Jump to content

God og rimelig VHF m/DSC


erund

Recommended Posts

Om båter kan få slagside av VHF-utstyr vet jeg ikke, men det er synd at denne tråden blir skakkjørt. Det er vel rimelig langt mellom dem som mener at DSC er så nyttig at du bør skifte ut en eksisterende og velfungerende VHF for å få en ny med DSC. Tråden startet med et spørsmål fra en som ønsker å kjøpe VHF, og som har litt andre prioriteringer enn de fleste andre på båtplassen fordi han er døv. Det er nokså utrolig at dette spørsmålet ender opp med småkrangling og personlige utfall, avslutningsvis krydret med bilder av en flott gammel VHF som jeg vil tro er helt uegnet for en døv bruker.

 

En EPIRB kan være et godt alternativ til VHF, men har ikke mulighet til f.eks. å sende tekstmeldinger som du kan gjøre med en satellittelefon. I enkelte trange fjorder med høye fjell er ikke EPIRBen så veldg effektiv, selv om den har bedre dekning enn en satellittelefon. Dersom jeg hadde hatt en velfungerende og vakker gammel Sailor ville jeg helt klart køpt en EPIRB i stedet for å bytte ut VHFen, men jeg tar det ikke så ille opp om andre er uenige.

Link to post

Nå sporet du litt av du også Sjøtummel :lol: Det er jo et paradoks at døve båtfolk har dette problemet. Men antagelig så er det ikke nok døve båtbrukere slik at det lønner seg å lage en helt enkel boks som sender posisjon og kallesignal til kystradiostasjonen ? Og da er det vel stort sett bare EBIRP som står igjen ?

Men den er jo veldig dyr og så spørs det om den er hensiktsmessig ? En gang i tiden hadde vi et medlem som var ansatt hos Jotron og det hadde vært veldig interessant å høre hvilke synspunkt Jotron har på et sånt problem som flere av medlemmene her på forumet har. Tror jeg tipser dem om denne tråden i morgen tidlig.

Link to post

det ser ut som AIS-class B grejjer o sende nödmelding.........

 

http://emmel.alfahosting.org/english/transponder_b_cs_en.htm

 

vet ikke om det er krav til VHF-sert för o ha en AIS-transponder ombord.

 

en class B ligger i dag runt 6-7' kr o kommer sikkert att gå ned mer inom kort !

 

 

er ikke sikker, men jag har för mig att AIS-transponders sender med redusert VHF-effekt vilket isåfall

skulle göra att signalen ikke når like langt som en VHF-DSC signal.........

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 3 uker senere...
vet ikke om det er krav til VHF-sert för o ha en AIS-transponder ombord.

 

en class B ligger i dag runt 6-7' kr o kommer sikkert att gå ned mer inom kort !

er ikke sikker, men jag har för mig att AIS-transponders sender med redusert VHF-effekt vilket isåfall

skulle göra att signalen ikke når like langt som en VHF-DSC signal.........

I Norge må man ha VHF konsesjon for å ha AIS ombord.

Og for å ha VHF konsesjon må man ha VHF sertifikat.

 

Ja det stemmer at AIS class B kjører med lavere effekt enn VHF eller AIS class A.

I manualen til min CSB200 står det at max effekt er 3 watt.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
. Og kjenner noen til om den kan koples opp mot min Navmann 5500 plotter for å kunne bruke muligheten for å få opp posisjoner/navn på oppkall?

Kjenner ikke Navman plotteren. Men regner med at du har et nmea-signal tilgjengelig et eller annet sted. Og da skal du kunne koble disse sammen. M-tech'en kan ta imot nmea ihvertfall. Det har jeg koblet opp selv en gang. Og det virket t.o.m. :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...