus finner du her. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Dette har jeg liten tro på, selv om autopilotprodusenten mener noe annet. Et vindinstrument har hyppige, korte og tildels store utslag. Å benytte dette som giver til autopiloten er ikke optimalt. I beste fall bruker du mye strøm, iverste fall blir piloten helt forvirret. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Eldre ST 2000 har ikke serieport. Kun SeaTalk. Disse vil kun kommunisere med andre Raymarine dingser. Er riktignok convertere å få kjøpt, men sist jeg sjekket var de dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Jeg hadde en ST3000 Rattpilot på min gamle 33-foter som var koplet sammen med ST50 vindinstrument. Det fungerte utmerket, og med en stor forbruksbank seilte jeg tur/retur skagen osv. uten å håndstyre. Kunne ikke tenke meg å ikke ha denne muligheten på min neste båt. Det fungerte kjempefint, eneste gangene det ikke fungerte skikkelig var med kraftig vind rett i hekken (over 15 m/s). Jeg har ingen erfaring med bruk av rorkult-pilot, men på rattpilot var det kjempefint, og uten tvil noe av det jeg kommer til å prioritere på den neste båten. Er ikke såååå spennende å håndstyre til skagen i timesvis på åpent hav. Dessuten kan du også gjøre det enklere å slå osv. hvis du har vinsjene plassert slik at de er litt vanskelig å nå samtidig som du styrer. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Hvis autopiloten din hadde fulgt en kompasskurs så hadde vel ikke resultatet vært noe dårligere. Heller bedre vil jeg tro, iallefall hvis det har vært en vinddreining. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Er riktignok convertere å få kjøpt, men sist jeg sjekket var de dyre. Delenr. E85001 NMEA/RS232C interface koster 1934,- hos Belamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 31.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Takk for innspill I følge manualen har jeg ny-typen ST2000 og dermed er den NMEA kompatibel. Skal trekke kabler og se om det funker greit. Men er fortsatt usikker på i hvilke scenario auto vindstyring er "lurere" enn auto kompasstyring. Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Vindstyring er best for tur/rolig seiling. En slipper jo å trimme seilene så snart vinden endres litt. For regatta eller mer aktiv seiling slår du av hele autopiloten. Har ikkje det samme systemet, men på mitt system kan eg stille kor aktivt autopiloten skal følge vindretningen. Dvs at den kan stilles slik at den ikke tar hensyn til ethvert lite skifte som bare hadde ført til forvirring. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Oslo Maritime Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 spesielt høyt på kryssen osv. er det ikke bestandig like gunstig å seile etter komplasskursen. Seiler du på kompasskurs følger båten en retning uavhengig, og jeg tror samtlige som har seilbåt her inne vet at vinden ikke bestandig står fra samme plass. Mulig vi prater om litt forskjellig bruk, er det bare for å kjøre autopilot en time nå og da mens man sitter ved siden av og følger med, så går det helt fint. På siste skagenturen i oktober, satt vi piloten til å seile så høyt på kryssen som mulig omtrent fra jeløya, så var det bare å nyte turen og ta et par slag ved skagen. Endel av mannskapet hadde aldri seilt før, og vil da naturligvis ikke helt forstå hvordan man forholder seg til vindretninger osv., men det blir mye enklere når de kun trenger å følge lit med på andre båter, staker og kartet. Jeg mener at det å kunne seile på vindretning er veldig nyttig, men bruksområdet har nok mye å si, jeg synes i hvertfall ikke det er spesielt spennende å håndstyre i 20 timer, spesielt ikke når man kanskje skal seile i åpent hav et par-tre døgn osv. Erfaringen min er at etter en forholdsvis liten stund lønner det seg å seile med AP istedet for å håndstyre fordi den tar vinddreiningene mye raskere og når man styrer for hånd blir man sløv og uoppmerksom til slut, AP blir ikke sløv så lenge det er nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Kan man koble både gps og vindinstrument til Ap slik at jeg kan velge hvilken som styrer autopiloten. Jeg har st5000 autopilot, st60 vindinstrumnet og c80 plotter. Nå har jeg kun plotteren koblet til ap. Jeg tror det bare er en seatalk inngang på baksiden av AP kontrollen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Jeg har hatt en ST 1000 med egen vindfløy. Den ble så godt som aldri brukt. Den styrte dårlig på alle vindretninger, og ble etter noen år hivd på land. Nå blir det sånn at på kryss setter jeg seila som best jeg kan og seiler for hånd, mens på alle andre retninger lar jeg autopiloten styre mens jeg trimmer seil. Hvis det skulle inntreffe en dag hvor den særdeles usle ST 2000 finner det opportunt å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 (redigert) Vindstyring er ganske kjekt på rom slør også. Det reduserer risikoen for en ufrivillig jibb (evt fullt kaos med spribom og preventer) når du skaffer mat eller er opptatt med bestikket. Forutsetningen er at vindinstrumentet gir god måling av sann vind (det er bedre å forholde seg til sann vind enn relativ på rom slør og lens). Redigert 1.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.