Jump to content

størrelse på lett båt.


C-marine

Recommended Posts

Og hva bruker dere disse irriterende lettbåtene deres til?

Er det tidtrøyte for ungene dere har kjøpt disse båtene eller!!!??? Kunne tenkt meg å høre om det er oss

voksne eller barna som er brukere av lettbåtene. :discuss:

 

Man blir ikke voksen før man kan innrømme at man har gutten i seg enda :lol: :lol:

 

Lettbåten frakter meg fra A-B, mellom holmer og skjær jeg ikke kommer meg fram med moder skipet. Her setter jeg teiner, fisker agn til teiner og i år tenkte jeg at vi skulle prøve å sette garn med den.

 

Men det kan være et artig leketøy oxo :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en Zodiac YL 310 RIB med 8 Johnson hengende i daviter.

Vi kjøpte motoren før båten , så det blir nok en større motor en gang :yesnod:

Båten brukes hovedsakelig til garn og teinefiske sammen med guttungen , men det er også hyggelig med en "sigetur" rundt i holmene for å se på båtlivet før leggetid :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og hva bruker dere disse irriterende lettbåtene deres til? Er det ikke deilig når barna suser rundt i båthavnene

i flere timer pr. dag.

Er det tidtrøyte for ungene dere har kjøpt disse båtene eller!!!??? Kunne tenkt meg å høre om det er oss

voksne eller barna som er brukere av lettbåtene. :discuss:

 

Det skal jeg si deg. Lettbåten brukes til å:

 

- Ta turer rundt i området

- Fisking

- Handling

- Komme i land når man ligger ankret opp

- Legge ut andres dregger

- Dra opp andres dregger

- Bytte manskap

 

Noe jeg har glemt?

Achilles 315 med 4 hk

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo faktisk et av høydepunktene og komme seg opp i gummingsen med ungene når ankeret er satt fast på stor båten. Jeg setter stor pris på de turene sammen med ungene, vi utforsker alle mulige og umulige steder, blir bedre kjent med alt rundt oss.

Faktisk så har jeg nesten like mange gode minner fra de turene som i den store. Faktis så husker jeg en gang kona og meg dro alene på en tur også og fant enveeeldig rolig plass mellom noen svaberg med et godt mykt underlag av gress og lyng, det var tur det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt hvor liten båten vår er - så litensom mulig med tilstrekkelig var mottoet da vi kjøpte Bombarden, tror den er en 8-9 fot. Etter å ha hatt en 4 hk4 4 taker på 30 kg som tok knekken på ryggen min en sommer ble det kjøpt en 2,5 hk Yamaha. Så liten som mulig - men tilstrekkelig igjen. Veier nesten ingenting, går akkurat passe fort - så vi overholder alle regler for barn under 16 i egen båt.

 

Båten brukes mest til robåt når førstematrosen ror på ekspedisjoner. Lettmtroserinnen bruker motoren - denne klare hun å starte selv også. Startforsøkene hennes av den forrige motoren ledet til to blå øyer på kusina :lol:

 

Også fisker vi litt fra jolla, bruker den som supply skip til holmer, livbåt om det trengs og ro ut dregger, hente pizza i Hunnebostrand, gi meg en god unnskyldning når jeg vil være litt for meg selv og kjøre tur rundt og kikke og være fender når Østfold flybridge klubb kommer på tur i Tanumstrand, og alt annet den funker som. Rett og slett veldig kjekt å ha.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke stemme;

 

Har to .....

 

En Zodiac 260 med 4 HK fire-takt... fart ... jada, men ikke mye .. brukes kun som landingsfartøy og rote rundt omkring, samt datteren får bruke denne alene.

 

En Avon 345 SS med 30 HK to-takt... 42 Knop og brukes til vannsport, når plass og forhold tillater dette.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Og hva bruker dere disse irriterende lettbåtene deres til? Er det ikke deilig når barna suser rundt i båthavnene

i flere timer pr. dag.

Er det tidtrøyte for ungene dere har kjøpt disse båtene eller!!!??? Kunne tenkt meg å høre om det er oss

voksne eller barna som er brukere av lettbåtene. :discuss:

 

Når skipet er fortøyd etter alle kunstens knuteregler så er det tid for:

  • Ekspedisjon med ungene
  • Tubetrekking
  • Fiske
  • Teinesetting
  • Kjøre fort i bølger leken (hvis det blåser litt)
  • Generell lek&transport

Hvis plassen er fin så bruker vi vår Grand S300 Rib m/9,9 Yamaha til å gjøre til nærmeste butikk i stedet for å flytte på 8 tonn båt med dertil behov for kaiplas ved butikken...og....jeg kjører RIB'en (ungene er for små, 7 og 9 år)

Link to post
Share on other sites

Og hva bruker dere disse irriterende lettbåtene deres til? Er det ikke deilig når barna suser rundt i båthavnene

i flere timer pr. dag.

Er det tidtrøyte for ungene dere har kjøpt disse båtene eller!!!??? Kunne tenkt meg å høre om det er oss

voksne eller barna som er brukere av lettbåtene. :discuss:

 

Livet uten jolle ville vært trist. Vi bruker den til å sette garn og teiner. Fisketurer, handle, sightseeing blandt holmer, skjær og grunne laguner osv osv. Ungene bruker den til alt mulig rart. Og sist men ikke minst, den kan redde livet vårt i mange stygge situasjoner. Jeg ville overhodet ikke vært den foruten.

Link to post
Share on other sites

Noen med halco 26/29 eller monaco 27 som kan si hvor lang lettbåt dei har i snappdavit?

Bak på vår Halco 29 henger det en Quicksilver 240. Det er vanskelig å ha noen større jolle i snapdavitene uten at det blir problemer ved longside fortøyning.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...