Jump to content

Bedre lading fra VP 2030

Catlina

Recommended Posts

Vil gjerne ha en også.

Ser lovende ut.

Du får også en IM nå.

Takk.

Det ligger en bråte nyttig informasjon her.

Ja, men disse er på engelsk og tysk.

Monteringen er også beskrivet der, men jeg er på meningen at disse er for forvirrende.

I hvert fall for noen som har lite kunnskap.

Jeg har forandret mye til en enklere (praktisk) rekkefølge, også at dette er kuttet tilsammen på en forståelig måte

(jeg har prøvt å lage det sånt som det hadde vært hvis man forestiller seg, at man gjør jobben tilsammen med hverandre.)

De som både forstår engelsk og skjønner teknisk forholdene kan selvfølgelig bruke den engelske bruksanvisningen også.

Med det får man også mye med om bakgrunner.

Men om dette kan en hver bestemme seg selv, fordi bruksanvisningen på engels og tysk medfølger jo også.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

En siste avklaring.

kan en PDAR brukes med Iskra AAK?

Definitivt svare: ja !

DAR12 og PDAR kan både tilpasses og brukes på absolut alle vekselstrømdynamoer som enten har

internt, påbygget, eller eksternt regulator.

Alle disse dynamoer har feltstyring og det er det regulatoren kobles på.

Det spiller heller ingen rolle om dynamoet har negativ eller positiv induksjon.

Regulatorene DAR12 og PDAR kan også instilles på det.

PDAR kan også brukes på både 12Volt og 24Volt-dynamoer (systemspenning 12V eller 24V),

fordi den kan innstilles også på disse forskjellige spenninger.

PDAR kan også instilles perfekt til alle type batterier, både åpne bly/syre, lokkete bly/syre, Gel, AGM, og AGM USA-type.

Så passer PDAR universell for alle, fordi den kan tilpasses til alle forhold.

Og dette betyr igjen at man også senere kan bytte deler av ladingssystemet, fordi PDAR kan tilpasses også på nye forhold igjen,

slik at man heller ikke framtidig ikke må kjøpe en annen regulator igjen.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

[quote name='Joerg Becker' date='03.02.07' post='337631'

DAR12 og PDAR

Hva er egentlig forskjellen på disse to regulatorene??? :crazy:

Hovedsakelig at DAR12 er bare for 12 Volt, mens PDAR kan både 12 & 24V.

IUoUo regulering er det samme og har det samme virkning.

Men:

PDAR er kraftigere enn DAR12.

Hvis regulatoren skal jobbe som enestående regulator, eller på større dynamoer (fra ca. 80A og oppover),

da anbefales det PDAR.

I tillegg mangler DAR12 både minus-overvåking; dynamotemperatur-overvåking; mulighet for tilkobling av

display/fjernstyring som igjen inkluderer både akkustisk og optisk varsel ved f.eks. for lavt eller for høy spenning/temperatur/andre feil.

Det viktigste av det er overvåking/styring av dynamoets temperatur, fordi de fleste båter har dårlig lufting

av motorrommet pga. ganske bra isolering, og minuskrets-overvåking som stopper høyeffektladingen hvis det finnes stor spenningsfall mellom batteri-minus og dynamoets B+.

Ellers kan man god bruke en DAR12 også, hvis båten er enkelt og har god lufting.

Men jeg anbefaler PDAR uansett, fordi prisforskjellen er ikke så gigantisk i forhold til fordelene man får.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Hei ole-2

Har samme motor og dynamo og skal ha sterling men gruer for monteringen.

Gikk det greit å få den inn?

Det er ikke noe problem å montere en Sterling hvis du er litt fingernem. Den største utfordringen er at du må lodde på to ledninger i børsteholderen, så trenger du ett voltmeter for å finne ut hvem av dem som skal brukes. Jeg har tatt notater men ser nå at jeg er litt usikker på hvordan de skal tolkes. Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem. Ellers er det bare å montere en boks, samt koble ca 10 forskjellige ledninger.

Du bør ta bilde eller godt notat av hvordan ledningene er koblet til på dynamoen, jeg måtte ihvertfall koble alt fra, grunnet at jeg bare kom til fra forsiden. Selvfølgelig var det en ledning som jeg ikke hadde notert hvor skulle hen, men det gikk med litt ekstra fikling.

Hei ole-2

Jeg har fått og monteringsmanualen men lurer på et par praktiske ting

1. Den ledningen som skal til tenningen, hvor/hvordan koblet du den?

2. Hvor monterte du selve regulatoren?

3. Det står nevnt sikringer i manualen. Følger disse med eller må man sette inn en sikringsbok i tillegg?

:sailing: Lasse

Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem.

Det stemmer faktisk, men hos de fleste dynamoer er det ikke nødvendig.

Uansett er det riktig det du sier og den informasjonen kommer å bli forandret framtidlig.

Takk !

Jørg

ps: jeg er veldig takknemelig om hvert informasjon som peker på noe som ikke er lettforståelig, eller mangler.

Bare skriv en melding til meg i så fall, fordi våre bruksanvisninger skal ikke havne på evnen "teknisk-japansk". :smiley:

Tilatter meg å svare på det også.

1. Den ledningen som skal til tenningen, hvor/hvordan koblet du den?

Viktig er her at den gule, som er strømforsyning til PDAR, blir slått av hvis tenningen blir slått av.

Den kan f.eks. på D+, hvis D+ tilbyr tilstrekkelig strømforsyning.

Bedre (for min skyld) er hvis man legger en egen kabel fra tenningslås, eller en annen strømkilde som er stabil.

3. Det står nevnt sikringer i manualen. Følger disse med eller må man sette inn en sikringsbok i tillegg?

Sikringer eller holdere medfølger ikke, fordi en hver løser dette jo på sin egen måte. Smak og behag.

De ene fortrekker automatsikringer, andre igjen gullkontakter, andre igjen skrusikringer, bilsikringer osv.

Men anbefaling for sikring av alle kabler har blitt tilføyet fra Sterling senere,

derfor finnes dette selvfølgelig også på norske bruksanvisninger.

Teoretisk skal man ja sikre alt, derfor er dette anbefaling fra Sterling også.

Praktisk er det slik at man bør sikre både strømforsyningen og alle kabler som ligger på pluss, alle andre er "kan".

Men er man på gang allerede da er det vel ikke skadelig heller hvis man gjør det som Sterling anbefaler.

Jørg

Hei Jørg

Jeg tror ikke du helt har forstått hva jeg mente. Selvfølgelig forstår jeg at den skal kobles til tenning men på md2030 er jo alle ledninger mellom motor og tenningsbryter på strømpanel innkapslet?

Jeg er derfor ute etter å finne ut hvor denne enklest kan kobles til på et md2030 system uten å måtte gå løs på anlegget med "hammer og meisel"

Jeg tror ikke du helt har forstått hva jeg mente. Selvfølgelig forstår jeg at den skal kobles til tenning men på md2030 er jo alle ledninger mellom motor og tenningsbryter på strømpanel innkapslet?

Hei igjen, Lasse.

Nei, dette skønnter jeg ikke med en gang.

Men jeg kan ikke tenke meg at det behøves hammer og meissel heller.

Det finnes sikkert en kobling et stedt etter tenningslåsen der man kan stjele litt strøm.

Ellers er det som sagt jo ofte mulig at man kan koble til D+ på dynamoet, som blir flest brukt.

Jeg har ikke noen kabelplan for båten din, men kanskje at du kan sende meg noe / noen bilde /skjema / kabelplan?

Større / flere bilde kan sendes direkt til meg.

I så fall kan jeg sjekke det for deg.

Men vær forsikret om det: båten din ville være den første der vi ikke finner minst en mulighet :yesnod:

Jørg

Jeg har fått og monteringsmanualen men lurer på et par praktiske ting

Jeg husker ikke akkurat hva alternativene var, men alle kablene koblet jeg enten til dynamo eller batteri. Jeg har ikke koblet inn sikringer, og selve kontrollboksen monterte jeg innerst i stuerummet, slik at jeg kan inspisere en mengde lysdioder hvis jeg skulle lure på hvordan det står til med ladingen.

Ved nogen hvor meget en 60A dynamo vanligvis lader ved tomgang (800 omdr.)?

Hei.

Den så jeg ikke før.

Vel, det er først og fremst som ole-2 sa.

Det er avhengig av batteriene og opplegg.

Ved 800 1/min. ?

Jeg gjetter at dynamoen din leverer noe med 12A til 16A, så lenge batteriene er riktig sultne.

Dette betyr: så lenge spenningen er lavt også.

Men så snart spenningen økes bare litt, og dette skjer vanligvis inne av de første 10 minutter,

da minker strømmen (Ampere) vanligvis ned på ca. 7 til 10 Ampere.

Men dette er bare gjennomsnittlige verdier som jeg vet om ut av daglig arbeid.

Det beste er hvis du låner deg en amperetang, hvis ikke du har allerede,

så kan du se hva som skjer virkelig på båten din.

Jørg

Men, Ole, den ville jeg jo også ha kommentert en gang til:

Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem. Ellers er det bare å montere en boks

Det jeg sa i innlegg nr. 35, at det stemmer, stemmer ikke.

Det finnes en henvisning i veiledningen, siden 6. punkt 7., ang. f.eks. Valeo.

Men uansett, dette er jo ikke noe problem og enkelt gjort.

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...