Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC


erund

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en god VHF med DSC til en rimelig penge til fritidsbåten min. Er selv døv slik at DSC er en viktig funksjon å ha ved å bare trykke på den røde knappen når vi er i nød. Har dere slike erfaringer? Fungerer den greit? Dvs at jeg ikke må høre videre hva som blir sagt, men at hjelpen kommer uansett? Hvilken type apparat vil dere anbefale da? Har forresten tatt VHF sertifikat med begrenset ettersom jeg er døv. Kystradiostasjoner vil få info at jeg er døv når meldingen kommer frem, sier de. Håper at det fungerer når den dagen skjer. Såkalt DOT som gjør slik at når jeg sender en DSC melding så kommer det en melding frem ved at jeg er døv og da har de fått posisjonssted slik at de sender bare hjelpen dit med en gang. Er det greit å ha alfanumeriske taster også? Kan jeg evt. taste inn melding hvis det kommer en mulighet?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Dsc-funksjonen er en fantastisk mulighet for å få hjelp via VHF selv om mikrofonknappen ikke kan brukes.

Jeg har hatt Dsc i båten i flere år og lærte opp ungene og kona til å bruke "den røde knappen" om noe skulle skje.

Enkelt, sikkert og greit, og som sikrer at alle kan utføre en nødprosedyre dersom det er nødvendig.

 

De fleste dsc-apparater gir deg mulighet til å velge "en nødstatus" på dsc-nødoppkallet,

dvs at du ut fra en meny på apparatet kan angi hva som er skjedd og hvorfor du trenger hjelp.

Dette sendes automatisk ut sammen med nødsignalet og posisjonsbeskrivelsen.

Du kan imidlertid ikke taste meldinger som du gjør med sms på mobiltelefonen.

 

Av apparater er det mye å velge mellom.

Som alltid gjelder regel å styre unna det aller billigste.

Velger du kjente merker som Icom, Simrad, Navmann, osv. får du apparater du kan stole på

og som er greie å betjene.

I og med at du er døv, vil jeg anbefale at du kjøper en VHF med stor og klar skjerm, slik at det er lett

å se og operere radioen ut fra displayet.

 

Kystradioene har database over alle VHF-registerte fartøyer.

Dersom du tar kontakt, enten via mikrofon eller dsc, vil opplysninger om din båt komme fram på en dataskjerm.

Derfor er det viktig at opplysningen om din hørselshemning er registrert sammen med båten og kallesignalet ditt!

 

Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker M-Tech SX 35 og er meget godt fornøyd med den. Har ikke utløst DSC etter som det er omfattende reaksjoner. Andre båter vil oxo få den samme meldingen og er noe usikker på om dette lar seg gjøres eller at man må ta kontakt med maretim elektro bedrift å få den testet ut om funksjonen er opprativ.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig nå da ?

DSC kan du bruke mot Kystradio og andre når du vil, og hvor ofte du vil.

 

Er det DSC nødoppkall du snakker om eller ?

 

 

Du har helt rett, Jolo.

 

Dsc er i utgangspunktet et digitalt oppkallingssystem hvor

alle stasjoner med denne teknologien kan anrope- og anropes digitalt (DSC = Digital Selective Call)

Dette har ingenting med "den røde knappen" og nødoppkallsfunksjonen å gjøre (Distress).

 

En VHF med dsc kan f.eks. utføre digitalt oppkall mot en båt eller f.eks. gruppeanrop for felles utsendelse av meldinger

til forhåndsdefinerte båter.

 

Dersom du og kompisene har vhf med dsc, kan dere legge inn mmsi-nummerne

i registeret og kontakte hverandre ved hjelp av digitalt oppkall.

 

Digitalt nødoppkall (Distress) er en egen funksjon som benytter dsc til utsendelse av

båtens kallesignal, posisjonsbeskrivelse fra gps samt eventuell fareangivelse.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er også døv. Veldig lyst å kjøpe og usikker på.

Hadde undersøkelser denne type Navman 7200 Vhf DSC ifjor.

Tilleggsfunksjoner for :

Alfanumeriske tastetur på håndsett.

Roterende kanalvelger.

Barometer som viser grafisk bilde de siste 24 timer og om det er bra å fiske.

Stor 49x41mm LCD skjerm.

Når tilkoblet GPS kan posisjon vises på andre båter(venner) med kartplotter som støtter for DSC. :yesnod:

NAVMAN 7200 VHF M/ DSC koster 3280 kr hos seatronic.

nav_7200.jpg

At-le :sleep:

Redigert av at-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei At-le!

 

Navman gjør nok jobben.

Kjenner et par stykker som har disse og de er fornøyd.

 

Det jeg har imot Navman, er at de er bygget litt "billig".

Blant annet har de fastmontert mikrofon (ikke plugg),

noe som gjør at man f.eks. ikke kan bytte mellom "telefonrør"

og mikrofon, eller fordyrer dersom mikrofonen må byttes ut.

 

Mitt førstevalg hos Seatronic ville muligens vært Icom 421.

Icom er verdens største VHF-produsent og på mange måter

har ledet utviklingen av disse fram til i dag.

Icom produserer mye etter militært spec, også fordi

de er store mot profesjonelle brukere.

 

Jeg har selv ingen av disse merkene,

og dette er mye smak, behag og lommebok.

Men siden du spør,

så svarer jeg :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Icom er verdens største VHF-produsent og på mange måter

har ledet utviklingen av disse fram til i dag.

Icom produserer mye etter militært spec, også fordi

de er store mot profesjonelle brukere.

har en Icom m602(hvit) + extra mic för cockpit (sort) liggandes.........säljes till högstbjudande

(OBS ikke CE-märkt)

en Icom värstingmodell.............. send IM

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Phobe.

Jeg skal ta tur til Seatronic i mandag eller annen dag. Sjekk denne type Icom 421. Takk for tips.

hvis jeg er så intresserter kjøpe VHF og må gå VHF-KURS. :crazy:

At-le :wink:

 

Du bør nok ta et VHF-kurs, ja.

For at dsc-systemet skal fungere, må du ha et såkalt MMSI-nummer.

Dette er på en måte "oppkallsnummeret" ditt på det digitale systemet.

Du får automatisk MMSI-nummer fra Telenor når du blir tildelt VHF-lisens,

sammen med kallesignalet som skal brukes "manuelt" når du benytter mikrofonen.

 

I denne registreringen lagrer Telenor vitale opplysninger om din båt.

F.eks. båttype, hva slags vhf og redningsutstyr du har ombord, osv.

De kan f.eks. også registrere opplysninger om at båteier har et handicap.

 

Dersom de mottar et dsc-nødanrop fra en båt, får operatøren disse opplysningene

opp på en dataskjerm, og kan legge tilrette en redningsaksjon som er tilpasset

opplysningene de har om deg og båten.

 

Dersom du ikke har MMSI, virker ikke dette systemet på vhf`en.

Link to post
Share on other sites

For at dsc-systemet skal fungere, må du ha et såkalt MMSI-nummer.

Dette er på en måte "oppkallsnummeret" ditt på det digitale systemet.

Du får automatisk MMSI-nummer fra Telenor når du blir tildelt VHF-lisens,

sammen med kallesignalet som skal brukes "manuelt" når du benytter mikrofonen.

Det er også verd å merke seg at det finnes noen luringer som vil spare lisensutgiften og lager sitt eget MMSI-nummer for å få DSC-funksjonene til å virke. Det er et særdeles dumt påfunn, det blir lagt merke til, og det blir tatt såpass alvorlig at det brukes ressurser på å spore opp dem som holder på med dette. (Om noen finner på dette med AIS-B blir det jo veldig lett å spore dem opp, og her vil også de som ikke legger inn MMSI fordi de har glemt å betale lisens bli lagt merke til :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Phoebe, mikrofonen til Navman 7100 er da til å fjerne . På min er det en slags bananstikke. Men om det går an å bruke telefon rør på den vet jeg ikke.

 

Hei Thor!

 

Beklager om jeg tar feil om din Navman 7100, men Navman-VHF`ene til to av mine bekjente har iallefall

fast mikrofonledning som er loddet inne i apparatet.

Om det behøver å være noen ulempe i praksis er jo en annen sak, og "telefonrøret" er det vel knapt noen i fritidsbåt-flåten som velger lenger.

Jeg gjentar iallefall at mine to båtvenner er meget godt fornøyd med sine Navman-vhf`er,

de er prisgunstige, har mange funksjoner og er mye radio for pengene.

 

Når vi snakker om "telefonrøret", så er det litt synd at dette helt er vekk som mikrofonvalg hos mange merker.

Som Brutus tydeligvis har, har også jeg hatt en Sailor med telefonrør i en tidligere båt, og denne løsningen

blir man fort glad i når det er litt motorstøy, osv.

 

Forrige VHF (i min forrige båt) var en Icom M602 dsc (Gunga Din; tror det må være den samme som du har til salgs, men som du angir som 604. M602 er iallfall CE-godkjent) og det tror jeg må være den beste VHF`en jeg til nå har prøvd. Fantastisk mottager, utrolig klar og fin lyd, meget lett og god betjening samt mulighet for flere håndsett m/ display for flere styreposisjoner. Ulempen er prisen, men igjen, den VHF`en står for meg i særklasse.

 

Dessverre er Icom M602 ganske stor, og da jeg byttet båt igjen i fjor, passet ikke denne inn i instrumentpanelet eller takkonsollen uten å ty til bøyler eller spanske løsninger med stikksaga i et ellers pent interiør som jeg ikke hadde lyst til å flise opp i ny båt. Siden alt annet av elektronikk var valgt fra Simrad, ble det derfor denne gang dobbelmontasje med Simrad VHF dsc RS-82. Denne består av en skjult "blackbox" og kun håndsettene er montert ved styreposisjonene.

Denne har også en meget bra mottager, nydelig lyd i høytalere, men ikke like lett å betjene dersom ikke bruksanvisningen benyttes litt innledningsvis.

Og akkurat det er jo ikke vi nordmenn kjent for å gjøre... :wink:

En fordel med denne er at jeg nå kan bruke enheten som "telefonrør" igjen hvis jeg ønsker, noe som er en ubetinget fordel blant annet ute hvis det er litt rufsevær og vind.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også verd å merke seg at det finnes noen luringer som vil spare lisensutgiften og lager sitt eget MMSI-nummer for å få DSC-funksjonene til å virke. Det er et særdeles dumt påfunn, det blir lagt merke til, og det blir tatt såpass alvorlig at det brukes ressurser på å spore opp dem som holder på med dette. (Om noen finner på dette med AIS-B blir det jo veldig lett å spore dem opp, og her vil også de som ikke legger inn MMSI fordi de har glemt å betale lisens bli lagt merke til :wink: )

 

Dette var sinnsrikt oppfunnet ja...

det er omtrent som å finne på sitt eget telefonnummer

og tro at vennene kommer fram til din telefon dersom de ringer opp det hjemmelagede nummeret... :lol::lol::lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forrige VHF (i min forrige båt) var en Icom M602 dsc (Gunga Din; tror det må være den samme som du har til salgs, men som du angir som 604. M602 er iallfall CE-godkjent) og det tror jeg må være den beste VHF`en jeg til nå har prøvd. Fantastisk mottager, utrolig klar og fin lyd, meget lett og god betjening samt mulighet for flere håndsett m/ display for flere styreposisjoner. Ulempen er prisen, men igjen, den VHF`en står for meg i særklasse.

helt riktigt jag skrev feil M602 dsc (hvit) + commandmic

 

IC-M602Wweb.jpg + smcomdmi-sm.jpg

http://www.icomamerica.com/products/marine/m602/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...