Jump to content

størrelse på lett båt.

C-marine

Recommended Posts

Vi har forsøkt flere opp gjennom årene, de fleste det vi kan kalle 9 fot, dvs litt mindre enn 3 meter.

Vi hadde en tung Narwal som tok sjøen flott,

en Palastimo Kjos med dobbel bunn som var ganske lett (ca 45 kg),

og en svært lett med spilebunn, men som var "umulig" å kjøre i bølger (ca 15 kg).

Vi skal til sommeren anskaffe ny og vår erfaring tilsier ny med dobbel bunn.

Dette gir flatt dekk som er lettere å bevege seg på (for oss) og gir brukbar fartspotensiale med Yahama 9.9 Hk (noe har ført til at den er på 15 Hk ?).

Da suser vi 4 av gårde over 20 knop med 4 ombord - uten å lage spesielt store bølger (jfr hekkbølge-diskusjonen).

Vi har fått anledning til å se mange deler av vestkysten av Sverige med slik båt.

Dersom jeg utelukkende skulle fra båten til land, ville jeg derimot satse på spilebunn - den er meget lett, ca 15 kg.

Og hva bruker dere disse irriterende lettbåtene deres til? Er det ikke deilig når barna suser rundt i båthavnene

i flere timer pr. dag.

Er det tidtrøyte for ungene dere har kjøpt disse båtene eller!!!??? Kunne tenkt meg å høre om det er oss

voksne eller barna som er brukere av lettbåtene. :discuss:

hos oss er det begge deler mor kan ikke kjøre båt så hun lærer seg litt i lett båten mens ungene (jeg) bruker den til å øve meg på forskellige ting.pluss at jeg kjører en tur bare for å kjenne på det HÆRLIGE BÅTLIVET. :wink:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

jeg kjører en tur bare for å kjenne på det HÆRLIGE BÅTLIVET.

Det er du ikke alleine om. Jeg har kjørt rundt på de underligste steder, med en jolle på 240cm. Med en stor kopp kaffe i ene hånda, og kikkerten i andre, kan ferden gå f.eks nesten rundt hele Koster.

Den nærheten man faktisk får til naturen, og sjøen ved å tusle avgarde 2-3meter fra svabergene, burde testes av flere.

I tillegg brukes jolla som Multipurpose anchorhandling & tugboat, SB, landgangsfartøy, fiskebåt, transportbåt og til generell tidtrøyte for ungene når de blir gamle nok til å ferdes på egenhånd.

Suzuki

No boat needed..

Enig. Derfor kjøpte jeg 240 utgaven av DENNE til 21 foteren min. Ganske OK båt til prisen. Veldig lett. Litt vinglete. Litt billige detaljer. Alt i alt en god lettbåt.

Suzuki

Da satser eg på denne eg også. Må ha en lettbåt som ikke er lengre enn hva halcoen er bred, dessuten bør den vere så lett som mulig. Bør helst ikke bli så mye tyngre i hekken!

Noen med halco 26/29 eller monaco 27 som kan si hvor lang lettbåt dei har i snappdavit?

Har en Achilles 285. Stødig og grei, men for stor og tung til mitt bruk egentlig. Burde heller hatt en på 240cm. Men nå har jeg planer om å lage badeplattform, så da kan den kanskje ligge oppå denne når den ikke er i bruk i stedet for å måtte kjøres hjem i garasjen hver gang etter bruk. Hvis ikke dette funker, blir det nok en mindre og lettere jolle i løpet av sesongen ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Svarte 14 fot.

Hadde tidligere gummijolle, har nå skaffet Crescent 14 fot glassfiberjolle som lettbåt.

Kona og ungene gleder seg til å ta i bruk den kontra gummijolle. Ungene blir ikke så engstelige for fiskekroker i båten lengre.

Et annet moment er at når kona handler, har hun en tendens til å overdrive. Det er ikke måte på så mange poser hun drasser på. Det blir dermed fordel med større jolle, og ikke minst mere stabil.

.. moment er at når kona handler, har hun en tendens til å overdrive. Det er ikke måte på så mange poser hun drasser på. Det blir dermed fordel med større jolle, og ikke minst mere stabil.

Så derfor bruker du en vanlig glassfiberjolle framfor en gummijolle ?

Kan bli artig å beskue..... :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Kan bli artig å beskue

Pkt 1, for å beskue betinges der tilstedeværelse på sjøen. :smiley:

Pkt 2, min kone er alltid et artig skue, spesielt i lita båt. :smiley: (spør våre reisefeller fra sist sommer. Kjenner jeg dem rett har de noen gode bilder på lager)

Pkt 3, er der ting som sier at det er verre i fastjolle enn i gummi? Jeg ser også fordel i å legge kjølevarer i egen kasse i jolla....

Pkt 3, er der ting som sier at det er verre i fastjolle enn i gummi? Jeg ser også fordel i å legge kjølevarer i egen kasse i jolla....

En vanlig jolle har mest oppdrift under

En gummijolle har mest oppdrift på siden.

Ække stabilitet tema på D5L da ?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...