Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC

erund

Recommended Posts

Se det, se det.......løp og kjøp Mulligan :wink:

Nuh. Skal på de kanter i Mai, så da får vi se.

En ting man skal ta litt inn over seg, er at når den tiden kommer at man virkelig føler at man må utløse en slik distress, så er sjansen for at batteriene står under vann eller er omspent av flammer absolutt til stede, selv om noen kaller det søkt.

Og svært få av oss har nødbatterier.

Man skal være forsiktig med falsk sikkerhet.

Men jeg ser jo uten videre at DSC er kjekt å ha.

Er ikke uenig i det du skriver Mulligan, selvsagt er det mulig at VHF'en ikke funker når man trenger den fordi strømforsyningen ikke er tilgjengelig. Men etter min noget enkel mening så handler dette om antaller sikkerhetsbarrierer eller sikkerhets utstyr en har. I helt gitte tilfeller så kan selvsagt alle barrierer svikte samtidig, men det er ytterst sjelden. Om det skjer så blir jo konsekvensen stor....

Jeg mener forsatt det er søkt og patetisk å forsøke å bortforklare den ekstra sikkerheten som en VHF med DSC og Distress funksjon har kontra en VHF uten dette. Det er desverre ingen av dere som klarer å overbvise meg om Dristress funkjsonen på en VHF ikke er en ekstra sikkerhet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan vi debattere og la personkarakteristikker ligge?

Hva mener du med dette?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det har ingen hensikt å diskutere med sydvesten, Mulligan. Han har alltid rett.

Dette er en drøy påstand Lasse, som desverre ikke har rot i virkeligheten.

Det har ingen hensikt å diskutere med sydvesten, Mulligan. Han har alltid rett.

Ny form for moderering?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ny form for moderering?

Det er det er ja, skjønte ikke det jeg da.... Men jeg skal ta det til etterretning i allefall :wink:

Jeg synes det blir søkt og tilnærmet patetisk å sette annet sikkerhets utstyr opp mor hverandre her, samt komme med spesifikke sære eksempler for å bevise at en har "rett" når man sier at DSC ikke øker sikkerheten på sjøen.

Du har jo konkludert her Sydvesten?

Derfor mener jeg at det har liten hensikt å diskture dette med deg.

Hei.

Jeg var hos Seatronic idag om VHFm/DSC. Har spurte dem om DSC uten VHF, de sa det blir dyrere alene DSC enn VHF m/DSC. Men de vet ikke hvor mye koster. De anbefaler meg EPIRB og tilbud meg ca kr 4000 kr. Den passer døve/dårlig hørsel meget bra.

VHF m/DSC er billig. De sa det er meget bra M-TECH MT-500 DSC. Billig kr 2290. Den kan også ATIS tilkobles GPS kan posisjon vises på andre fartøy med kartplotter som støtter for DSC. Hva er best EPIRB eller VHF m/DSC for jeg er døv.? :rolleyes::confused: Hva synes dere om det? :confused:

At-le

Hva er var sikkerheten for 30 år siden og hva er sikkerheten idag. Det er denne tråden er kommet til. I dag har vi DCS og distress på vhfen. noe som var utenkelig for 30 år siden. Det er jo lov og være litt kritisk til løsninger som var helt kurrante for 30 årsiden kontra dem vi har i 2007. Man gikk fra pr-radioe til vhf i sin tid, i dag går vi lengre med teknologien. Her dette mange utpå- men en tur på båtmesse vil man bli oppdatert i dann og vann. Mye av teknologien for 30 år siden er ikke kompertibel med dagens systemer, slik er det med en verden som går på fram.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
...Hva er best EPIRB eller VHF m/DSC for jeg er døv.? :rolleyes::confused: Hva synes dere om det? :confused:

At-le

Hvis du bruker DSC knappen på en VHF, vil du jo nødvendigvis bli kalt opp. Muligens du kan registrere deg når du tar VHF sertifikat som "Døv" og at det kommer frem for redningsmannskaper når de bruker "Emergency Contact" utfra denne siden: ITU ship search

Eller så er et alternativ det nye VHF data: Telenor Maritim VHF Data hvor du kan kommunisere pr. epost over VHF.

Men selvfølgelig så er også EPIRB en grei sikkerhet, du trenger ikke toveis kommunikasjon med denn

Hvis du bruker DSC knappen på en VHF, vil du jo nødvendigvis bli kalt opp. Muligens du kan registrere deg når du tar VHF sertifikat som "Døv" og at det kommer frem for redningsmannskaper når de bruker "Emergency Contact" utfra denne siden: ITU ship search

Eller så er et alternativ det nye VHF data: Telenor Maritim VHF Data hvor du kan kommunisere pr. epost over VHF.

Men selvfølgelig så er også EPIRB en grei sikkerhet, du trenger ikke toveis kommunikasjon med denn

Hei.

Har lest noen av maritimradio og synes det er best VHF m/DSC. Den kan mange tillegg muligheter bedre enn EPIRB. :yesnod: Takk. :flag:

Vet ikke når vi går VHF-kurs snart.??Får se om vi har tid....

At-le

Han har alltid rett.

Du har jo konkludert her Sydvesten?

Derfor mener jeg at det har liten hensikt å diskture dette med deg.

Det er riktig som du sier at jeg har konkludert om min mening om DCS, men jeg har aldri påstått at jeg alltid har rett, og jeg tror nok heller ikke noen her kommer til lese det. Jeg uttrykker kun min mening i de saker jeg debatterer.

Men jeg skal legge meg flat for kritikken og er dermed motagelig for gode argumenter hvorfor jeg ikke bør velge DSC på min nye VHF til båten... Jeg regner med at kritikerene her argumenter i bøtter og spann på hvorfor en bør velge DCS.

Jeg syntes det virker lysere nå enn det virket i fjor sommer At-le. Har luftet problemet i båtutstyrs sjapper i Tyskland og Polen hvor jeg til dags dato har til gode å møte noen som skjønner problemet og kan foreslå alternativ. Kanskje Juneren på vegne av Døvebåt klubben kan få et tilbud fra Jotron som gjør at EPIRB blir mere konkuranse dyktig mot VHF ? Eller kan det være mulig å få noe støtte fra stat eller kommune (sånn som det er med døvetolk vet du).

Jeg syntes det virker lysere nå enn det virket i fjor sommer At-le. Har luftet problemet i båtutstyrs sjapper i Tyskland og Polen hvor jeg til dags dato har til gode å møte noen som skjønner problemet og kan foreslå alternativ. Kanskje Juneren på vegne av Døvebåt klubben kan få et tilbud fra Jotron som gjør at EPIRB blir mere konkuranse dyktig mot VHF ? Eller kan det være mulig å få noe støtte fra stat eller kommune (sånn som det er med døvetolk vet du).

Hei Thor.

Vet ikke om Junern er intresserter dette sak. Har ikke snakket ham sist sept. ifjor.

Skal prøve VHF kurs med døvetolk. Vet ikke når???

At-le

Det er riktig som du sier at jeg har konkludert om min mening om DCS, men jeg har aldri påstått at jeg alltid har rett, og jeg tror nok heller ikke noen her kommer til lese det. Jeg uttrykker kun min mening i de saker jeg debatterer.

Ber om unnskylding, Sydvesten.

Jeg tolket ditt innlegg annerledes, men har nå lest gjennom det en gang til.

:sailing: Lasse

Uff, ikke ødelegg denne VHF tråden også med disse gamle Sailor museums apparatene.

Disse blir for spesiellt interesserte.

Det finnes ørten andre tråder om disse gamle Sailor apparatene.

Bruk dem, ikke ødelegg denne også. Denne tråden handler om VHF med DSC.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...