Tore_Tang Startet 31.Januar.2007 Del på Facebook Startet 31.Januar.2007 Hei! I forbindelse med opptak av båten i høst klarte jeg å bøye akselen. Jeg holder nå på med demontering for å bytte akselen. Båten er en 2002 modell Jeanneau Sun Fast 37 med en Yanmar 3GM30F. Det ser slik ut; Det ser altså ut som flensen mellom aksel og girkasse er skrudd fast med mutter (hvilket er uvanlig iht den lokale Yanmar pusheren). Stemmer det at mutteren "bare" skal skrues av og deretter skal flensen kunne løsnes? Er det sans. at mutteren er links? Har prøvd å løsne den men den sitter veldig godt fast. Noen tips? MVH Tore Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Du må nok løsne muttern og terse flensen av. Flensen er vel mest sannsynlig forsynt med kile®. Skal du skifte akselen duger vel en real rørtang for å holde og en nøkkel du kan slå på for å løsne mutteren. Tersj kan du kanskje låne. Tvi,tvi og lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Kan du få låst propellen slik at det ikke er mulighet å dreie rundt akslingen. Kan jo hende at flensen sitter på en kon og da må du bruke litt makt for å få det av. Er der så mye av gjengene synlig på yttersiden av mutteren at du kan se hvordan gjengene er, høyre/ venstre gående Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Nei, jeg tror jeg har samme system hos meg. 1. Først må du løsne mutter på flensen som kobler akslingen til girflensen. Jeg tror jeg måtte bruke 34 mm 2. Deretter må du trekke av flensen fra akslingen med avtager. Pass på at du legger mykt teppe under flensen slik at den ikke skades. Når du trekke av flensen er det sikkert lurt å varme opp flensen med kraftig varmluftpistol. Jeg har hatt adgang til hydraulisk avtager, da gikk jobben "passe" geit - men det var et slit som tok mye lengre tid enn jeg hadde antatt i forkant. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 (redigert) Jeg regner med at det er propellakselen som har mutteren som du har avbildet. Det er vel kanskje riktig som den lokale Ya--- hevder, at der er uvanlig med mutter der. Sikkerheten mot at akslingen skal vandre aksielt under belastning er løst på denne måten. Hold fast akslingen på utsiden med en rørtang e.l., sperr propellen, etc. Lang arm og pipe innvendig. Det er ingen grunn til at denne nyloc-mutteren skulle være venstregjenget. Sats på at det funker den vanlige veien. Når du har skrudd mutteren ut tre- fire omdreinger, la den sitte der mens du løsner flensen. Hvis den sitter hardt, kan den sprette av, og mutteren vil da være sikring mot at så ikke skjer. Redigert 31.Januar.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Takk for tips, da prøver jeg å låse akselen med en stor rørtang og satser på at mutteren ikke er links. Har ikke tenkt på om akselen er kon men akselen er 25mm (tror jeg) og mutteren passer 24mm pipe så det er mye mulig den er kon (alternativt at den er dreid ned ifbm med mutteren). Det er kile i flensen. MVH Tore Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Dersom akselen likevel er "kademmm" er det enklest å kutte denne med baufil 5cm fra flensen. Dersom du velger å bruke vinkelsliper må du være obs. på slipesprut som ødelegger det meste. Slip to flater på akselstubben slik at du får godt feste i ei solid skrustikke. Med god pipe, latmannsarm og godt med krefter bør mutteren kunne løses. Alt. får mutteren splittes med borr og meisel. Når mutteren er løsnet kan du lettest presse ut akselen med ei hydraulisk presse (bilverksted). Presse er langt bedre til dette bruk enn ters. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Når du har skrudd mutteren ut tre- fire omdreinger, la den sitte der mens du løsner flensen. Hvis den sitter hardt, kan den sprette av, og mutteren vil da være sikring mot at så ikke skjer. Skal snart i gang med samme operasjon ifm bytte av kondom og har trolig samme patent (Yanmar 2GM20F), ser i alle fall helt likt ut men har ikke løsnet av flens fra gear slik at jeg vet ikke om jeg har mutter der inne. Hvordan løsner en flensen etter at en har løsnet mutteren? Et passelig slag med hammer? Er det noen kile her inne som skal trekkes ut? Hvordan løste du dette Tore_Tang? Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Hei, det begynner å bli en stund siden men det var endel frustrasjon før det løste seg. Jeg låste akselen ute med en stor tang og fikk løs mutteren ved hjelp av en pipe med lang arm inne. Problemet var ikke over for akselen var kon inne (også), og det var dårlig plass til avtrekker. Måtte slå på flensen samtidig som jeg stadig strammet den lille avtrekkeren det var plass til. Det er ikke sikkert det sitter like godt hos deg men da har du i alle fall en ide om hvordan jeg gjorde det. Mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Hvis du ikke har plass til avtrekker kan du bruke en 10 mm stålplate med hull som tilsvarer hullene i flensen. Sewtt inn et mellomstykke (bolt el) som presses mellom platen og akselen. Sett skruene i flensen og plata og trekk til. Hvis du får plass kan du med fordel slå på midten av plata når den står i spenn. Hvis du ikke sveiser mellomstykket til plata bør du ha så lange bolter og mellomstykke at du får plass til å holde det med fingrene inntil det er spent fast. Smør gjengene på boltene så klarer du å trekke adskillig hardere enn uten (gjelder avtrekkere også). Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bergen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Takk for tipset Mons. Funket som bare det, teite til så det ble litt tension og et kakk med hammeren og vips så var det løst Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.