Mulligan Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 (redigert) Det ligger en bråte nyttig informasjon her. Ved nærmere ettertanke. Jeg leser og leser. Har du montert denne regulatoren på en Iskra generator? Kan ikke finne noen henvisninger til denne i tekstene. Redigert 2.Februar.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 Vil gjerne ha en også.Ser lovende ut. Du får også en IM nå. Takk. Det ligger en bråte nyttig informasjon her. Ja, men disse er på engelsk og tysk. Monteringen er også beskrivet der, men jeg er på meningen at disse er for forvirrende. I hvert fall for noen som har lite kunnskap. Jeg har forandret mye til en enklere (praktisk) rekkefølge, også at dette er kuttet tilsammen på en forståelig måte (jeg har prøvt å lage det sånt som det hadde vært hvis man forestiller seg, at man gjør jobben tilsammen med hverandre.) De som både forstår engelsk og skjønner teknisk forholdene kan selvfølgelig bruke den engelske bruksanvisningen også. Med det får man også mye med om bakgrunner. Men om dette kan en hver bestemme seg selv, fordi bruksanvisningen på engels og tysk medfølger jo også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2007 En siste avklaring. kan en PDAR brukes med Iskra AAK? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 En siste avklaring. kan en PDAR brukes med Iskra AAK? Definitivt svare: ja ! DAR12 og PDAR kan både tilpasses og brukes på absolut alle vekselstrømdynamoer som enten har internt, påbygget, eller eksternt regulator. Alle disse dynamoer har feltstyring og det er det regulatoren kobles på. Det spiller heller ingen rolle om dynamoet har negativ eller positiv induksjon. Regulatorene DAR12 og PDAR kan også instilles på det. PDAR kan også brukes på både 12Volt og 24Volt-dynamoer (systemspenning 12V eller 24V), fordi den kan innstilles også på disse forskjellige spenninger. PDAR kan også instilles perfekt til alle type batterier, både åpne bly/syre, lokkete bly/syre, Gel, AGM, og AGM USA-type. Så passer PDAR universell for alle, fordi den kan tilpasses til alle forhold. Og dette betyr igjen at man også senere kan bytte deler av ladingssystemet, fordi PDAR kan tilpasses også på nye forhold igjen, slik at man heller ikke framtidig ikke må kjøpe en annen regulator igjen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hasta manana Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 saludos, Jeg kjøpte en alternator i panama city, som er for lastebiler delco remy lader 100 amp hadde en balmor 100 amp fra før. den nye lader mye bedre. har fixa balmoren så jeg har en i reserve. mvh hugo Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 [quote name='Joerg Becker' date='03.02.07' post='337631' DAR12 og PDAR Hva er egentlig forskjellen på disse to regulatorene??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 (redigert) [quote name='Joerg Becker' date='03.02.07' post='337631'DAR12 og PDAR Hva er egentlig forskjellen på disse to regulatorene??? Hovedsakelig at DAR12 er bare for 12 Volt, mens PDAR kan både 12 & 24V. IUoUo regulering er det samme og har det samme virkning. Men: PDAR er kraftigere enn DAR12. Hvis regulatoren skal jobbe som enestående regulator, eller på større dynamoer (fra ca. 80A og oppover), da anbefales det PDAR. I tillegg mangler DAR12 både minus-overvåking; dynamotemperatur-overvåking; mulighet for tilkobling av display/fjernstyring som igjen inkluderer både akkustisk og optisk varsel ved f.eks. for lavt eller for høy spenning/temperatur/andre feil. Det viktigste av det er overvåking/styring av dynamoets temperatur, fordi de fleste båter har dårlig lufting av motorrommet pga. ganske bra isolering, og minuskrets-overvåking som stopper høyeffektladingen hvis det finnes stor spenningsfall mellom batteri-minus og dynamoets B+. Ellers kan man god bruke en DAR12 også, hvis båten er enkelt og har god lufting. Men jeg anbefaler PDAR uansett, fordi prisforskjellen er ikke så gigantisk i forhold til fordelene man får. Jørg Redigert 3.Februar.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ole-2 Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Hei ole-2 Har samme motor og dynamo og skal ha sterling men gruer for monteringen. Gikk det greit å få den inn? Det er ikke noe problem å montere en Sterling hvis du er litt fingernem. Den største utfordringen er at du må lodde på to ledninger i børsteholderen, så trenger du ett voltmeter for å finne ut hvem av dem som skal brukes. Jeg har tatt notater men ser nå at jeg er litt usikker på hvordan de skal tolkes. Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem. Ellers er det bare å montere en boks, samt koble ca 10 forskjellige ledninger. Du bør ta bilde eller godt notat av hvordan ledningene er koblet til på dynamoen, jeg måtte ihvertfall koble alt fra, grunnet at jeg bare kom til fra forsiden. Selvfølgelig var det en ledning som jeg ikke hadde notert hvor skulle hen, men det gikk med litt ekstra fikling. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Hei ole-2 Jeg har fått og monteringsmanualen men lurer på et par praktiske ting 1. Den ledningen som skal til tenningen, hvor/hvordan koblet du den? 2. Hvor monterte du selve regulatoren? 3. Det står nevnt sikringer i manualen. Følger disse med eller må man sette inn en sikringsbok i tillegg? Lasse Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem. Det stemmer faktisk, men hos de fleste dynamoer er det ikke nødvendig. Uansett er det riktig det du sier og den informasjonen kommer å bli forandret framtidlig. Takk ! Jørg ps: jeg er veldig takknemelig om hvert informasjon som peker på noe som ikke er lettforståelig, eller mangler. Bare skriv en melding til meg i så fall, fordi våre bruksanvisninger skal ikke havne på evnen "teknisk-japansk". Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Tilatter meg å svare på det også. 1. Den ledningen som skal til tenningen, hvor/hvordan koblet du den? Viktig er her at den gule, som er strømforsyning til PDAR, blir slått av hvis tenningen blir slått av. Den kan f.eks. på D+, hvis D+ tilbyr tilstrekkelig strømforsyning. Bedre (for min skyld) er hvis man legger en egen kabel fra tenningslås, eller en annen strømkilde som er stabil. 3. Det står nevnt sikringer i manualen. Følger disse med eller må man sette inn en sikringsbok i tillegg? Sikringer eller holdere medfølger ikke, fordi en hver løser dette jo på sin egen måte. Smak og behag. De ene fortrekker automatsikringer, andre igjen gullkontakter, andre igjen skrusikringer, bilsikringer osv. Men anbefaling for sikring av alle kabler har blitt tilføyet fra Sterling senere, derfor finnes dette selvfølgelig også på norske bruksanvisninger. Teoretisk skal man ja sikre alt, derfor er dette anbefaling fra Sterling også. Praktisk er det slik at man bør sikre både strømforsyningen og alle kabler som ligger på pluss, alle andre er "kan". Men er man på gang allerede da er det vel ikke skadelig heller hvis man gjør det som Sterling anbefaler. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Hei Jørg Jeg tror ikke du helt har forstått hva jeg mente. Selvfølgelig forstår jeg at den skal kobles til tenning men på md2030 er jo alle ledninger mellom motor og tenningsbryter på strømpanel innkapslet? Jeg er derfor ute etter å finne ut hvor denne enklest kan kobles til på et md2030 system uten å måtte gå løs på anlegget med "hammer og meisel" Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Jeg tror ikke du helt har forstått hva jeg mente. Selvfølgelig forstår jeg at den skal kobles til tenning men på md2030 er jo alle ledninger mellom motor og tenningsbryter på strømpanel innkapslet? Hei igjen, Lasse. Nei, dette skønnter jeg ikke med en gang. Men jeg kan ikke tenke meg at det behøves hammer og meissel heller. Det finnes sikkert en kobling et stedt etter tenningslåsen der man kan stjele litt strøm. Ellers er det som sagt jo ofte mulig at man kan koble til D+ på dynamoet, som blir flest brukt. Jeg har ikke noen kabelplan for båten din, men kanskje at du kan sende meg noe / noen bilde /skjema / kabelplan? Større / flere bilde kan sendes direkt til meg. I så fall kan jeg sjekke det for deg. Men vær forsikret om det: båten din ville være den første der vi ikke finner minst en mulighet Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ole-2 Svart 5.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2007 Jeg har fått og monteringsmanualen men lurer på et par praktiske ting Jeg husker ikke akkurat hva alternativene var, men alle kablene koblet jeg enten til dynamo eller batteri. Jeg har ikke koblet inn sikringer, og selve kontrollboksen monterte jeg innerst i stuerummet, slik at jeg kan inspisere en mengde lysdioder hvis jeg skulle lure på hvordan det står til med ladingen. Sitér dette innlegget Link to post
riddari Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Ved nogen hvor meget en 60A dynamo vanligvis lader ved tomgang (800 omdr.)? Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 14.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2007 Det kommer vel litt an på batteriene hvor mye du får ut av dynamoen, men mitt opplegg med Sterling, har jeg sett 45A Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2007 Ved nogen hvor meget en 60A dynamo vanligvis lader ved tomgang (800 omdr.)? Hei. Den så jeg ikke før. Vel, det er først og fremst som ole-2 sa. Det er avhengig av batteriene og opplegg. Ved 800 1/min. ? Jeg gjetter at dynamoen din leverer noe med 12A til 16A, så lenge batteriene er riktig sultne. Dette betyr: så lenge spenningen er lavt også. Men så snart spenningen økes bare litt, og dette skjer vanligvis inne av de første 10 minutter, da minker strømmen (Ampere) vanligvis ned på ca. 7 til 10 Ampere. Men dette er bare gjennomsnittlige verdier som jeg vet om ut av daglig arbeid. Det beste er hvis du låner deg en amperetang, hvis ikke du har allerede, så kan du se hva som skjer virkelig på båten din. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 14.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2007 Men, Ole, den ville jeg jo også ha kommentert en gang til: Det eneste som ikke står i monterings anvisningen er at du må kutte litt i dekselet på børsteholderen, slik at kabelen ikke kommer i klem. Ellers er det bare å montere en boks Det jeg sa i innlegg nr. 35, at det stemmer, stemmer ikke. Det finnes en henvisning i veiledningen, siden 6. punkt 7., ang. f.eks. Valeo. Men uansett, dette er jo ikke noe problem og enkelt gjort. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.