LENB Startet 4.Februar.2007 Del på Facebook Startet 4.Februar.2007 Min båt har hatt en Taylor varmeovn før. Ovnen er borte, men røykrøret er fortsatt der. Har nå gått til anskaffele av en Dickison Newport. Problemet er at røykrøret som er i båten har en diameter på 55mm, mens Newporten egentlig skal ha et 3" (76mm) rør. Vil det være krise å bruke det som er der? Lengden på røret er litt i overkant av en meter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Det sies å være viktig med diameteren på røret, men om det kan gå med det du har vet jeg ikke. Men du vil uansett ikke få koblet det på Dickinson + at gjennomføringen i dekket er utformet for å ikke bli for varm. Personlig ville jeg byttet hele røret og gjennomføringen. Fin ovn, har maken og er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Takk for svar. jeg må i tilfelle lage meg et adapter for å få koblet det på. Hadde jo vært økonomisk gunstig om jeg kunne bruke røret som er der, prisen er jo kunstig høy på disse rørbitene! Noen andre som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Det burde da gå ann å få tak i en muffe fra 76 mm. > 55 mm.? Da ville dette jo kunne løses enkelt. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
LENB Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Joda, dt er ikke problemet. Det jeg lurer på er om 55mm røret vil ha for stor motstand i forhold til et 76mm Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 (redigert) faren er at det kan bli for lite trekk til ovnen. Et isolert rør ute over dekket gir bedre trekk. jeg kjøpte rustfrie rør hos www.shelby.no der koster en meter 90mm ca 7-800 kr, og skrogjennomførin en tusenlapp + hetta for minst en tusenlapp. Og med varmeskjold, knerør og litt til blir det fort kroner av det. ps jeg hadde ikke tatt sjansen på at 55mm hadde holdt Redigert 4.Februar.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Å ja... . Det vet jeg ikke, men jeg hadde nok hivd på en muffe her uten å tenke på det. 55 mm. er jo heller ikke et lite rør, men som sagt det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
LENB Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Ja, jeg kommer nok til å prøve det først. Hvis det ikke går får jeg heller bytte det ut med et grovere et Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Du struper veldig mye. Uten at jeg har regnet på det så vil jeg anta at Ø 55 rør har halve arealet enn Ø 76. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Ta kontakt med dickinson og hør hva de mener. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Har prøvd å ringt han og sendt mail i tre uker nå uten å få svar, så han er nok reltivt uaktiv på vintrstid. dessuten vil han helt sikkert selge meg et nytt røykrør, så jeg tror med ganske stor sikkerhet jeg vet hva han vil si Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Send en mail til Dickinson i Canada. Si at du har nye rør også, men håper du kan slippe å bytte på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Aha! det var lurt. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 du vil jo redusere arealet med 50% - det er mye. vil likevel anta at det kan fungere på lave laster - på full guffe er det vel en stor risk for at blir for varmt og/eller at forbrenningen får problemer på grunn av luftbalansen Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Newporten har innebygget vifte, så trekken ordner seg nok. Mere betenkt med varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 (redigert) Det burde da gå ann å få tak i en muffe fra 76 mm. > 55 mm.? Joda, dt er ikke problemet. Hvor får du tak i det da? Jeg har det motsatte problemet. Jeg har 55 mm røykrør og skal ha en 3" H-pipehatt på toppen. Har lett litt rundt uten å finne noen egnet overgang, så nå er jeg spent. Redigert 5.Februar.2007 av Lars_Herman Refleks benytter 3", ikke 70 mm (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Mere betenkt med varmen. Varmen ville jeg ikke vært betenkt over. Jeg har et fleksibelt rør som en del av røykrøret. I et område ligger det så godt som horisontalt. Ikke noe problem med varmen det. Men det kommer kanskje an på avstanden fra selve ovnen. Avgassene avkjøles jo litt etterhvert. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Problemet er at røykrøret som er i båten har en diameter på 55mm, mens Newporten egentlig skal ha et 3" (76mm) rør. Jeg har 55 mm røykrør og skal ha en 70 mm H-pipehatt på toppen. Bytt da vel mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Bytt da vel Ja, hadde det vært så enkelt. Jeg har ikke bruk for et større rør. Jeg trenger bare en overgang for å få på en pipehatt. Pipehatten som selges originalt til min Taylorovn er støpt. Den er tung og klumpete, og absolutt ikke noe jeg er interessert i å eie. Derfor en overgang for å kunne bruke f.eks sutstyr fra Refleks. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Et stykk tynt rør. Inni et stykk tykt rør. Skrus / poppes sammen på tre steder. Avstands-stykker mellom det tynne og det tykke røret, f.eks skiver i passende antall. Benkebor veit du hvor du finner. " Holde fast " gnom likeså. Rør og syrefaste skruer likeså. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gullfisk Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Refleks bruker 70mm rør, og ikke 3". Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Problemet med hjemmesnekkermetoden er at det neppe blir særlig tett. Da er litt av poenget med pipehatten borte. Dessuten, skiver med i rustfri tynnplate 50x70mm? Neppe vanlig handelsvare. Jeg takker for tilbudet, men det er mye annet du kan få hjelpe meg med isteden. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LENB Svart 6.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Fikk svar fra Dickinson, og det ser ut som jeg må bite i det sure eplet og bytte ut hele pipa og dekksgjennomføring til 3". Et annet spørsmål, greier det seg med et lag keramiske fliser som brannmur, eller må man ha et brannhemmende materiale bak det også? og må man også ha brannmur hele veien bak pipa. Det har ikke vært det i båten fra før,men i følge monteringsveiledninga til dickinson fårstår jeg at det er lurt? Serat du også seiler en Alo 33 Lars. Jeg er en en helt fersk Alo 33 eier selv! Har hatt en Alo 28 før denne. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Hva som er nødvendig i forhold til brannmur er vel litt avhengig av ovnen. Både effekt og avstand til brennbart materiale. Min Taylor gir 2,6 kW på fullt. Bak ovnen er det varmebeskyttelse i form av en steinullplate lagt mellom to syrefaste plater. Dette er en del av ovnen, og fulgte med som standard. Bak røykrøret har jeg ikke noen beskytelse. Det blir ikke spesielt varmt på skottet, så jeg er ikke bekymret for dette. Men dette er som sagt avhengig av ovnens og rørets utforming og ovnens effekt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LENB Svart 6.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Noen som hvet om et lag keramiske fliser er nok? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.