Jump to content

røyk + lavere turtall


lofot1

Recommended Posts

Kjøpte i sommer Myra 750 med Yanmar 55hk turbomotor 85 mod. Har hatt problemer med for lavt turtall + mye grå/blå røyk. Nye dyser er montert, ventiler justert, filter skiftet og turbo skiftet. Det eneste som skjer er at turtallet blir lavere og motoren ryker like mye. Motoren er ikke brukt over 2000 timer og bruker ikke smøreolje. Normalt turtall skal være ca. 3600 nå ligger den på ca.3200.  Dette er svært frustrerende. Etter å ha brukt ca. 25000 kr. er ingen ting blitt bedre. Er det noen som har gode råd. :headbang:

Link to post

Problemene, antar de var der når du kjøpte båten. Dvs problemer med turtall og blå/grå røyk.

 

Så skiftet du dyser. Var dysene sjekket og funnet defekt? Eller ble de bare skiftet sånn uten videre?

 

Turboladeren ble byttet. Var den defekt på noe vis? Var den gamle blitt rengjort?

 

Jeg er ikke noen motormann, men mye røyk tyder gjerne på noe feil med innsprøytingen. Svart røyk ved belastning tyder på noe feil med turbo eller for høy belstning. Kanskje for stor ventilklaring. Manglende lufttilgang. Er røyken mer grå og hvit er det fortsatt gjerne feil med innsprøytingen, eller kanskje temperaturen? Blir motoren varm nok? Og blårøyk, er ikke det tegn på forbrent motorolje?

 

Går motoren fint på tomgang? Når du max turtall uten belastning? Lager motoren bankelyder eller rister?

 

Noen ganger er det slitasje i det fjærsystemgreiene som styrer turtallet og som også begrenser maksimalturtallet. Hvis denne fjæra blir for slakk av slitasje eller ryker, prøver den desperat å begrense turtallet alt for tidlig. Det er også en skrue som styrer maks mengde diesel. En slags max delivery limit bolt med en ståltråd og et blysegl på. Er det fortsatt der? Hvis ikke så har kanskje noen skrudd på denne skruen? Men i såfall skal den gå pent og greit på lav og mellom hastighet.

 

De som byttet dyser og turbo har vel hatt litt mål og mening med det de gjorde? Hvordan var ventilklaringen før man justerte? Hva sa verkstedet før de begynte på jobben? Hva sier de nå?

 

Hvis du forteller mer om hvordan motoren oppfører seg på tomgang, på max, om den har vibrasjoner? ikke? bankelyder? Motortemperatur? Kald? Alt for varm alt for fort? Starter den greit? Går den greit når den har startet eller stopper den igjen? Ingen tegn til problemer på tomgang? Eller?

 

Med flere opplysninger, er det sikkert en motormann her som kan gi deg noen gode tips.

 

Lotus

Link to post

Jeg har en 77 hk Yanmar og har hatt den siden den var ny i 1987. Denne motoren er rimelig lik din 55 hk, 77 hk har intercooler i tillegg og antakelig "litt til" siden 66 hk også har intercooler.

 

Uten å vite hvor mye røyk det kommer fra din motor så vil jeg dele mine erfaringer:

 

Min motoren (og alle andre av denne typen, jeg har studert ganske mange etterhvert) har alltid avgitt mye røyk, de ryker blått (litt grått når de belastes) både når de er kalde (litt mer da), men også når motorene er helt driftsvarm. Min motor har nå gått 1500 timer og jeg kan ikke se at dette med røyken har endret seg i det hele tatt fra den var ny. Min motor gikk første årene med for lavt turtall, ca 3300. Da kom det endel svart røyk ved full belastning. Dette forsvant når jeg kjøpte en "lettere" propell og turtallet kom opp i 3800...

 

Min konklusjon er derfor at disse motorene avgir mer røyk enn vanlig, slik har det vært og slik vil det alltid være. Som sagt, jeg har sett svært mange og studert dette fenomenet ganske inngående, da jeg var misfornøyde med dette når motoren var ny (ble vant til det). Tror ikkje du klarer å få gjort noe med dette samme hvor mye penger du bruker...

 

Jeg håper virkelig du fikk sjekket at det var noe galt med de delene du skiftet ut... Det lave turtallet kan jo skyldes at propellen er for stor og alltid har vært det? Jeg er ingen motormann og utsagnet ovenfor er derfor bare basert på egen erfaring og mange diskusjoner med andre eiere. Jeg har da hørt at disse (og alle andre lettbygde turbodielser) ikke godt av å gå med for lavt turtall. Du bør få den opp i minst 3600 og det kan jo også være en årsak til at motoren avgir mye røyk...

 

Råd: Høre med folk som kjenner disse motorene godt før du gjør noe mer. Det du har gjort har uansett ikke vært bortkastet, alle deler slites og nå har du iallefall en del nye "slite deler"

Link to post

Det du sier om Yanmar 77hk er jeg helt enig i.Hadde lik motor i en Saga 25 og den røyk noe

grassat ille særlig etter å ha gått på lave trutall lenge.Det var en glede å slippe røyskya etter

å ha byttet båt.VP TMD 30 er en forkammer motor og kan gå i timesvis på veldig lavt turtall

uten å ryke når en gir på igjen.

I disse dager glir storebroren til TMD 30 ned i motorrommet.Denne er direkte innsprøytet

som Yanmaren er så jeg regner vel med at det ryker litt av den også?

Link to post

Takker for råd og delte erfaringer. Greit å høre at røyk fra disse motrene ikke er helt uvanlig, men jeg trodde i  at Yanmar  var havets gull.                

                                                                                                                                               Ifølge verkstedet var det feil type dyser som sto i motoren og de åpnet på feil trykk.(180 isteden for 200) De sa videre at den gamle turboen gikk trekt rundt. Motoren starter greit og går fint på tomgang og under normal belastning. Når 4000 omdr. uten belastning. Det er ingen ulyder i motren og tempen kjennes normal ut. Ventiler er justert og propellen er den samme som har stått på hele tiden. Båten er bunnsmurt i sommer.

Link to post

Du har tydeligvis hatt problemet med for lavt maxturtall hele tiden.  Ellers går jo motoren jevnt og fint. Det koker vel ned til å bytte til en lettere propell. Slik det er nå, kan du ikke ha det.  Så tung propell er den mest effektive måten å ødelegge motoren din på veldig fort.  Røyken kan du ikke gjøre så mye med, men det er jo slik det er i følge de som svarte deg. Med våt eksos blir det natrurlig nok masse vanndamp også.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...