Jump to content

Moms på varer handlet på eBay


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Var innom å så litt på noen varer på eBay og ser bla at du får et anodesett til Bravo 3 drevet mitt for ca 230 Nkr mens det hjemme koster ca 1000,- for originalt og 650,- for uoriginalt. Dette virker interessant.

Jeg har fått med meg at mange bruker Pay Pal, men:

 

Hva er beste måte å fortolle varer som kjøpes på nettet fra utlandet?

Hva er posten sine satser/omkostninger?

Hva maks moms fritt beløp du kan ta inn som pakke post (fremdeles 250kr)?

Regnes fraktkost inn i maks momsfritt beløp?

Har noen av dere gode tips for å unngå at fortolloingsgebyr og momsen spiser opp hele fortjenesten på små bestillinger?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortollingsgrensen er kr 300,-.

 

Det enkleste er at avsender sender med en faktura alt proforma faktura med beløp sats Cif destinasjon da slipper du både moms og toll, naturligvis under fortollingsgrensen. :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Gransen for å betale moms er 200 kr eksl. porto. Så shopper du litt rundt finner du kanskje en selger som har litt lavere pris og litt høyere porto. Da kan det går bra.

 

Problemet er ellers ikke momsen men det skyhøye gebyret på 180 kr som posten skal ha. Det tar også gjerne 14 dager fra pakken når Norge til den er gjennom kverna hos posten. Til sammenlikning tar gjerne turen fra usa eller kina til Norge 2-3 dager.

Link to post
Share on other sites

Fortollingsgrensen er NOK 200,- dvs varens verdi. Jeg har selv kjøpt anoder til mitt Bravo drev på Ebay, kom i postkassa etter 4 dager. Instruerte selger til å oppgi varens verdi til ca 190,- NOK omregnet til lokalvaluta på pakken når han leverte det til postkontoret for å spare tid, penger og irritasjoner.

Link to post
Share on other sites

Du får et brev i posten og du må betale et gebyr(rundt kr 350 såvidt jeg husker) og du må undertegne før varene fortolles på volum pakker. Småpakker som kommer med posten koster det kr 150 å fortolle-dette

har vært forsendelser fra privat personer. De store forsendelsene fra bedrifter kommer til speditør et eller annet sted ved Oslokanten

Jeg kjøper til tider en god del brukte motorsykkel deler på e-Bay og har til dags dato ikke fått toll krav i det hele tatt. Det kommer et papir fra speditøren- etter at du har mottatt varen- stemplet at forsendelsens papirer er undersøkt og at det ikke er noe toll å betale.

Anodesettet vil jeg anta er en så liten forsendelse at den kommer med posten og jeg vil tro at du heller ikke blir avkrevet toll og moms på faktura verdien. PayPal eller direkte penge overføring fra konto til konto anbefales. Til leverandører jeg kjenner bruker jeg overførsel direkte til kontoen deres.

Link to post
Share on other sites

Du kan søke om å selv fortolle varer. Tror det er alt under 1000,- du kan fortolle selv. Dette blir vel det billigste. Fortollingsgrensa er 200,- om det ikke er skjedd noe i det siste..

 

Jepp, stemmer :yesnod:

 

Bare å klikke seg inn på Tollvesenets side, fortolling via internett, og søke om å få passord og kode til selv å kunne fortolle varer opp til kr 1000,-.

 

Etter noen dager mottar man passord i posten :smiley:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet JetCarrier et par ganger ved handel fra USA: http://www.jetcarrier.com/default2.asp

 

Det er en enkel og grei måte å få varer til Norge på, i hvert fall om verdien er over kr 1000,- og man ikke kan fortolle selv. En del selgere sender også kun innen USA, og her får man sin egen "adresse" som varene sendes til. Man betaler kun moms og frakt.

Link to post
Share on other sites

Jepp, stemmer :yesnod:

 

Bare å klikke seg inn på Tollvesenets side, fortolling via internett, og søke om å få passord og kode til selv å kunne fortolle varer opp til kr 1000,-.

 

Etter noen dager mottar man passord i posten :smiley:

 

 

Har du prøvd dette? Hvordan gjøres dette i praksis, tenker da på hvordan koble den fortollingen du gjør på nettet mot den spesifikke pakken slik at ikke posten fortoller den en gang til.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper mye på nettet, det jeg gjør er å få de til å sette "GIFT" og "COST 12 dollar" på pakken, i tillegg Få de Til å sette høy frakt og liten sum (under 200kr) på fakturaen, du betaler ikke moms for frakten hvis den skulle bli stoppet.

Da får du et brev i posten om forenklet fortolling, send da en mail til dem med godkjenning på å åpne den.

Mail må inneholde navn og adresse og personnummer.

Da de åpner pakken er varens verdi under grense og sendes videre uten noen kostnad, de tar 90kr i tillegg for å behandle at du skal betale moms så lønner seg å gjøre litt forarbeid med selger.

 

Øyvind som er imot toll og moms på småkjøp

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd dette? Hvordan gjøres dette i praksis, tenker da på hvordan koble den fortollingen du gjør på nettet mot den spesifikke pakken slik at ikke posten fortoller den en gang til.

 

Ja, jeg har prøvd det to ganger (mye fine klær på ebay) :smiley:

 

Jeg får brev om at pakken er kommet, og ligger i Oslo.

 

Med dette brevet er det også en tall-/bokstavrekke som er ankomstnummeret inn i landet.

 

Jeg går da inn på tollvesenets side, og fyller ut et skjema der jeg bl.a. skriver pris jeg gav for varen, samt dette ankomstnummeret.

 

Trykker på send-knappen, og skjemaet mitt går da til tollvesenet.

 

Etter en dag el to får jeg mail fra dem der de skriver hva jeg skal betale i toll for varen (kontonr deres følger med mailen).

 

Og når de får melding om at jeg har betalt denne, sender de varen.

 

Det har gått ukomplisert for meg i allefall.

 

Første gang var jeg litt kjapp, og trodde at jeg bare kunne bruke den tall-/bokstavrekka som avsender i USA gav meg via mail da pakken var sendt fra dem. Men man må altså vente til man får ankomstnummeret inn i Norge :wink:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Et lite tips: Kjenner du noen i det landet du skal kjøpe fra, kan du bestille og få sendt varen til den du kjenner. Så får du din venn til å sende deg varen som en gave.

Da er nemlig verdi grensen for MVA og tollklarering 1000 kr og verdien oppgis av den som sender varen :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips: Kjenner du noen i det landet du skal kjøpe fra, kan du bestille og få sendt varen til den du kjenner. Så får du din venn til å sende deg varen som en gave.

Da er nemlig verdi grensen for MVA og tollklarering 1000 kr og verdien oppgis av den som sender varen :wink:

 

 

Er bare å få selger til å gjøre dette, og ikke legge ved kvittering på kjøpet i pakken så skal det gå greit ved en kontroll og

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår så slipper man moms og toll på gjenstander man kjøper i utlandet som koster under NOK 6000/3000.

 

Men hvordan gjør man dette i praksis? Hvis man har vært i Strømstad og handlet båtutstyr. Hva skal til for å få igjen moms og hvor får man det tilbake?

Link to post
Share on other sites

Tja, i Tyskland på Citty Grossmarked i Flensburg så gjør man følgende.

 

Handler, reiser til grensen og får tollstempel på kvitering, drar tilbake til butikken og leverer inn kvittering og pengene kommer i posten eller rett inn på konto.

 

Sverige vet jeg ikke hvordan fungerer. Sikkert svært få butikker som gir tilbake moms.

Link to post
Share on other sites

Hvis grensa er 200 kr hvorfor har ikke jeg måtte betale toll og moms da ? Eller er det andre regeler for brukt deler ? Har akkurat bestilt meg ny toppboks fra Tyskland som kommer på over 400 kr med frakt,skal jo bli interessant å se om de vil ha toll på den. :confused:

 

 

Blir ikke toll men moms på kjøpssum minus frakt pluss 90kr i ekspedisjonsgebyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...