Jump to content

Gardiner og festeskinner


Trude III

Recommended Posts

:confused:

Hei,

 

Det skal bli nye gardiner til båten i vinter (etter flere utsettelser!) og i den forbindelse tenker jeg å lage en gardin til luka i dekket. Her slipper det inn mye lys. Det jeg bl.a. trenger er noen skinner som er egnet til formålet. Ikke sånne man benytter i huset da jeg synes de er for store.

 

Er det noen som kan tipse meg (oss) om hvem som selger dette? Bor selv i Oslo. Om noen har tips rundt valg av gardinstoff er det også fint. Jeg ønsker å benytte noe som er ganske lystett men det må jo være litt pent å se på også!

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites


Harald L: :confused:

 

Det jeg bl.a. trenger er noen skinner som er egnet til formålet. Ikke sånne man benytter i huset da jeg synes de er for store.


 

Dette tror jeg du får hos Swang, CC Vest, Lilleaker.

 


Om noen har tips rundt valg av gardinstoff er det også fint. Jeg ønsker å benytte noe som er ganske lystett men det må jo være litt pent å se på også!


Du kan velge hva du vil om du syr dem dobbelt, og syr inn sort stoff i mellom (tre lag).  Endel jobb, men det blir skikkelig fint.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Harald L: ...Det skal bli nye gardiner til båten i vinter. ...Det jeg bl.a. trenger er noen skinner som er egnet til formålet. ...Om noen har tips rundt valg av gardinstoff er det også fint.

 

Hei!

 

Vi driver også og sysler med nye gardiner og puter i kabinen. Har lett høyt og lavt etter stoff. Har endelig funnet noe som kan egne seg til putene. Men for noen priser da gitt! Uten å ha drevet noe særlig med disse syslene før, mente jeg at en pris på 70 - 80,- pr. meter stoff ville være dyrt. Hvor feil kan man ta? Selv på tilbud ligger meterprisen på møbelstoff godt over 200,-...

 

Men vi sliter med å finne gardinstoff som passer i en båt. Det skal være forholdsvis tett slik at det hindrer innsyn, så skal det passe med blåfargen vi har funnet til putene, og så hadde det vært morro med noe med maritimt mønster. Maritimt mønster er nå skippet for, om mulig, å få mer og velge mellom, men vi har ikke funnet noe ennå. Batdillerinnen sier utvalget er dårlig fordi det ikke er rette årstiden. Men det er da om vinteren man fikser båten, ikke midt i sesongen?

 

Jeg tenkte på dette med gardinstenger: Det går ikke ann å bruke noe i retning av slike "vaiere" da? Vet ikke hva det heter, men de er mye brukt i de tilfellene man ikke bruker innvendige stenger, eller utvendige klyper. Ikke sikkert man finner gardinvaiere i riktig lengde, men her kan jo mye annet brukes for å fylle samme funksjon. Kanskje kombinere dette med noe pent i f.eks. messing som innfesting i hver ende. En slik vaier løsning vil også bygge mindre, slik at sjansen for at man kjører næpa o.l. oppi er mindre enn hvis man har stenger m/tilhørende innfestning. Men du har kanskje takhøyde i rikelig monn slik at dette ikke er noe problem?

 

Men hvis du vil gå for løsningen med stenger, kanskje det kan lønne seg med en telefon til noen båtprodusenter? En båtbygger bruker vel slike stenger stadig vekk og vet hvor de skaffer det fra? Eller kanskje noe slik finnes i tilbehørskataloger for campingvogner/campingbiler?

Link to post
Share on other sites

Det finnes små, nette aluminiumsprofiler hvor bittesmå "holdere" av nylon/plast glir inne i et spor. Slike kan man få i lengder som man kan kappe til. Disse behøver ikke stikke særlig ut fra underlaget de er festet til.

 

Ville ha forhørt meg i forretninger som selger "tilbehør" til gardiner.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Kvalitets møbelstoff ligger ofte rundt 4-500 kr. mtr.

Fikk laget nye puter i forkabinen sist vinter, Vurderte å kjøpe inn matriell og sy disse selv. Prisforskjellen på ferdige puter var så liten at jeg valgte å la fagfolk ta jobben.

Gardinskinner ble kjøpt hos Norsk sengetøylager til en rimlig penge. Disse er av U profiltypen med løse glidere. Disse kan til en viss grad bøyes og er ferdige med skruehull. De har en bredde på 15 mm og en dybde på 11 mm. og koster en brøkdel av det båt/spesialbutikkene tar.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vanligste løsning i båt er vel alu-profilene med glideskinner i plast. Disse kan det neppe være noe prolbem å få tak i.

 

Når det gjelder sånne wire som Batdilla snakker om kan disse greit kappes til ønsket lengde. Det er bare å bruke en tang for så å skru festekroken inn i wiren som egentlig er en hul fjær. Skal du ha slikt wireopplegg blir det lett kronglete å trekke fra gardinene....du bør i så fall ha korte lengder gardin. Ville nok satset på en skinneløsning med mindre man vegrer seg veldig for å skru i båten eller vil ha noe enkelt.

Link to post
Share on other sites


Harald L: :confused:

Hei,

Om noen har tips rundt valg av gardinstoff er det også fint. Jeg ønsker å benytte noe som er ganske lystett men det må jo være litt pent å se på også!

 

Hilsen Harald


 

I Lillesand er det en forretning i det store hvite bygget ved brygga som har spesialisert seg på gardiner og stoff med båt og maritime motiver.

De har utrolig stort utvalg

 

Tror butikken heter Lise's AS  37 27 57 90.  

 

Dragen kjøpte to sofaputer til båten der.  Kosta det hviteste hvite i øye. Men de var fine.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Guest Oddemann

Jeg ser at det er lenge siden dette emnet er opprettet, men jeg tror at dette fremdeles er aktuelt for mange.

 

Min kone og  jeg går iallefall med planer om opptrekking av vår nylig anskaffede Coronet 24 Family.

 

Jeg har i den forbindelse hatt kontakt med Jan Helgesen hos Varebørsen i Torggt. i Hamar.

Han driver med utsalg av møbelstoffer, skai og gardinstoffer. Mye av dette er stoffer fra kjente møbelleverandører med kvalitet deretter, men med priser som er mye mere lommebokvennlige enn ordinær pris. Bra utvalg i stofftyper, mønster og farger har han også.   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ørnhild har sydd alle puter i for og aktercabin samt gardiner.Gardinene er sydd av et ikke spesiellt dyrt stoff som hun foret.Fordelen ved dette er at det mønstrede stoffet ikke blir

bleket,det skal jeg skrive under på at den forede sida som vender ut blir!Men syr du

utforinga i ensfarget stoff så tror jeg det er en fordel for da syntes ikke det så godt at det

blir bleket/falmet.

Til takluka brukte vi oppheng av vanlig spiral snor,antakelig er rør bedre for å holde det

stramt.

Stoffet til putene,der valgte hun bomull av halvgod kvalitet.Også kjøpte hun en rest av

mønster som ikke skulle taes inn i butikken igjen."Resten" var nok til alle madrasser og

rygglener i for ok aktercabin samt at hun sydde 5 svære putetrekk,og enda er det  fremdeles

nok igjen til å trekke om madrassen til stikkøya en gang til.

Med tråd og sånn derre hvite greier som ligger mellom skumgummi og stoff så mintes min

teflonhjerne et tall rundt 3000 kr inkl. trekking av knappene+en bedre middag i bestikkelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...