Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC

erund

Recommended Posts

Et tastetrykk og vhf`en sender ut din identitet, faren du befinner deg i samt nøyaktig posisjon (så frem du har koblet radioen til GPS via nmea/seatalk etc). KUN ET LITE TASTETRYKK. I en stresset situasjon kan dette være veldig bra Lasse. veldig bra....

Jo da, jeg er klar over det Mathilde, men min motivasjon for å hive ut et vel fungerende system bare for å få denne nødknappen er ikke høy nok. :wink: Den dagen den gamle grønne skranter eller lyttingen på K16 forsvinner er situasjonen en annen.

Er heller ikke så begistret for at man må ha en GPS tilkoblet for at dette systemet skal fungere skikkelig. Det er mye "leamikk" som skal være på plass før nødknappen virker som den skal. Har vurdert dette flere ganger, men kommer hver gang til samme konklusjon. GPS'en blir heller ikke brukt like mye som før, så jeg kan godt se for meg at det kan oppstå en plutselig nødsituasjon mens GPS'en fortsatt ligger i skapet.

Hvis jeg først skulle oppgradere meg på dette området ville jeg heller brukt pengene på en nødpeilesender.

:sailing:

Vet ikke akkurat hvor langt du kommer med en håndholdt men jeg vet at mange velger å ha bare en sånn som hovedstasjon. Og det er etterhvert blitt lovlig også. Hvis valget sto mellom håndholdt og stasjonær ville jeg nok valgt en stasjonær. Står valget mellom håndholdt og ingenting ville jeg gått for en håndholdt. De er bedre enn mange tror, sikkert noen her som kan si noe om rekkevidden....

Man har vel forsjellige behov ...

Jeg har ikke sett noe behov for DSC så lenge det er lytting på K16.

Jo - absolutt har du behov for DSC uansett om du er døv eller hørende. Viktigste er at du eller kona di, eller barna dine kan bare trykke på distress knappen som vil sende umiddelbar hjelp med posisjonssted (GPS må være tilkoblet da). Enda spesielt hvis du er veldig syk eller slått deg besvimt :drink:

Idealt å ha DSC :cheers:

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Jo - absolutt har du behov for DSC uansett om du er døv eller hørende. Viktigste er at du eller kona di, eller barna dine kan bare trykke på distress knappen som vil sende umiddelbar hjelp med posisjonssted (GPS må være tilkoblet da). Enda spesielt hvis du er veldig syk eller slått deg besvimt :drink:

Idealt å ha DSC :cheers:

JA ENIG :yesnod:

At-le

Jeg har ikke sett noe behov for DSC så lenge det er lytting på K16.

Å kalle opp andre båter med DSC er veldig greit da, og er jeg i land en snartur ser jeg faktisk hvem som har forsøkt å kalle meg opp mens jeg var opptatt med andre ting. DSC omfatter også en del andre kjekke funksjoner, men det krever selvsagt at du setter deg inn i litt mer enn pensum for det begrensede VHF-sertifikatet.

Er heller ikke så begistret for at man må ha en GPS tilkoblet for at dette systemet skal fungere skikkelig.

Det behøver den heller ikke. Om GPSen svikter vil DSCen beholde siste posisjon og tidspunkt for denne. Du kan også legge inn posisjon manuelt. Mottager av nødmelding vil se at posisjonen ikke er ferskvare og må forholde seg til dette i et søk. Verre er det ikke.

Sendes nødmelding ved å trykke på den røde knappen er meldingen generell. Har du tid kan du gå inn i menyen og velge hvilken spesifikk melding du vil sende, men dette betyr litt mer tasting og tidsbruk. Da kan du spesifisere om det er brann, lekkasje, grunnstøting, kollisjon, MOB, pirater eller hva nå enn du finner på listen over nødmeldingskategorier. Regn ikke med at folk uten god opplæring får til dette, men for mennesker med panikk holder det lenge å trykke på den rde knappen til nødmelding er sendt. (Det er ikke et lite trykk, for utstyret er laget for å unngå at nødmelding sendes ved et uhell.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Takker for foruftige svar innimellom her...

Vi har da sporet av svært lite i denne tråden her :yesnod: I morgen sender jeg inn endrings melding for VHF. Er litt spent på om Telenor bare skriver ut et nytt sertifikat eller om installasjonen må kontrolleres. Eneste forandringen som er gjort er at Furonen har gitt plass til Navman 7100 så det burde være greit nok. Tilkobling til GPS og innprogrammering av MMSI nummer gjorde jeg selv.

Krever Telenor kontroll så er ikke det noe problem. Må bort med båten til Sandvik for å bytte en pluggen fra kabelen til antenna uansett men det er jo alltid mest behagelig å slippe en Snusmumrikk med måleutstyr. Får litt sånn tannlege følelse da jeg.

Jeg veit ikke helt.

Skal jeg ha tak i noen, så ringer jeg dem. Og skal noen ha tak i meg, så ringer de til meg.

For all del. Jeg har VHF. Ett fastmontert apparat og to håndapparat. Men den fastmonterte blir brukt en gang i året. Jeg kaller opp Tjøme for radiosjekk. Ellers så går det på et av håndapparatene som alltid sitter fast på vesten når jeg seiler.

Jeg synes det blir noe drøyt å finne fram MMSI nummeret til "Bohus" for å spørre ham om jeg skal flytte meg mer. Et kjapt oppkall på 16 duger.

Men jeg ser jo ikke bort fra at Shipmate'en tar kvelden en dag. Og da blir det kanskje DSC. Men ikke før.

Kan jeg kjøpe en VHF uten kurs?

Dvs: Får jeg konsesjon hos Telenor Maritim uten kurs?

Du trenger ikke noe kurs i det hele tatt. Det du trenger er en bestått eksamen. Du trenger ingenting for å kjøpe VHF, men skal du bruke den (få konsesjon) må du ha "Begrenset radiotelefonisertifikat" (eller noe sånt) Det får du når du har bestått eksamen, med eller uten kurs i forkant.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Monterte nettopp en billig VHF med DCS ... en billig Cobra til rundt NOK 1000. Litt dårlig lyd i originalhøytaleren, men det fikste vi lett med en eksternhøytaler. OK mottak, og sender signaler ihht kystvakten er like god, hvis ikke bedre en min eldre Shipmate som også er ombord...

New_VHF_small.JPG

Verdien av DCS gidder jeg ikke å diskutere da det ikke var utganskpunktet for denne tråden..., men nå har vi to fastmonterte *VHF ombord ... en med og en uten DCS.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

DSC er en del av sikkerheten ja. Det er nødpeilesender også, og radar, brannteppe, drivanker, slokkeanlegg i motorrom, redningsflåte osv osv også. Selvfølgelig må alt dette være ombord.

Båt, det er fali' det!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Og hvordan vil digitalt selektivt oppkall bedre min sikkerhet?

Mulligan da...nå er du vanskelig. Klart DSC øker sikkerheten om bord. Les det som fremgår av tråden her, bl.a.

Det som er interessant er at slike VHF-radioer nå kan anskaffes for en meget rimelig penge. Som Drivemaster nettopp skisserer. Dette gjør VHFen til det billigste og beste sikkerhetsutsyret ombord. Så kan man kanskje droppe noen av punktene til Lars_Herman?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Tror at man refererer til at en moderne DCS VHF kommer med en dedikert sender og mottakerkanal for nødsignaler. Noe som gjør at en kan motta nødsignaler med posisjon, og har muligheten for å sende et nødsignal ved ett tastetrykk. Hvis en i tillegg har denne VHF koplet opp til GPS, så vil en ha muligheter til å sende nødsignaler med ganske nøyaktig posisjon .... hvilket fjerner order "Search" fra kystvakten's "Search & Rescue", hvilket gjør jobben deres lettere og som tilsier at du får hjelpen fortere.

Uansett, så bør jo en DCS nødsending følges opp med en standard Mayday sending (hvis tiden tillater)...

VHFen må jo få inn posisjonen fra et eller annet sted. Har du GPS og kobler denne sammen med VHFen, mottas posisjonen automatisk. I motsatt fall legger du inn posisjonen i VHFen manuelt.

Så svaret på Espen Cs spørsmål blir: Jo da, DSCen virker. Men dog litt mer tungvint.

Har jeg forstått det rett at vist man kjøper en DCS VHF så virker ikke nød knappen vist man ikke i tillegg har en gps tilkoblet :confused:

joda, nødknappen virker og hvis MMSI nummeret er lagt inn, så vet man hvilken båt som har sent nødsignalet. Den eneste forskjellen er at når den er koplet opp til en GPS så vet en også hvor båten er...

Det Mulligan og Divemaster viser til, er at dsc (= Digital Selective Call) i utgangspunktet kun er et digitalt oppkallingssystem.

Flere beskriver dette tidligere i tråden, blant annet muligheten til å anrope "kompisbåter" digitalt på selvvalgt kanal, osv.

Dette er i seg selv ingen sikkerhet, men absolutt "kjekt å ha" for dem som har vennekrets som har satset på dsc og som ønsker å benytte digitalt anrop p kanal 70 istedet for å forstyrre kanal 16.

"Distress"-funksjonen (digitalt nødanrop) er en funksjon du får med på kjøpet dersom du kjøper VHF med dsc.

Denne benytter det digitale systemet for å sende et forhåndsprogrammert nødanrop som kan tilknyttes gps-posisjon, nødårsak og informasjon om fartøyet.

Dsc er altså ikke det samme som "den røde knappen", men teknologien som gjør "den røde knappen" mulig.

Som Divemaster peker på, får uttrykket "Search & Rescue" ny mening med dette.

Dersom jeg f.eks. i min båt mottar et digitalt nødanrop via vhf`en, vil posisjonen automatisk overføres til plotteren

som igjen kopler over til en "nødmodus" og vil vise nøyaktig på kartet hvor havaristen befinner seg.

Et trykk på autopiloten vil igjen automatisk endre båtens kurs og gå korteste vei direkte til havaristen.

Alle yrkes- og nyttefartøy har i dag dette utstyret, og det betyr at du i en nødsituasjon vil kunne få hjelp veldig raskt fordi ingen behøver å lete etter deg.

Det er forøvrig mye utfyllende informasjon i denne tråden som forklarer det meste rundt dsc og hvordan dette virker!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Er det da mulig å plugge inn en helt vanlig gps mottager slik som den jeg f.eks bruker til min pc kartplotter?

Ja,min foreløbig sertifikatløse Navman er koblet til en Garmin 128. Funket som et skudd etter litt problemer med oppkobling som selvsagt ble løst av de kloke hoder på dette forum.

Er det da mulig å plugge inn en helt vanlig gps mottager slik som den jeg f.eks bruker til min pc kartplotter?

Det kan du sannsynligvis. Sjekk om din GPS sender nmea signaler. Har VHFen din DSC mottar den ganske sikkert nmea, seatalk el.l. Sjekk opp i brukerveildningene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...