Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC

erund

Recommended Posts

Hva mener du egentlig her?

Hvis man bestiller samtaler over kystradioen så må de nødvendigvis ha kalllesignalet/kjenningssignalet for å kunne formidle samtalen og vite hvem regningen skal sendes til . . . .

Hei Poseidon!

Se hele innlegg nr 28 i denne tråden.

Det jeg prøver å si at dersom du roper opp Tjøme radio for å spørre om været eller kun for å få bekreftet at VHF`en fungerer greit etter vinterdvalen, vil neppe operatøren taste inn kallesignalet på "dataen" og sjekke skips-/ konsesjonsopplysninger dersom det ikke er av ren nysgjerrighet.

Hvis du derimot utløser en Mayday, PanPan, etc, vil operatøren straks sjekke i konsesjonsregisteret hva slags fartøy, eier, osv som er registrert på kallesignalet for å forberede en aksjon.

Dersom et nødanrop blir mottat via kanal 70/ dsc, vil signalet bære skipets signatur og vise de samme opplysningene.

Du vil selvfølgelig også bli sjekket dersom du ber om betalingstjenester, telefoni mot landtelefon, m.m.

Av samme grunn råder jeg alle til å et VHF-kurs dersom du vil ha VHF-radio i båten.

Utbytte og forståelsen av det å bruke VHF-tjenestene mangedobles hvis man har konsesjon.

Og ikke minst fordi man da også er registerert med MMSI-nummer den dagen man plutselig har bruk

for den røde "DISTRESS"-knappen.

Mener du jeg tar mye feil her, Poseidon?

Har vært innom Tjøme Radio et par ganger, og forstått at dette er slik det foregår?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Av samme grunn råder jeg alle til å et VHF-kurs dersom du vil ha VHF-radio i båten.

Utbytte og forståelsen av det å bruke VHF-tjenestene mangedobles hvis man har konsesjon.

Tullprat.

Sertifikat og konsesjon er to helt adskilte deler av det å eie en VHF.

Ved å ha sertifikat, har du gjennomgått et minstemål av opplæring for å betjene en VHF.

Ved å ha konsesjon, har du betalt ditt avlat til Telenor, for å få lov til å montere radioen ombord.

Suzuki

No boat needed..

Tullprat.

Sertifikat og konsesjon er to helt adskilte deler av det å eie en VHF.

Ved å ha sertifikat, har du gjennomgått et minstemål av opplæring for å betjene en VHF.

Ved å ha konsesjon, har du betalt ditt avlat til Telenor, for å få lov til å montere radioen ombord.

Suzuki

Helt riktig Suzuki.

Serifikatet er egentlig kun et "kursdiplom" som bevitner at du har tatt et VHF-kurs og bestått en eksamen.

For å bruke VHF i båten din, skal du ha konsesjon i tillegg (som er knyttet til årlig avgift).

Konsesjon = bruke tjenester. Sertifikat = Nix tjenester.

VHF er imidlertid ikke ulovlig å anskaffe (det var det før dersom du ikke hadde gyldig konsesjon på kjøpstidspunktet),

men etter boka skal du nå ha konsesjon for å ta den i bruk,

Ved å betale konsesjonsavgift blir du registrert med et kallesignal.

Ved å inneha gyldig/ betalt konsesjon, kan man benytte Telenors tjenester som er knyttet til Kystradioene.

Hvor langt ned skal vi trekke dette, da Suzuki?

Hvor begynner tullet som du henviser til over?

Stått opp med feil (sjø-)bein i dag også?

Jeg vet fra tidligere at du ikke er den største tilhengeren av dsc-funksjon på VHF.

Du har tidligere uttrykt indirekte at min 7-åring heller kan lære seg VHF (les: ta sertifikat)

enn at små og store i familien er opplært til å betjene "Distress"-knappen i en nødsituasjon.

Leser du tråden her fra start, ser du at den blant annet representerer en brukegruppe hvor

nettopp "Distress"-knappen kan være til stor hjelp i en nødsituasjon.

Avlatet (les; konsesjonen) til Telenor kan sikkert være gjenstand for sin egen diskusjon,

men den synes jeg ikke hører hjemme i denne tråden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Det jeg prøver å si at dersom du roper opp Tjøme radio for å spørre om været eller kun for å få bekreftet at VHF`en fungerer greit etter vinterdvalen, vil neppe operatøren taste inn kallesignalet på "dataen" og sjekke skips-/ konsesjonsopplysninger dersom det ikke er av ren nysgjerrighet.

Det er feil. Om du kaller opp kystradioen for å spørre om været så er dette en betalingstjeneste (dagens takst er kr 30,-). Den eneste gratistrafikken hvor du ikke vil bli spurt om kallesignal som jeg kan komme på i farta er når du kaller dem opp for å sjekke lesbarheten av signalet ditt.

Og ikke minst fordi man da også er registerert med MMSI-nummer den dagen man plutselig har bruk

for den røde "DISTRESS"-knappen.

Forståelsen får du ved å lære det som kreves for å ta sertifikat for å lov til å betjene utstyret, og for det begrensede sertifikatet for fritidsbruk er det snakk om minimumskrav hvor det ikke er nødvendig med ytterligere argunmentasjon for nytetverdien. Det er heller ikke noen frivillighet med hensyn til konsesjon.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Det er feil. Om du kaller opp kystradioen for å spørre om været så er dette en betalingstjeneste (dagens takst er kr 30,-).

........ Det er heller ikke noen frivillighet med hensyn til konsesjon.

Mmhhhh... da har de vært greie mot meg.

Jeg har mer enn en gang spurt etter bølgehøyden "utafor" uten å bli avkrevd en krone for dette.

Du har helt rett med hensyn til "ikke noen frivillighet med hensyn til konsesjon".

Samtidig er det en kjensgjerning at flere og flere kjøper eller overtar VHF uten å

inneha hverken sertifisering eller konsesjon.

Maritim VHF er som tidligere nevnt ikke ulovlig å kjøpe,

men det kreves sertifikat samt gyldig konsesjon for å bruke den (gyldig=betalt konsesjonsavgift).

Jeg kjenner (og sikkert også du) båteiere som har sertifikat (kurs),

men som har kuttet konsesjonen pga. "avlatet" som Suzuki kaller det.

Å betale en årlig avgift har nok de fleste forståelse for,

men mange "hopper av" pga konsesjonsavgiftens størrelse.

Hvor langt ned skal vi trekke dette, da Suzuki?

Hvor begynner tullet som du henviser til over?

Ikke så veldig langt. Påenget var at påstanden din, som er gjengitt under, var dekningsløs.

Utbytte og forståelsen av det å bruke VHF-tjenestene mangedobles hvis man har konsesjon

Utbytte ? Håpløse værtjenester ? Bli satt over til telefonnettet ? Lokalkjente operatører ( lokalisert to-tre steder i landet ? )

Åja - DSC. Det nye sikkerhetsmantraet. DSC - Så enkelt at selv et barn forstår det.

Har du flass; trykk DSC. Har du grunnstøtt; trykk DSC. Har du brann, trykk DSC. Står VHF en på ? Trykk DSC, så slår den seg på. Har du tomme dieseltanker, eller fulle dieselfilter; trykk DSC. Uteblir vinden; trykk DSC..

DSC - mot enhver påregnelig fare på sjøen.

DSC - nå også mot regnvær

DSC - den enkleste veien til sikkerhet på sjøen.

DSC - sikkerhet i en liten eske.

DSC- cause I`m worth it :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Hej At-le!

det finns ett alternativ för er döve......AIS-transponder!

med AIS-klasse A kan man sende korte textmeldinger/email "typ SMS"

om denna funktionen finnes i AIS-klasse B (fritidsversjonen) det vet jag ikke!

Hei.

Det tar lang tid å skrive SMS feks brann eller grunn vann inn. Synes det er best DSC trykk knap send bare noen sekunder enn skrive mobil SMS ca 3-5 minutter lang tid stor riskio.

At-le :nono:

Jo men sp du ikke om en "DSC-funksjon" utan själva VHF-en?

er det bare en 'nöd-knapp' du er ute efter? i såfall har du ju Epirber !

trodde att du ville kunna sende enkle meldinger til dine kompisar!

Ja så klar det feks ulykke kun bare DSC nødvendig.. Men vi døve har ikke problem send hverandre SMS.

At-le :smiley:

Kan jeg kjøpe

Jepp !

(og bruke) en VHF uten kurs?

Egentlig ikke. Men i nøden er " alt " tillatt. Tilogmed å bruke en VHF du ikke har betalt avlat ( konsesjon ) til Telenor for :smiley:

Dvs: Får jeg konsesjon hos Telenor Maritim uten kurs?

Definitivt ikke. Ikke får du sertifikat bare du tar et kurs heller. Du må faktisk bestå en eksamen. Som ikke er så veldig vanskelig,men det du må iallefall bestå den. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

det er sant, men sms'n funker bare så länge era telefoner har kontakt med en gsm-stasjon i land

er det bare en nöd-funksjon du leter efter så er ju en enkel manuell Epirb like billig som en VHF

i Epirben finns ju MMSI-numret inprogrammerat så sender du ett sådant larm kommer dom oxo få opp all

data om din båt.......

men jag skulle hellre råda dig till en VHF-DSC för då hör alla båter i närheten larmet direkt....

(går betydligt fortare o få hjälp en via Epirb/satellit!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

det er sant, men sms'n funker bare så länge era telefoner har kontakt med en gsm-stasjon i land

er det bare en nöd-funksjon du leter efter så er ju en enkel manuell Epirb like billig som en VHF

i Epirben finns ju MMSI-numret inprogrammerat så sender du ett sådant larm kommer dom oxo få opp all

data om din båt.......

men jag skulle hellre råda dig till en VHF-DSC för då hör alla båter i närheten larmet direkt....

(går betydligt fortare o få hjälp en via Epirb/satellit!)

Ja enig med deg Epirb er bra, men det er best Vhf M/dsc mer trygg. :yesnod:

At-le

Jeg solgte min gamle Sailor til fordel for en Navman 7200 Vhf DSC.

Her har jeg innprogrammert mine båtvenner. Velger bare den jeg vil kalle opp på kompislisten. Velger kanal og trykker på knappen. Hos komisen piper det og apparatet hans går automatisk til den kanalen jeg har valgt ut. Slipper å gå på 16 og forstyrre andre med anrop. Genialt!

Er MEGET forøyd med min Navman 7200 Vhf DSC.

Lykke til med valget.

Inge

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

DSC - mot enhver påregnelig fare på sjøen.

DSC - nå også mot regnvær

DSC - den enkleste veien til sikkerhet på sjøen.

DSC - sikkerhet i en liten eske.

Suzuki

Teksten uteble som følge av oppdatering av forumet. Skulle være:

He, he. Spiss i kantene som vanlig.

Jeg er nå av den kategori som verdsetter dsc som det sikkerhetsmoment dette innebærer,

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Jeg kjenner (og sikkert også du) båteiere som har sertifikat (kurs), men som har kuttet konsesjonen pga. "avlatet" som Suzuki kaller det.

Hmmmmm... :confused: Nei, jeg kan ikke huske at noen av de jeg kjenner har fortalt meg at de ikke har konsesjon.

Det har vært en rekke kostbare forslag til at-le om tekstbaserte løsninger, men AIS type A er vel det dyreste. Om du trenger å sende tekstmeldinger utenfor dekningsområdet til GSM eller ICE er det nok billigst å bruke en enkel satellittelefon, f.eks. fra Thuraya.

VHF med DSC gir litt mer enn en ren nødknapp, for ved hjelp av meny kan man velge riktig type nødmelding dersom det er tid til slikt. En VHF med lokalisering av vennebåter kan også være kjekt å ha for både døve og dem som ikke er døve. :wink:

Et tastetrykk og vhf`en sender ut din identitet, faren du befinner deg i samt nøyaktig posisjon (så frem du har koblet radioen til GPS via nmea/seatalk etc). KUN ET LITE TASTETRYKK. I en stresset situasjon kan dette være veldig bra Lasse. veldig bra....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...