Jump to content

Strøm til laptop i båten


index

Recommended Posts

Nå begynner sesongen for båtturer å nærme seg, og da må jeg finne ut hvordan jeg skal få brukt min nyinnkjøpte laptop i båten! Hva er det greieste: Å kjøpe en liten inverter, eller en 12v strømforsyning til laptopen? I tilfelle inverter, må denne være av sinustype?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her får du nok mange svar.

 

Min erfaring er at det enkleste er å anskaffe en 12 v adapter fra PC-leverandøren.

 

Jeg har brukt slik adapter de siste 5 årene uten problem ombord (vi har 4 Dell lap-topper ombord).

 

Du bør imidlertid kontrollere at ledningstykkelsen (mm-kvadrat) er tilfredsstillende (Helst 2.5 kvmm).

Link to post
Share on other sites

Nå begynner sesongen for båtturer å nærme seg, og da må jeg finne ut hvordan jeg skal få brukt min nyinnkjøpte laptop i båten! Hva er det greieste: Å kjøpe en liten inverter, eller en 12v strømforsyning til laptopen? I tilfelle inverter, må denne være av sinustype?

 

Du kan bare kjøpe deg en slik en på f.eks Clas Ohlson den bruker jeg, http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=252919 bare pass på at den har rett spenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en IBM og flere Compaq`er ombord.

Strømforsyningen fra Clas Ohlson fungerer utmerket så fremt pluggene

som følger med passer. Hvis ikke kan du jo lodde på en ny selv.

 

Min nyeste bærbare pc-anskaffelse, en IBM T60, har en plugg som

neppe er å få tak i hverken løs eller i loddet stand, så her må nok inverteren fram.

 

Jeg har tidligere kontaktet Compaq Norge (HP/ Compaq) vedrørende bruk av inverter med modifisert sinus.

Svaret jeg har fått er at jeg bør unngå å bruke inverter uten "ekte" sinuskurve på pc`er som har

innebygget strømforsyning, altså der hvor du plugger 220v ledningen rett inn bak på pc`en.

 

Bærbare pc`er som har eliminator på ledningen og som leverer lav-volt (som regel 18,5 volt)

inn i pc`en går greit uten "ekte" sinuskurve da eliminatoren vil stabilisere spenningen.

Dette svaret gjaldt for Compaq og HP, men jeg regner med at dette gjelder også andre merker.

 

Jeg har en inverter på 600watt fra Seatronic i Moss som gir modifisert sinus, og den bruker jeg på det meste av elektronikk

som DVD, flat-tv (samsung), pc, osv.

Link to post
Share on other sites

Bruker en vanlig inverter 300 w , funker så den holder det

Da sparte du deg for litt ekstra koblinger. Min bærbare - som i hovedsak benyttes som DVD spiller for de små ombord - aksepterer ikke strømmen fra min inverter. Neste tur på CO medfører nok anskaffelse av koblingen som er vist her.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat fått ny pc fra jobben, en HP 4400, en snerten sak med 12,1 " skjerm som jeg ser frem til å ha med i båten. Bestillte med en 12 volt ledning, men denne finner ikke helt ut av bruksanvisningen i hvordan den brukes, for den passer rett inn i pc`n men i bruksanvisningen står det en tegning der den er plugget inn i en omformer som også kan settes på 230 v. Kan det være for å stabilisere spenningen, og på nettadapteret er det også en knapp jeg ikke forstår hva er til. Noen som har tilsvarende, da jeg ikke har rekket å snakke med leverandøren.

Link to post
Share on other sites

Var innom Clas Ohlson en tur nå og sjekket. Den strømforsyningen det ble henvist til her var på max 70w/3,5A, mens min originale 230v strømforsyning er 90w/4,74A. Vil dette si at den er for liten til mitt bruk, eller går det greit likevel? Av en eller annen grunn er det ikke oppgitt noe sted hvor mye strøm laptopen trekker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi har de siste 6 årene utelukkende benyttet Dell-maskiner i båten.

 

Alle benytter samme type strømforsyning ( som leveres som standard fra Dell).

 

På adapteren er opplysningen:

 

DC power adapter

Input: 11 - 16 VDC, 8 A max

output: 19.5 v , 3,34 A

max output power 65 W.

 

 

Vårt livssystem ombord innebærer at alle har egen PC ombord, i tillegg til navigasjons PCen, og allt har fungert uten vansker i disse årene.

 

Jeg har derfor den erfaring at standard strømforsyninger som følger laptoppene gir tilfredsstillende strømkvalitet.

 

Jeg bør vel tilføye at jeg har vært svært nøye med å legge opp god kvadrat (helst 6 kvmm) til de 12 volt-uttakene som benyttes til PCene ombord.

 

Opplevde for mange år siden at strømtilførselen til PC gikk av og på knyttet til når fryseren gikk av og på. Noe som skyldtes for liten kabeldimensjon.

Link to post
Share on other sites

Var innom Clas Ohlson en tur nå og sjekket. Den strømforsyningen det ble henvist til her var på max 70w/3,5A, mens min originale 230v strømforsyning er 90w/4,74A. Vil dette si at den er for liten til mitt bruk, eller går det greit likevel? Av en eller annen grunn er det ikke oppgitt noe sted hvor mye strøm laptopen trekker...

Egentlig tror jeg det vil holde, men selvsagt umulig å garantere med sikkerhet. Foreslår du går opp 100 kroner, da havner du på 498 og får ut-strøm på 6A. Jeg bruker denne. Varenummeret hos CO er 38-1383.

 

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det bare er en hundrelapp i forskjell er det kanskje like godt å gå for en slik ja. Trodde egentlig prisforskjellen var større.

 

Ikke lett å si hva laptopen trekker, men 230v strømforsyningen blir godt varm under bruk, og den gir 4,74A.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg skaffet meg også i fjor denne fra Clas Ohlsson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=252919

Jeg klarte imidlertid å gjøre noe så idiotisk som ikke å sjekke grundig nok at jeg brukte riktig driftsspenningen. :crazy: Batterieliminatoren var innstilt på 15V mens laptopen skulle ha 18.5V. Medførte at hovedkortet crashet. :headbang:

 

Før jeg prøver meg igjen, lurer jeg på om noen kan svare meg påfølgende:

Batterieliminatoren har valg for utspenning på 18V og 19V, mens laptopen (en HP Pavillion dv1000) i flg. brukermanualen skal ha en driftsspenning på 18.5V. Går det da bra å bruke 18 el. 19V, eller risikerer jeg å gjøre det store igjen?? :confused:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Den første PC'en jeg hadde (mener det var en Compaq) medfulgte

det en 12 V lader (inverter 12 V til 110/220 V til bilbruk etc)

Etter at den gamle Compaq'en nå er kassert, er denne laderen

nå i flittig bruk, både for PC'er og til lading av mobiltelefoner.

Den gir selvsagt ikke mengder av 220V, men er effektiv nok til

sitt bruk

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at du bør ha den som koster en hundrelapp mer. Min HP dv6185 skal i alle fall ha 4,84A, 19V. Og da blir denne for liten. Har ikke fått somlet meg til å kjøpe inn 12v strømforsyning ennå, men nå må den snart på plass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det eneste som forsåvidt står i produkthåndboken er følgende:

Driftsspenning: 100-120/220-240 VAC/RMS

Driftstrøm: 1,7/0,85 A RMS

Spenningsfrekvens: 47-63HZ vekselstrøm

Ved likestrømforsyning: 18,5V MAKS

 

Ble ikke helt klok på dette med tanke på denne eliminatoren...?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

www.pcexpress.no

selger produkter fra blant annet

www.kensington.com

 

Kensington leverer blant annet 12V strømforsyninger til PCer, de koster litt, men gir deg mye mer enn alle konkurrenter.

Passer ikke pluggene som følger med er det bare å bestille online, og du har den i posten i løpet av kort tid!

Funker også til mobiltelefon, IPOD, PDA, osv..

Link to post
Share on other sites

Det eneste som forsåvidt står i produkthåndboken er følgende:

Driftsspenning: 100-120/220-240 VAC/RMS

Driftstrøm: 1,7/0,85 A RMS

Spenningsfrekvens: 47-63HZ vekselstrøm

Ved likestrømforsyning: 18,5V MAKS

 

Ble ikke helt klok på dette med tanke på denne eliminatoren...?

Det ser ut for at det er en kraftig Laptop du har, 195 W. Har målt forbruket på min og den bruker ca 95 W i oppstart og går ned til 70 - 55W. Den er da tilkoblet gjennom den orginale batterieliminatoren.

 

Hva med å vurdere inverter med ren sinus? Sterling sin 300 W koster ca 1600. Den kan jo brukes til flere ting.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...