Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC

erund

Recommended Posts

Er man innenfor rekkevidde av to eller flere av kysradiostasjonens sendere, så ser de hvor du er. Uten DSC eller GPS.

Vet ikke hva du viser til. Er det kanskje peiling du tenker på her. Greit nok... Men hvorfor ikke en DSC enhet til 1000 kroner da Mulligan. Hvorfor er du SÅ stridig i dag :discuss:

Er man innenfor rekkevidde av to eller flere av kysradiostasjonens sendere, så ser de hvor du er. Uten DSC eller GPS.

Ja en kan regne dette ut .... "hvis" ... men alle båter som har DSC og som ikke kan gjøre dette, vil motta en DSC nødmelding (muligens med posisjon) ... og de er vel ofte nærmere enn kyststasjonen, og kan muligens assistere fartøyet som sender ut nødsignal. En argumenterer ikke hva en "kan" med tradisjonell VHF, men hvilke fordeler en DSC sender kan gi.... og DCS er ikke noe man "må" ha, men hvis en skal kjøpe VHF i dag, så vil man velge en DSC for de tilleggsfunksjonene som gis.

Personlig så har jeg lite behov for å kalle opp "kameraten" min, men en DSC VHF gir min kone og datter en ekstra trygghet med en forenklet prosedyre for å sende ut nødsignal, hvis uhellet først skulle være ute...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

DSC er endel av sikkerheten ombord i båt, mann slurver ikke med sikkerheten når man skal på sjøen uansett behov eller ikke. :nono:

Alle stasjonære VHF'er som selges i dag har DSC, og det skulle bare mange.

Spørsmålet er om DSC i dag er så viktig at man skal ta seg bryet og kostnaden med å bytte VHF

når man har en som fungerer bra fra før av.

Jeg mener Nei.

Vet ikke hva du viser til. Er det kanskje peiling du tenker på her. Greit nok... Men hvorfor ikke en DSC enhet til 1000 kroner da Mulligan. Hvorfor er du SÅ stridig i dag :discuss:

Er alldeles ikke amper eller stridig. Bare nekter å gå ned på kne vendt mot DSC-Mekka.

La oss studere et eksempel.

Skrrk.jpg

Mulligan ligger og sløver og seiler ved det røde krysset. Så oppdager han til sin forskrekkelse at det er kraftig røykutvikling med påfølgende brann som har oppstått i batterirommet. Denne brannen får ikke Mulligan bukt med.

Hva ville være best investering?

- VHF med DSC.

- EPIRB.

- Mini-C.

Spørsmålet er om DSC i dag er så viktig at man skal ta seg bryet og kostnaden med å bytte VHF

Jeg mener Nei.

Der er jeg helt enig med deg, Lasse.

Mange innehar "tradisjonelle" VHF`er av en teknisk kvalitet som langt overgår mange av de

billigste VHF`ene som idag selges med dsc. Jeg tenker da f.eks. tilbake med tårer i øynene på min

bunnsolide Sailor som jeg var idiot nok til å selge med en tidligere båt jeg hadde.

Imidlertid tror jeg at "Distress-knappen" absolutt er en sikkerhetsfaktor i båter med barn og hvor

kona ombord ikke ønsker grave seg ned i det tekniske.

For 3-4 (?) år siden var det nettopp en tragisk drukningsulykke fra en svensk seilbåt utenfor Kristiansand hvor mannen falt over bord og kona ikke visste hvordan VHF`en skulle brukes.

Det mest tragiske var at Danmarksfergen til Hirtshals hadde passert ikke langt unna mens dramaet utspant seg.

Tilslutt fikk hun ringt kjente i Sverige, som kontaktet svensk kystvakt, som kontaktet norsk, osv, men da var det for sent.

Dette er kun et eksempel på at "den røde" kan være kjekk for dem ombord som ikke kan eller ønsker å kunne VHF.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg mener Nei.

Er alldeles ikke amper eller stridig. Bare nekter å gå ned på kne vendt mot DSC-Mekka.

La oss studere et eksempel.

Mulligan ligger og sløver og seiler ved det røde krysset. Så oppdager han til sin forskrekkelse at det er kraftig røykutvikling med påfølgende brann som har oppstått i batterirommet. Denne brannen får ikke Mulligan bukt med.

Hva ville være best investering?

- VHF med DSC.

- EPIRB.

- Mini-C.

VHF med eller utan DSC................ helt klart.....

i det området hade du haft hjelp under en time.....

så branden må du nog klare av själv !

har man en fungerande VHF ombord o ferieseglar 3 månader om året mest utmed kyster så funger en gammal hederlig VHF fortsatt !

jag hade ikke bytt bare för själva DSC-funksjonen.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

DSC er en del av sikkerheten ja. Det er nødpeilesender også, og radar, brannteppe, drivanker, slokkeanlegg i motorrom, redningsflåte osv osv også. Selvfølgelig må alt dette være ombord.

"Alminnelig sjømanskikk" er å ha blandt annet med seg nødvendig sikkretsutstyr om du har tenkte til å ferdes på sjø JA. Det er oxo et krav. "Alminnelig sjømannskikk" kan man diskutere videre i denne tråden.

Så vil jeg spørre i denne tråden om man får tak i VHF i handel i dag med DSC uten "distressknapp" i vår moderne tid som i dag????

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Ved enhver nødsituasjon så sender en nødsignal først, og deretter handler man.

MOB ..

1) Stopp og send nødsignal

2) Søk og etter suksess, "stand down"

Brann

1) Send nødsignal,

2) Forsøk å slukke

3) Forlat fartøyet ...

Shit happens quick....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

"Alminnelig sjømanskikk" er å ha blandt annet med seg nødvendig sikkretsutstyr om du har tenkte til å ferdes på sjø JA. Det er oxo et krav.

Hvor i denne loven står det at du må ha en VHF med DSC?

"Alminnelig sjømannskikk" kan man diskutere videre i denne tråden.

Helt enig, hvorfor prater du om det her da? :confused:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Går klart og tydelig fram at brannen i batterirommet (aktuellt eksempel, har hatt branntilløp der. Ødelagt hovedbryter) får ikke Mulligan bukt med. All tre brannapparater brukt opp. Ingen strøm i båten.

reservvhf'en /handhållna m eller uten reservantenn.......

S/Y Gunga Din

Jeg mener Nei.

Har du allerede en VHF er vi jo enige, jeg så for meg tråden og man skulle ha seg en ny-rimelig VHF m DSC. Så lenge man har en VHF er sikkerheten ivaretatt, men skal man gå til innkjøp av en VHF er budskapet VHFm/ DCS og distressknapp.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
reservvhf'en /handhållna m eller uten reservantenn.......

35 mil til land på hver side.

Ingen fartøy innenfor den sterkt begrensede rekkevidden til håndapparatet.

Hvem tør å si "sende opp røyksignaler"?

Eller kanskje en EPIRB skulle stå foran en VHF med DSC på ønskelista?

Det er interessant å se hvordan og hvor forskjellig folket her oppfatter DSC på VHF, for meg er dette meget enkelt. For meg er dette en ekstra sikkerhet ombord, jeg føler meg tryggere i og med at jeg da vet at de andre som er omdord er i stand til kontakte omverden om noe skulle hende med meg som skipper.

Jeg synes det blir søkt og tilnærmet patetisk å sette annet sikkerhets utstyr opp mor hverandre her, samt komme med spesifikke sære eksempler for å bevise at en har "rett" når man sier at DSC ikke øker sikkerheten på sjøen.

Jeg respekterer selvsagt at enkelte her på forumet ikke ser nytteverdien som DSC og ikke minst Distress funksjonenen som er del ev DSC. For meg personlig så er det utelukket å kjøpe noe annet enn en VHF med DSC og Distress funksjon som hovedapparat i båten. Denne vil selvsagt være koblet til gps, selvsagt begge veier(nmea inn og ut) slik at om andre er i nød så kommer posisjonen opp på min plotter, og jag kan bistå så godt jeg kan på en enkel måte. Jeg har ikke penn og papir foran med til enhver tid, slik at jeg kan notere posisjon til annet skip for deretter å vurdere min mulighet til bistand.

For meg handler dette om sikkerhet, og sikkerhetsutstyr kan jeg ikke for mye av.... Sannsynligheten for at jeg får bruk for det er liten, men konsekvensen ved bruk, om jeg ikke har det er for stor til at jeg er villig til å ta risikoen. Enkel og grei risikovurderign som jeg jeg regner mad alle som ferdes på sjøen har gjort utført... Akseptkriteriene for hvor stor risiko en er villig til å varierer for de fleste. Noen tar risikoen mens andre ikke, enkelt og greit :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For meg handler dette om sikkerhet, og sikkerhetsutstyr kan jeg ikke for mye av.... :yesnod:

Ganske så enig.

En annen ting er at sikkerheten ikke først og fremst handler om "meg",

men de jeg har med meg;

Barna, kona, gjester, barnas unge venner som er med helgetur, osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...