Jump to content

Overgangsmotstand i hovedbrytere


jo_no

Recommended Posts

Driver på med mitt lille prosjekt og skal gå over noe av det elektriske i så måte.

 

Spørsmålet mitt er altså: Når hovedbryterne har (mest sannsynlig) stått i båten siden den var ny (20 år), bør disse byttes av ren vedlikeholdsmessig karakter?

Tenker da på eventuell overgangsmotstand.

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken type hovedbrytere du har.

 

Jeg demonterte min hovedbryter av type "1 - 1+2 - 2" når denne var ca 15 år gammel. Kontaktpunktene var innsatt med fett, og det så ut som om bevegelsene mellom de ulike lederne medførte god kontakt. Jeg gjorde rent og smurte opp på nytt før remontering, men dette var strengt tatt ikke nødvendig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde spenningsfall over den ene hovedbryteren hos meg, og den har nok sikkert vært i båten siden den var ny i -78. Skrudde den ut, demonterte den, pusset rent og monterte på ny med litt fett på flatene, og problemet var løst! Null spenningsfall etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt råd fra index! :wink:

En måte å sjekke "godheten" av bryteren på: Sett på "allt" av forbruk (eller under lading av nedkjørte batterier, det skal gå mest mulig STRØM gjennom bryteren) og mål spenningen over bryteren... Er det mere enn 0,1 - 0,2 volt, er spenningsfallet over den for stort...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 0,6 volt tap gjennom bryteren med kun 2x 10w belastning! Disse bryterene er forøvrig veldig lette åpne: I flensen de er festet med er det to små gjennomgående horisontale hull (ca 2mm). Inni disse står pinnene som holder bryteren sammen. Bruk en bit streng eller liknende til å dytte disse ut, og ta toppen av. Enkelt som bare det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...