Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC

erund

Recommended Posts

Kystradioene har database over alle VHF-registerte fartøyer.

Dersom du tar kontakt, enten via mikrofon eller dsc, vil opplysninger om din båt komme fram på en dataskjerm.

Derfor er det viktig at opplysningen om din hørselshemning er registrert sammen med båten og kallesignalet ditt!

Lykke til!

Var klar over at disse opplysningene ble sendt via dsc. Men at dette kommer opp på skjermen når en kaller opp manuelt med mikrofonene, det var nytt for meg. Er det virkelig slik??

Var klar over at disse opplysningene ble sendt via dsc. Men at dette kommer opp på skjermen når en kaller opp manuelt med mikrofonene, det var nytt for meg. Er det virkelig slik??

Beklager "Mathilde", dette var upresist og utvetydig av meg :sad:

I vanlig samtaletrafikk mot Kystradio er det normalt ingen som sjekker deg mot kallesignalet ditt.

Ber du derimot om tjenester eller du aktiverer et nødanrop, enten via dsc eller manuelt,

vil Kystradioen få opp automatisk- eller hente opp manuelt opplysninger tilknyttet kallesignalet,-

avhengig om signalet mottas digitalt eller via samtale.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Har dessverre ikke plass ombord... snufs... :nonod:

Som du ser over har jeg nå Simrad med "blackbox"

hvor kun håndssettene er montert rundt førerposisjonene.

Glimrende løsning og bra radio, men 602`en var bedre,

ikke minst betjeningsmessig.

PS... du er vel inte riktig klok som selger den ... :crazy:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Takk for flere gode svar, men jeg skal se an på båtmessen i Bergen om to uker. Da får jeg høre med selgere hva de kan tilby meg. Det ser ut at det blir velkjente merker som Navman, ICOM, Raymarine, Sailor etc. jeg bør holde meg til. Magefølelsen min sier ICOM, men vi får se. MX som Belamarin selger har jeg holdt på å kjøpe i fjor, men leverte den tilbake fordi GPS posisjonen kom ikke frem på radioen som var koblet med en Raymarine 435 kartplotteren. Vet ikke hva som kan være årsaken. Kanskje ikke 100 % kompatibel? Fulgt helt riktig montering etter bruksanvisning. Jeg tror prisklassen 3.000,- er god nok og da håper jeg på et godt pristilbud under messen.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

I vanlig samtaletrafikk mot Kystradio er det normalt ingen som sjekker deg mot kallesignalet ditt.

Hva mener du egentlig her?

Hvis man bestiller samtaler over kystradioen så må de nødvendigvis ha kalllesignalet/kjenningssignalet for å kunne formidle samtalen og vite hvem regningen skal sendes til . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Å jo da, døve trenger VHF. Du tenker kanskje på de døvstumme? :wink:

Spøk til side. DSC er VHF det også, dette er signaler som går over kanal 70.

Hei.

hahe. Vi er ikke døvstum. Bare mangler hørsel...ok javel må ha VHF med dsc. Bare lurer på om det.Takk for tips.

At-le

Har fundert litt.

Jeg vil tro at for en som er døv, ville denne være midt i blinken.

Nødknappen vil ha akkurat samme funksjon som nødknappen på VHF. For en slik funksjon trenger den ikke noen ekstern GPS mottager.

med en laptop tilkoblet har den mulighet for enkel epost og chat. Også direkte til kystradiostasjon eller store skip.

For langturfarere kan den sende posisjon til pårørende i definerte intervaller, eller du kan sitte hjemme og spørre hvor båten din er.

Den har også muligheter for fencing, slik at den sender en alarm hvis båten går utenfor et definert område, eller inn i et definert område.

Det finnes også innganger for tyverialarm, vannnivåalrm og hva man måtte finne på.

Jo. Den er en god del dyrere enn en billig VHF, men funksjonene er mange.

Sist jeg handlet en, rett nedi gata for deg forresten, ga jeg 16200.-

Sist men ikke minst, den er så solid at du kan bruke den til hammer i knipe.

Hei. Takk for bukker. Det er jo finnes DSC passer bra døve/dårlig hørsel ikke sant. uten avhenging VHF

Mulig vi kan få rabatt 10-20 stk billig?

At-le

Ikke abonnert Telenor?? Skeptisk denne type og mye penger !!

At-le

Du må melde den opp hos post og tele.

Og så må den registreres hos Inmarsat.

Så må du ha konto hos Telenor for å bruke epost.

Ikkeno årlig abonnement.

M-versjonen skal påtegnes radiokonsesjonen for båten. L-versjonen er konsesjonsfri, men mangler GMDSS delen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...