Jump to content

Elektriske landstrømkontakter i Nordiske gjestehavner


Espen C

Recommended Posts

For eksempel denne

Eller denne

Hei.

 

Disse er greie nok, men spesielt den ene (den firkantede) tar mye plass. Kommer det 4 båter med hver sin så store overgang og skal inn på samme stolpe med 4 uttak, har jeg sett at det kan bli trangt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Den fleksible tilknytningsledningen skal være i en lengde, uten skjøter/skjøtesett."

:seeya:

 

även solen har sine flekker..................... :smiley:

 

o vi får sikkert leve med dom gamle kontakterna i många havner framöver..........

 

 

jag har oxo fixat mig en övergang 16A(3-fas)röd til 1-fas blå......kan vare käkt o ha ombord när

allt annet er opptaget! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter di nye forskriftene , så kan vi ikke bruke overganger i havna vår lenger . Sånn har vi tolka det der , da flere ( jeg også ) hadde overgang fra dem blå runde til vanlig kontakt . Mener vi kan bruke den overgangen uten kabel , men hos oss er det bestemt . Null overgang , kun kantakt rett i boxen.....

 

I Strømstad er det vel både vanlig kontakt og den runde blå , og det er vel dem som stort sett går igjen rundtom eller ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Går det ikke greit å ha en kabel, da? Med gammaldags kontakt i ene enden og moderne EU-tilpasset i den andre. Så kobler du til i land med den enden som passer. I andre enden, om bord hos deg selv, plugger du enten rett i landstrøminntaket eller setter på en overgang. Et voila!! :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Går det ikke greit å ha en kabel, da? Med gammaldags kontakt i ene enden og moderne EU-tilpasset i den andre. Så kobler du til i land med den enden som passer. I andre enden, om bord hos deg selv, plugger du enten rett i landstrøminntaket eller setter på en overgang. Et voila!! :wink:

 

 

Hei.

 

Du er ikkje redd for å svi fingrane dine med desse koblingane då?

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Går det ikke greit å ha en kabel, da? Med gammaldags kontakt i ene enden og moderne EU-tilpasset i den andre. Så kobler du til i land med den enden som passer. I andre enden, om bord hos deg selv, plugger du enten rett i landstrøminntaket eller setter på en overgang. Et voila!! :wink:

Det går bra så vidt jeg har forstått det, du må bare passe på at den er på et tørt sted. Kravet til beskyttelse mot vann er minimum IPx4. En skjøt vil da ikke tilfredstille det kravet, men Clas Ohlson har en boks som skjøten kan legges i og den er merket IP44. Så når skjøte er beskyttet i boksen og ikke er utsatt for spyling, vil det gå bra.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du er ikkje redd for å svi fingrane dine med desse koblingane då?

 

Steinar

 

Nei, det går bra, det. Man må jo i tillegg til en god ide utvise alminnelig sunn fornuft. :nono:

 

 

Det går bra så vidt jeg har forstått det, du må bare passe på at den er på et tørt sted. Kravet til beskyttelse mot vann er minimum IPx4. En skjøt vil da ikke tilfredstille det kravet, men Clas Ohlson har en boks som skjøten kan legges i og den er merket IP44. Så når skjøte er beskyttet i boksen og ikke er utsatt for spyling, vil det gå bra.

 

Mitt inntak er i en benk på akterdekket, under lokk og godt beskyttet, så for meg er ikke det et problem. Nødløsninger finnes jo -- innpakking i plast med srtips er en av favorittene. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Flere av oss har vel forsøkt flere systemer for 220 volt landstrøm ombord.

 

Jeg har nå denne typen kontakt både i baugluke og akter (den har god tetting av stikkpunktene med vridbart lokk):

 

syrefast.jpg

 

 

 

 

Stikkontakten som benyttes er slik:

 

osc_kontakt.jpg

 

 

 

 

 

Her er stikkontakten koblet til standard kabel:

 

kabel.jpg

 

 

 

Stikkontakten til land er denne:

 

 

konthann.jpg

 

 

 

 

Dette er standar tilkobling i Sverige, Danmark og Tyskland.

 

Noen steder er det greit å være observant på å måtte tilokoble seg til 2-fas.

 

Det finnes også fine overganger for dette.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig kravet til isolasjon på kabelen fra båten fram til stolpen/ stikket?

En kabel som er godkjent er H07RN-F. Det finnes sikkert andre kabler som man kan bruke, men da må de være like god eller bedre.

Clas Ohlson har denne kabelen her er linken.

Det er også krav at når man kobler til 16A merkestrøm skal kabelen være 2,5 mm2.

Link to post
Share on other sites

Nei, det går bra, det. Man må jo i tillegg til en god ide utvise alminnelig sunn fornuft. :nono:

Mitt inntak er i en benk på akterdekket, under lokk og godt beskyttet, så for meg er ikke det et problem. Nødløsninger finnes jo -- innpakking i plast med srtips er en av favorittene. :wink:

Det går sikkert bra. Vil anbefale deg å se på beskyttelsesboksen til Clas Ohlson i stedet for å pakke skjøten inn i plast.

 

Mener KNBF har en instruks som gjelder tilkobling mellom båten og uttaket på bryggen. Den gir en god oversikt hvordan det bør være. Kanskje det er en ide om enn kunne legges inn her, eller muligens den er forbeholt medlemmer??

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Biltema har rimelige overganger for landstrøm.

Du får kjøpt både overgang fra "EU-landstrømspluggen" til vanlig jordet standard og motsatt.

Jeg tok med meg begge i fjor og de fungerer upåklagelig samt tar liten plass i landstrømsboksen.

 

Se side 344 i 2006/2007 katalogen, varenummer 44-571 og 44-572.

Koster hhv kr. 139,- og 149,-

 

Gå inn her : http://www.biltema.no/

og legg inn varenummerne i søkefeltet til venstre.

 

Disse er greie å ha liggende i båten uansett.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...