Jump to content

Bedre lading fra VP 2030


Catlina

Recommended Posts

Har planer om å skifte til større alternator som gir bedre lading,har VP 2030 med standard alternator som lader elendig. Hva er alternativene for å få reell lading på min. 70 -80 amp. helst uten store modifikasjoner på drivrem? Noen med erfaring? Batteribank er på 400 AH og forbruket er stort.

Link to post
Share on other sites

Reell lading på 70-80A med en 400Ah-bank får du uansett bare i korte perioder. Selv med et 'tomt' batteri på 400Ah så går det ikke lang tid før også den største dynamo lader med mindre enn 70A.

 

Som Lasse antyder: det er viktigere å ha rett spenning, enn nominell høy teoretisk strømstyrke. Hva slags dynamo har du idag?

Link to post
Share on other sites

Spenningen er ca 14,4 målt med både analogt og digitalt meter,har to motorer og begge gir det samme. Dynamoene er originale fra 2004. Når jeg starter opp om morgenen med lite kapasitet igjen på batteriene etter nattens forbruk,har jeg ennå ikke fått dynamoene til å gi mer enn ca 19 amps.

Tar evigheter å få ladet batteriene med disse dynamoene.

En båtmekaniker jeg kjenner forteller at det er helt normalt med dynamoene som følger VP 2030 motoren.

Vedkommende sier at ved å montere en større dynamo kan det lett bli sluring mellom rem og skive?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ladespenning på 14,4 volt er jo det bra på vanlige batterier. Med større dynamo går det kortere tid til batteriene er oppe i 14,4 volt, men det er bare DEN tiden du sparer in på. Etter det kan det bare lades med så mange ampere som skal til for å holde de oppe i 14,4 volt og etter de har kommet opp i 14,4 v hjelper det ingenting med større dynamo, hvis du ikke skal ha høyere spenning, men da begynner de å avgi gass, vannforbruk og slitasje.

Du sier den lader med 19 amp. og hvis batteriene da har 14,4volt betyr det at de ikke er mottagelige for mer strøm, og det kan vere stor forskjell på div. batterityper. Også typisk hvis de er litt sulfatert.

Men det var den tiden da, opp til 14,4 volt ? Hvis batteriene tåler høyere spenning kan sikkert regulatoren justeres eller byttes?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel 35A børsteløse dynamoer? Hvis du ikke får mer enn 19A med utladete batterier tyder det på betydelig spenningensfall mellom dynamo og batterier.

Mål spenningen på batteriene neste gang.

Sannsynligvis vil du kunne oppnå mye ved å legge en tykk kabel direkte fra B+ på dynamoen til forbruksbanken.

 

Lettere å gi råd hvis du beskriver opplegget ditt litt nærmere, f.eks.

Lader begge motorer en felles batteribank?

Bruker du skilledioder?

Link to post
Share on other sites

Begge motorer har felles batteribank,skillediode er på plass.Har målt ca 19 amp på batteriene. I følge båtmekanikeren jeg kjenner er det det jeg kan vente fra denne type dynamo?

Det elektriske opplegget er standard fra verftet og levert til en mengde like båter!

Batteriene er fra 2004 og behandlet pent uten dype utladninger og jevnt vedlikeholdladet.

Siden jeg tross alt har seilbåt vil jeg helst seile og prøver å kjøre jerngenuaen så lite som mulig,derfor er det fordelaktig med hurtig lading av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Begge motorer har felles batteribank,skillediode er på plass.Har målt ca 19 amp på batteriene. I følge båtmekanikeren jeg kjenner er det

Men den spenningen du målte på 14.4 volt, målte du den på batteripolene når motoren gikk, eller målte du på utgangen fra dynamoen ?

Dersom du måler 14.4 volt over batteripolene, er det ingenting du kan gjøre for å forbedre ladingen. Batteribanken vil rett og slett ikke akseptere mer enn 19A.

 

Dersom du ikke målte direkte på polene, kan problemet være spenningsfall mellom dynamoen og batteribanken. En diode vil "sjele" ca 0.7V (tror jeg), så problemet kan være at skilledioden stjeler så mye spenning at du bare har 13.7V på batteripolene, og det er for lite til å få optimal lading. Om dette er problemet, antar jeg at det kan løses ved å bruke ekstern regulator og sørge for at den senser ladespenningen direkte på batteripolene, "nedstrøms" fra skilledioden. Da vil regulatoren kompensere for spenningsfallet over dioden, slik at dynamoen vil gi 15.3 V, 0.7 V forsvinner i dioden, og batteriet får 14.4V.

 

Så får vi bare vente til Joerg kommer på banen.....

Link to post
Share on other sites

Så får vi bare vente til Joerg kommer på banen.....

:seeya: og takk.

Men heller jeg kan ikke si mer enn du, til nå.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:seeya: og takk.

Men heller jeg kan ikke si mer enn du, til nå.

Dette stemmer jo ikke.

 

Hvorfor finnes det overhodet en skillediode, hvis du har en (felles-) batteribenk mens begge to dynamoer lader bare den?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fjern skille-dioden, og sett inn et elektrisk relee. Det gjorde jeg på en slik motor. Da får du nesten en hel volt ekstra mot batteriene.

 

Volvo originale skilledioder = søppel. Kan ikke fatte at et seriøst firma som volvo leverer skilledioder !!

Hvis det er sånt at Catlina allerede måler 14,4V på batteriene, uansett skillediode, da må dynamoene jo har eksternt sense allerede.

Og hvis ikke, så er en hel Volt mer vel ikke bra for batteriene (=15,4V permanent = batteriene koker)

 

Forresten er det skjelden skilledioder som er "søppel", fordi skilledioder er en automatikk som virker i mot andre feil også.

Men det som definitiv er "søppel" er standard-W-reguleringen av dynamoer.

Det er det jeg ikke kan fatte, at absolut alle produsenter fortsatt selger dynamoer med slik

og dette når nå virkelig alle vet om hvor dårlig det er på både båter og kjøretøy overhodet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sånt at Catlina allerede måler 14,4V på batteriene,...
Her er vi ved kjernen. Er 14.4V målt på batteripolene så er ladingen i orden. At der ikke blir ladestrøm å snakke om kan jo være batteriene som er i ferd med å ta kvelden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er vi ved kjernen. Er 14.4V målt på batteripolene så er ladingen i orden. At der ikke blir ladestrøm å snakke om kan jo være batteriene som er i ferd med å ta kvelden...

Det tenkter jeg også på.

Men jeg bare lurte om "batteriene er fra 2004" og "uten dype utladinger men fikk jevnt vedlikeholdlading".

Hvis det er sånt da forventer jeg ikke med en gang at batteriene er død allerede, hvis Catlina ikke bruker rene startbatterier.

Omvent må man vente på flere opplysninger om hva det betyr.

 

Uansett.

Det beste er at man sjekker batteriene en gang til (også med en kraftig eksternt lader om hvor kjappt den klarer å sende "Amperinos" på hvert batteri)

og at man sjekker dynamoene også (f.eks. med ekstraforbrukere/motstand til å tvinge disse på jobb).

 

Ja, og deretter implanterer man en fin regulatorer på dynamoene og kommer med det tilbake på det hva Catlina har ønsket seg:

hurrrrrrrtig lading, nemlig. :yesnod:

 

Husk:

det er måten av ladingen som teller, slik at man overhodet får ut det som kraftverket kan levere.

 

Og hvis jeg tenker på mulig "sanheten" at Catlina kanskje eier 2 stykke 60-A dynamoer, men får bare 19A på batteriene likevel, da...

La meg tenke litt :rolleyes: :

- en stykke modifisert dynamo blir da ca. 300% mer effekt.

- to stykke blir da ("Pi gange tommelfinger") 600% mer effekt, gange tid (pga. IUoUo-lading) = :eek: ganske mye.

 

Catlina, du skulle lese også her til å få enda mer forståelse om det hva W-reguleringen gjør med dynamoer.

Med det forstår du i alle fall hva som skjer hvis du forventer lading når motorene går,

fordi stortsett er akkurat dette (dessverre) sanheten med W-regulering hos alle.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batteriene er standard fra verft og har hatt et "godt liv" ble montert i 2004,nå vet jo ikke jeg hvor lenge de har vært lagret på verft før levering?

Jeg starter vanligvis opp babord motor hvor også varmtvannstanken er tilkoblet når jeg går ut av havn for å sette seil,så får fruen varmtvann til oppvasken. Hensikten er også å få etterfylt strøm etter nattens forbruk(kjøleskap/fryser/ankerlanterne)

Det er nettopp da jeg vil ha hurtig opplading av batteriene og da tar det evigheter med standarddynamoen.

Bruker vanligvis bare to motorer ved manøvrering i havn og i spesielle tilfeller.

I praksis har jeg kun tilførsel fra en dynamo.

Har også en dieselgenerator ombord men den sender 230v inn på en 50 amps vanlig batterilader,dieselgeneratoren bråker og rister så jævlig at den brukes kun langt unna andre båter.Det er en Kohler 3,2. Eneste fordelen er at den er lett i vekt.Ikke løp og kjøp.

Link to post
Share on other sites

Hensikten er også å få etterfylt strøm etter nattens forbruk(kjøleskap/fryser/ankerlanterne)

Det er nettopp da jeg vil ha hurtig opplading av batteriene og da tar det evigheter med standarddynamoen.

Bruker vanligvis bare to motorer ved manøvrering i havn og i spesielle tilfeller.

I praksis har jeg kun tilførsel fra en dynamo.

Har også en dieselgenerator ombord men den sender 230v inn på en 50 amps vanlig

Ja.

En grunn til at du bør gjøre noe med reguleringen av minst den ene dynamo som du vanligvis bruker.

Forresten er det uttalt mening fra meg at det holder for de fleste likevel.

Hvis du virkelig har en dynamo som som er beregnet for 60A da er den allerede kraftigere enn generatoren din,

forutsatt fornuftig regulering selvfølgelig.

 

Her ser jeg også problemet hvorfor at dynamoene dine regulerer trege nå.

Du har 400Ah, mens du vel utlader noe mellom ca. 40 til 70Ah over natten.

Batteriene dine tappes ut om ikke alt for mye med det, mens dynamoene (eller bedre W-regulatorene) ikke "kjenner" at batteriene er uttapt om alt for mye.

Til å spesifisere det presis behøves det en spenningsmåling tilsammen med faktor tid, på en tabell.

Ved hjelp av en rask PC-oscilloskop kan man se det grafisk også, men det er ikke viktig nå fordi jeg ser

problemet som du har som det samme problem som "alle" har.

 

Helt enkelt forklaring:

Dynamoen din pulser kraftig spenning på overflaten av platene, som igjen regulatoren "skjønner" som høy batterispenning allerede.

Men med det synes W-regulatoren AT batteriene er på veien til rett før full lading,

og med det regulerer den strømmen (A) ned.

Og fordi begge to dynamoer senser på samme batteribenken gjør også begge to dynamoer det samme.

Hvis du tar deg en Amperetang så måler du nesten sikkert 50% på utgående kabler av hvert av dynamoene dine.

Dette tilsvarer forresten presis det som jeg har stillt opp i "lettberegningen" i andre emnet.

 

Akkurat dette er problemet med W-regulering ang. faktor "tid", men ikke bare spenning.

Og akkurat det er grunnen av at en bra regulator ikke bare skal øke spenningen til å få mer Ampere,

men må kunne beregne nødvendig faktoren som heter "tid" (funksjon "timer", som alle kjenner til som eier DAR eller PDAR),

hvis den skulle overhodet kunne hantere store batteribenker.

...og alt som er større enn en vanlig startbatteri er stort.

 

I tillegg er det ønskelig at en dynamoregulator "vet noe" om både spenning, strøm og tid

og at den kan hantere hvert faktor, best hver for seg.

I så fall "vet" regulatoren også hva batteriene trenger, og bare med det igjen kan realiseres både best, fullstendig (!)

og raskest mulig lading tilsammen.

 

Og nå kan du sikkert nesten gjette hva jeg ønsker å anbefale også til deg. :smiley:

 

Ønsker i hvert fall en fin dag til alle !

Men i dag svarer jeg først tideligst sent om kvelden igjen,

skulle det være noe spørsmål som er rettet til meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi deg min praktiske erfaring. Jeg har en 2030 fra 2001, original dynamo og 3x125Ah AGM batterier, samt skillediode. Jeg var også misfornøyd med ladingen. Jeg vurderte også å kjøpe en større dynamo (Etter det jeg har funnet ut kan du montere opptil ca 100A før remskiven ikke gir nok friksjon, slik at det begynner å hyle). Etter å ha mailet med Joerg investerte jeg i en sterling digital regulator. Dette gjorde susen :flag: Jeg var litt bekymret i starten da jeg synes det luktet litt varm dynamo, men det har vist seg ikke være ett problem, dessuten tror jeg det var støv som brant av, for denne lukten har forsvunnet.

 

Mitt råd:Løp og kjøp en sterling....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Jeg er sent, men som lovet.

Hei ole-2

 

Har samme motor og dynamo og skal ha sterling men gruer for monteringen.

Gikk det greit å få den inn?

Du har ikke spurt meg, men det gjelder det samme.

Les det jeg skriver til Catlina.

 

:flag: Takk til alle for god info,ser ut som det blir Sterling og evnt. en større dynamo.

Hvor får jeg kjøpt Sterlingen og er det ellers noen gode tips med montering og bruk?

Du kan både lese mer på både Båtplassens markedet og på egne websidene www.sterling-power.no.

Der kan du også bestille hvis du ønsker.

 

Ang. større dynamo:

jeg anbefaler virkelig at du først prøver bare regulatoren, fordi jeg er nesten sikkert at det holder allerede.

Hvis det ikke skulle være slik, da kan du kjøpe deg noe større senere også.

Dette er ikke bortkastet arbeid, fordi du kan jo bruke "gamle" dynamoen din fortsatt som reserve.

Heller er det ikke verrst å ha en i reserve, fordi teknikk er teknikk, men i så fall er også den "gamle" forberedt for maksimalt effektivitet allerede.

Men, som sagt, bare prøv først regulatoren fordi det ville undre meg meget hvis det ikke skulle holde (så sant dynamoet er en 60A eller enda større).

 

Jeg håper at du også har en skikkelig Amperemeter på båten din, som også teller Ah,

fordi da blir det riktig morro for deg ved sammenligning av "før" og "etterpå :yesnod:

Ellers finnes det lysdioder som viser alle ladingstrinns, og med det også når batteriene er full.

Også det er spennende, allerede hvis man bare bruker en vanlig klokke for å se hvor forholdsvis lynrask ladingen går i motsettning til fra før.

 

Ang. montering:

Det medfølger en trinn-om-trinn-anvisningen som er på norsk (velmerket: korrigert Norsk :yesnod: ).

Dette arket omfatter faktisk hele monteringen, og hvis jeg sier "hele" da mener jeg "hele".

Hvis man følger denne bruksanvisningen som det er beskrevet da skulle det ikke være noe problem.

Ellers finnes det også meg igjen som kan spørres til en hver tid, hvis det fortsatt skulle være noe problematisk.

Dette kan jeg love til Dere også.

 

Ang. bruk:

etter montering blir det bare å glede seg, fordi regulatorene gjør alt helautomatisk og det er meningen.

Det eneste man bør gjøre er å sjekke både reimspenningen og vann på batteriene av og til.

Men det må man gjøre uansett om det finnes høyeffekt, eller ikke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ang. montering:

Det medfølger en trinn-om-trinn-anvisningen som er på norsk (velmerket: korrigert Norsk :yesnod: ).

Dette arket omfatter faktisk hele monteringen, og hvis jeg sier "hele" da mener jeg "hele".

Hei Jørg

 

Er det mulig å få tilsendt denne monteringen eller ligger den på nettet noe sted?

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg

 

Er det mulig å få tilsendt denne monteringen eller ligger den på nettet noe sted?

Ja, jeg sender linken etter forespørsel og du får en en IM nå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...