Jump to content

Slipe med Abralon, ikke rubbe?


La Digue

Recommended Posts

Jeg har hørt bl.a av folk som restaurerer gamle plastbåter at gelcoaten blir som ny hvis man sliper vekk det oksyderte laget. Man bruker da vannslipepapir grad 2000 og 4000, f.eks Abralon rondeller fra Mirka. Dette er så finkornet at gelcoaten blir blank. For å unngå fare med vannsliping/elektrisk maskin bruker man en dusjflaske til å holde overflaten fuktig.

 

Er det noen her som har erfaring med dette? Hva slags maskin er best å bruke, eksentersliper eller polermaskin av vinkelsliper-type?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Det blir jo egentlig samme prinsippet som å rubbe med "hissig" rubbing. Faren med å vannslipe er jo at hvis det har blitt gjort noen ganger så er gelcoaten blitt tynn og du kan slipe deg gjennom. Tror nok fortsatt at jeg ville brukt en kraftig rubbing på en maskin av "vinkelslipertypen". Fukt svampen litt før bruk er et godt tips hvis du bruker grov rubbing.

 

Om du går for vannsliping så ville jeg gjort det for hånd, men om du har godt håndlag er det jo ikke noe i veien for at du får det til med maskin. Eksentersliper er vel litt mindre effektiv enn en roterende type skulle jeg tro.

 

PS: Ikke noen profesjonell uttalelse dette. Er bare amatør med forkjærlighet for blank gelcoat :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har selv brukt fint vannslipepapir med godt resultat. Prøve først på et lite område. Jeg hadde faktisk noen ganske sterkt oksiderte flarter hvor jeg begynte med 180 papir. Det skal selvsagt være mye gelcoat da. :eek:

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg testet Abralon sliperondeller i grad 2000 og 4000 på akterspeilet på båten. Det var veldig effektivt, båten er knall blank allerede før jeg legger på voks. Anbefales på gamle plastbåter som trenger en oppfriskning!

 

Les mer om det her: (B)loggen min

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...