Jump to content

Male skrog på tresnekke?


Wolwerine

Recommended Posts

Den bør vel strengt tatt ikke males både ut og innvendig, da stenger man fuktigheten inne og treet råtner. Men om det ikke er noe alternativ å bare olje den innvendig ville jeg ha gått for en mest mulig diffusjonsåpen maling, som f.eks. Butinox Vindusmaling. Denne fester også utrolig godt til treverket. Eneste lille minuset er at den tørker sent, okan smitte av ved berøring den første tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at vi stort sett har en formening om at man ikke skal male mer enn en side av skroget, og dette er en regel jeg selv har brukt.

Har siste året vært endel på Trebåtsakutten i Sverige, og der ler "ekspertene" av slike "regler". De henviser til gamle svenske båter som har vært malt på begge sider i snart 100 år, og som er like gode i treverket. Og ikke minst refererer de til båter i middelhavsland og sydligere strøk, som alle er malt på begge sider. Er dette bare en sedvane i Norge, eller er det dokumentert at det er dårlig leveforhold for treverket med maling på begge sider?

 

Jeg står snart i samme problemstilling på treseileren. Tror jeg vil male begge sider her, da "alle" svenske treseilere er dette og visstnok like fine.

:confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

De henviser til gamle svenske båter som har vært malt på begge sider i snart 100 år, og som er like gode i treverket.

:confused:

 

Jeg ville ikke gamblet på dette da de "Norske" gamle 100 års skutene hadde både inner hud og ytter hud med luft i mellom- det hadde ikke Dorryen jeg hadde som var 60 år gammel.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en link til Trebåtsakutten og litt om dette emnet.

Er nok ikke lett å finne fasit, men Simon Hansen tror jeg har gode kunnskaper om treverk og behandling av dette, men heller ikke han er enten eller. :crazy:

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nydelig, bare helt nydelig!!

Det er en glimrende kombinasjon av hvitt og lakket.. Akkurat passe balanse til å få et smykke på sjøen!

 

Apropos maling: Tradisjonelt sett så har linoljemaling vært brukt. Dette er jo bare linolje med tilsatt pigment. I tillegg til at olja metter treverket, vil fargepigmentene beskytte treverket mot UV-stråler, som bryter ned treverk like godt som fuktighet..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Så fin den ble!!! Gratulerer! :flag:

 

Måtte det trutning til, eller hadde du trutnet treverket på forkant?

 

Slik du jobber, så kom det vel sikkert bare et par liter inn i starten, som ble pumpet ut igjen, og etter 10 minutter var den tett? :wink:

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vedr. maling på trebåter så lærte jeg et godt triks på Trebåtsakutten. Om man skal ha en malt overflate på trebåter (enten utvendig eller innvendig), så lønner det seg å legge et par strøk med klarlakk først, slik at man hele tiden etterpå kan gå tilbake til kun oljet treverk. et høres jo lurt ut, men bruker vi nordmenn å gjøre dette?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

HAr alldri hørt den før Vikers men det hørtes ikke dumt ut nei.

 

Vedrørende maling på begge sider så hadde jeg for 15 år siden en sjark som var 1968 modell. her var rekkekledningen malt på begge sider med shipolin. Dette hadde det iallefall hvert brukt fra 1972 da eieren før meg kjøpte båten. Jeg pusset ned innsiden da jeg ville ha trefarge og trevirket var akkurat like fint. Ingen tegn til råte.

 

Og tenker vi oss om er det vel slik at det er malt på begge sider på cirka 90% av alle fiskebåter, noe som sikkert har med hyggiene å gjøre.

 

I en annen tråd (innlegg83) referer jeg til et svar jeg fikk fra Dolvik trebåtbyggeri angående bruk av maling der trevirket var behandlet på utsiden. De anbefaler å bruke en en komponent oljemaling og sier de har bra erfaring med arcanol. Etter å ha fått svar fra de kontaktet jeg jotun og fikk beskjed fra de om at all maling puster og at arcanool ville være et bra valg til dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Råd min far ga om lakkering av skrog var å gjøre dette på begge sider, men på innsiden skulle det ikke benyttes så mange strøk som utvendig.

Mener å huske tallene 3 strøk innvendig, mot 6-7 utvendig. (Med forbehold om sviktende hukommelse.) Tynnere innvendig for å lette "pustingen".

Blymønje, alternativt Arcanol, ble benyttet innvendig under dørker.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for det:)

Nei eg hadde ikkje truttna den på forhand.

Eg bare smurte godt på med vannfast grease i alle bordganger og sprekker.Det funka som bare juling.

Lekkte ikkje så mye selv om båten har vert på land i eit år og har stått tørt.

Nå er den nesten helt tett og klar for påske turer.

Hadde ein liten tur med den i dag.

Eg merka att når eg hadde full vridning på proppellen så virka det som marnaen sveiv litt ujevnt og nesten sovna henn,virka nesten som att den ikkje fikk nokk bensin.Eg fikk også eindel vibrasjoner i båten med full vridning?

Kan det vere att det blir for mye belastning på motoren som er på 6-9hk?

Link to post
Share on other sites

Vedr. maling på trebåter så lærte jeg et godt triks på Trebåtsakutten. Om man skal ha en malt overflate på trebåter (enten utvendig eller innvendig), så lønner det seg å legge et par strøk med klarlakk først, slik at man hele tiden etterpå kan gå tilbake til kun oljet treverk. et høres jo lurt ut, men bruker vi nordmenn å gjøre dette?

 

Kanskje et godt tips å ta med seg om man skal nate dekk eller lignende som skal lakkes

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

...

Eg merka att når eg hadde full vridning på proppellen så virka det som marnaen sveiv litt ujevnt og nesten sovna henn,virka nesten som att den ikkje fikk nokk bensin.Eg fikk også eindel vibrasjoner i båten med full vridning?

Kan det vere att det blir for mye belastning på motoren som er på 6-9hk?

 

På marna`n har du vel en "full fart-dyse"? Muligens at du kan åpne litt mer på denne, men det er ganske normalt at slike små motorer ikke liker full vridning...det kan lett bli litt tungt for den. Det går vel ikke noe fortere heller? Disse motorene pleier å vibrere mindre og gå lettere på litt høyere turtall (mindre vridning), og båten går gjerne noe fortere også. Men dette finner du ut av...mye av morroa med slike motorer er jo nettopp dette med å finjustere vridningen for best mulig gange, og "raskest" mulig båt. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Flere spørsmål fra meg.

Nå har båten låge utpå i ca 2 veker og den virker tett og fin når den ligger til kai

Men når eg er ute å går med hu så lekker den ein del.Lensepumpa går ca kvart 5 min.

Det kommer ikkje noe vann inn i akslingen,men lekker i eit par bord som har sprukket og i noen bordganger.

Skulle vell ha lusa sprekkene før eg sjøsatte den.

Kan Mauring vere ein ide å prøve?Eller bør eg vente enda lenger å se om det kommer seg?

Link to post
Share on other sites

Etter 2 uker burde den være ferdig trutnet så jeg vil foreslå at du luser elelr tetter på annen måte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Trutner etthvert tenker jeg.

Husk at når du er utpå så kommer det en del vann oppetter skutesidene som ikke er trutnet enda.

 

Fin snekke da, skulle hatt meg en slik en sjøl mens jeg holder på med prosjektet mitt.

Noen som vet om en knallbillig en som starter og går :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...