Jump to content

Oppkobling av gps antenne til pc


gundersen

Recommended Posts

Jeg har en gps av type Furuno GP-32 WAAS, som jeg lurte på hvordan man kobler til en bærbar pc med C-map kartprogram?

 

Furuno GP-32 er en av de beste fastmonterte GPS`ene jeg har hatt.

Hadde den montert i forrige båt, og savner fremdeles de utrolig gode skjermbildene,

enkelheten og ikke minst navigatorfunksjonaliteten.

 

Når det gjelder å koble denne til pc, regner jeg med at du har pluggen og ledningen som fulgte

med GPS`n , som passer inn i NMEA-utgangen bak på Furuno`en.

Det enkleste er å lodde en vanlig seriell-plugg til denne (9-pins-uttaket som du har bak på pc`en)

og det er alt som skal til.

 

Mener du i tillegg må inn i oppsettet på Furuno`en og angi hva slags NMEA-signal du skal ha ut,

her velger du NMEA 0183 som er vanligst mot GPS.

 

Du må sikkert også angi i plotterprogrammet ditt hvilken utgang du benytter på pc`en.

 

Dersom du mangler skjema for hvordan seriellpluggen skal loddes mot NMEA-ledningen som fulgte

Furuno`en, så send meg en IM. Jeg mener jeg har dette skjemaet liggende et sted i en kasse

med papirer og dokumentasjon fra tidligere båter :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du trenger en cabel til com porten din på lap toppen din. cabelen er nesten like dyr som gps en. slå på gps etter at du har åpnet opp c-map.

mvh

Hugo

 

 

Hei.

 

Dette kan umulig stemme.

Kjøpte ein kabel hjå Clas Ohlson, og meiner eg betalte under 100 kr. for den.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

du trenger en cabel til com porten din på lap toppen din. cabelen er nesten like dyr som gps en. slå på gps etter at du har åpnet opp c-map.

mvh

Hugo

 

Hvis du følger oppskriften min (som står over) og følger skjemaet som Naurstad har lagt ut til deg,

har du alt du trenger for å lage denne kabelen selv.

Dersom du ikke er fortrolig med å lodde selv, så kan sikkert stedet hvor du kjøpte GPS`en hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kan det være like greit å kjøpe en enkel GPS antenne som kobles rett til PC.

 

Eksempelvis har CO denne:

 

GPS-mottaker

med 12-kanalers mottaker og innebygd antenne. Med PC og kartprogram (medflg. ikke) kan du enkelt navigere. Kommuniserer med NMEA-0183-protokoll. Med magnet for enkel fastsetting. Egnet til f.eks. bil, båt, fly etc. Vanntett. USB-tilkobling. Krever Windows 98SE eller senere. Størr. 55x38x16 mm.

 

Artikkelnummer 38-2900

 

prisen er kr 598.

 

Jeg bruker den mye til Chart Navigator (tilsvarende den gamle Maptech Offshore Navigator).

 

I tillegg kan jeg se "rå-signalene" med hyperterminalen - dvs signaler som ikke er filtrert med avanserte systemer i enkelte kartplottere.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en GPS a'la Furunos GP-32 er at dersom PC'en crasher har du fortsatt et flott hjelpemiddel for navigasjon.

En GPS mus gir deg null og nix om PC'en tar kveld.

 

Jeg mener denne GPS'en har 2 NMEA utganger. Du kan kople en (mener den er RS-422) mot autopilot og dele den andre (RS-232 utgangen) med VHF og PC'en.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en GPS a'la Furunos GP-32 er at dersom PC'en crasher har du fortsatt et flott hjelpemiddel for navigasjon.

En USB mus gir deg null og nix om PC'en tar kveld.

Det kommer selvsagt an på GPS-musa. Jeg har en som snakker RS-232 i stedet for å være ren USB, og jeg kan lese ut data fra denne på flere av instrumentene jeg har i båten dersom PCen svikter. :wink:

 

(Ok, grunnen til at jeg har en sånn mus er at den bruker veldig lite strøm og er dermed en kjekk sak for alarmsystemer og lignende. PC kobler jeg uansett til alle NMEA-instrumenter, så kan den om jeg ønsker det lagre alt som skjer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...